Skrev för ett tag sedan om hur samhället på olika sätt skapar hinder och försvårar våra möjligheter till vardagsmotion. Tyvärr är det en sak som inte kommer förändras under en natt utan man måste hitta små stunder i sin vardag där man kan göra snabba, effektiva och roliga övningar för att hålla sig aktiv, övningar där du inte ens behöver gå någonstans för att träna utan som du bara kan göra där du sitter, står eller ligger just nu. Här kommer de 10 mest galna, konstiga och udda övningar jag kan komma på

Nr 10 – Hej! – Hur många människor möter du per dag? Om du skulle hälsa på varje människa bara genom att höra den ena eller andra armen varje gång så skulle du nog lyfta armen många gånger. eller?

Nr. 9 – Knägång – Prova böj benen medan du går och försök gå i det lägra läget så länge du bara orkar. How low can you go?

Nr. 8 – benuppdrag – Sitter du på bussen eller åker med i bilen? Prova dra upp benen till magen och ner igen. Det blir ännu roligare om du INTE håller i dig när det svänger.

Nr. 7 – Tålyft – Lägg mobilen, kaffekoppen, plånboken eller något annat på ovansidan av foten. Lyft sedan tårna så högt upp du kan UTAN att det du har på foten trillar av. Enkelt? prova så får du se!

Nr. 6 – Väskflytt. Har du en ryggsäck, axelväska eller liknande? Vet du hur mycket den väger och hur många gånger du orkar lyfta den med varje arm? Om inte annat prova bara att lyfta den från ena sidan av skrivbordet till andra sidan så märker du snart det

Nr. 5 – Jacka på, Jacka av – Den kanske inte väger mycket mer att ta av och på den flera gånger i rad när du väntar på bussen t.ex. kan ge mer än du tror, speciellt om du gör det fort!

Nr. 4 – Kast med Vattenflaska. Har du ofta en vattenflaska med dig? prova kasta upp den och fånga, drick sen lite och prova igen. Vill du göra det riktigt svårt kasta upp den med ena handen och fånga den med den andra

Nr. 3 – Hälla upp kaffe medan du gör en benböj. Akta bara inte så spiller varmt kaffe över dig själv

Nr. 2 – Borsta tänderna på ett ben. För enkelt? Prova stäng ögonen

Nr. 1 – Benutsträckning. När du sitter på en stol, Sträck ut benen i knäleden så högt du kan och sakta ner igen. Roligast blir det om du gör det medan du sitter på toaletten, prova så förstår du varför.

När du sen får en massa blickar av vänner och kollegor på kontoret så kan du ju alltid hälsa dem att nej du är inte knäpp du vill bara hålla dig frisk och hälsosam! Vad kommer du själv på för udda övningar i vardagen?