När jag var påväg hem ikväll hände något som kan hända vem som helst, jag halkade. Tur nog varken trillade eller slog jag mig. Roliga med sådana situationer tycker jag är att jag verkligen upplever hur snabbt min kropp reagerar, först när kroppen har gjort allt och balanserat rätt en kommer man på vad som hänt.

När jag halkade ikväll kunde jag efteråt känna hur musklerna runt knäet jobbade för att inte tappa balansen åt någon sida samtidigt som benen jobbade för att minska glidet med benet. Ryggen började automatiskt balansera upp felvikten som uppstod när jag plötsligt for framåt. Allt detta på mindre än en sekund.

Efteråt tänkte jag just på hur ballt det är att kroppen kan reagera så fort och vilken tur det är att man tränar så att kroppen verkligen kan göra det så fort och minska rörelserna så dramatiskt. Hade jag t.ex. varit svagare i lårmusklerna hade jag kanske hetat Nickolina ikväll istället men det skedde inte eller om mitt knä varit svagare hade jag kanske fått kasta in mina kläder i tvätten och hoppas på att dem var torra tills imorgon igen. Allt detta grundar sig dock i de vanligaste av övningar jag gör på gymmet. Då talar jag inte om någon maskin där rörelsemönstret redan är bestämt utan övningar med fria vikter. Utfall, upphopp, svingar, kast, studsar ja you name it. Detta är i mina ögon övningar som är grymt bra för en vardaglig motionär, här får kroppen jobba för att bli stark i en rörelse som sker i just vardagen. Menar vad har du för vits med att vara superstark i just ett läge i en muskel? Hur ofta hamnar du i vardagen i just det läget?

När jag tränar mina kunder och klienter är det just detta jag utgår ifrån, vardagen. Övningar som aldrig kan vara lika två gånger i rad, desto fler lägen vi kan vara starka i desto mindre är risken att kroppen skadar sig. Se bara på mig ikväll, utan en stabil kropp i det läget hade det garanterat sett annorlunda ut