Idag har det regnat nästintill hela dagen här på Bjäre, tror aldrig ens det blev riktigt ljus så man kände att det var dag, utan idag var en verklig morgon-kväll dag. Har ännu inte blivit riktigt fri från min förkylning så håller mig än ganska passiv. Men detta betyder som jag skrivit tidigare inte att man behöver sitta helt still och vara döende utan jag kan än göra saker, även om den fysiska träningen inte är det huvudsakliga.

En stor och väldigt viktigt del för mig, inför tävlingar speciellt är det mentala delen. Hur förbereder jag mig inför träning/tävling? Vad ska jag tänka? Vad ska jag inte tänka? hur tränar jag mig för detta?

När jag tränar eller tävlar vill jag ha så lite i skallen som möjligt. Det ska helst vara helt tomt. För när jag väl kommit dit kan jag börja föreställa mig målet, måla upp bilden, verkligen visualisera det och inte bara målet utan hela resan dit. En bra övning på att bli tom som jag gör rätt ofta är denna:

Känn efter var din andning ligger och lägg handen där. Gå inte in och styr andningen utan låt den vara som den själv vill men följ den med din hand. Stäng gärna ögonen. Försök känna hur andningen är, ligger den högt upp i bröstkorgen? Är den lång eller kort? Är den lätt eller tung? känn efter i en 1-3min och fundera på om huvudet varvat ner sig eller än ligger på max och snurrar.

När jag har gjort denna övning brukar jag ha tömt huvudet helt och kan börja koncentrera mig maximalt på mitt mål. Vad fokuserar jag sedan på då? Rätt enkelt, jag lägger alla tankar på det jag ska göra. för det ska vara bara ett fåtal ord. Säg att jag är på gymmet så är tanken så enkel som LYFT och är jag ute och springer är det SPRING, svårt va?

Detta är viktigt inför tävlingar då jag vill vara fokuserad men det är lika viktigt innan träningen! Om jag bara tränar för att träna och sedan går hem hur är då kvalitén på det passet? Sätt ett mål med passet. Vad vill jag uppnå på mitt nästa pass? sätt målet och nå det!