Juletid. en period då många känner att dem lägger på sig några extra kilon och tappar träningen då mörkret trycker sig på allt mer. Då ska man inte heller nämna att man ska hinna med i en redan stressad vardag att planera och handla all julmat, julklappar, springa på personalfester, skicka julkort, göra de sista på jobbet för att kunna få ha ledigt i några dagar. Är det då konstigt att många tappar kosten eller träningen i allt detta? Hur ska man hinna med allt?

För min del handlar det om en sak som i alla lägen, planering och prioritering. Jag planerade sedan länge in en dag då jag skulle handla alla julklappar. Jag vet sedan tidigare vad mitt mål är med träningen. Jag vet vad min kropp är designad för att äta och vad en liten extra sötsak gör med mig. En del tänker här att jag säkert har extremt bra  självdisciplin och aldrig äter eller dricker något dåligt, att jag alltid kommer ut på mina löpturer och kör mina träningspass. enkelt svar på den frågan YOU WISH! Jag är världens sugerholic, vilket inte heller blir bättre när min syster är expert och älskar att baka. Hon har under veckan som gått nu sen jag kom bakat alla typer av julgodis du bara kan tänka dig, pepparkakor, mozartskulor, marsipan, knäck, kola, snickers and the list goes on! Det gör inte saken bättre att dem inte äter helt som jag är van vid. pasta, ris, potatis tillhör inte riktigt min vardagliga diet. Sen gillar dem klart chips, lösviktsgodis och andra vardagliga godsaker som inte finns i mitt hus annars. Gissa hur lätt jag har det? Så sent som igår kom jag på migsjälv och sa då till mig på morgen att nu är det slut med allt julgodis som syrran bakat fram till julafton, det höll fram till kvällen då barnen gått och lagt sig och svågern skulle på stryk i tv-spel.

Vad gör jag då för att klara detta nu då? Enkelt! Jag prioriterar igen. Är det värt att magen är upp och ner? Är det värt att träningen straffas av detta? Nej. Halva striden i detta läget är att komma på sigsjälv, erkänna sitt lilla snedsteg och lära sig hur man förebygger det till nästa gång. För min del handlade det bara om att så fort jag nu känner suget, erkänna det och gå ut och busa med hunden i 10min, sen har jag glömt bort det. När sedan julbordet kommer är jag inte den som är rädd för fett. Jag kränger lätt två st stora burkar med creme fraische i veckan och gärna nersköljt med ovispad grädde. Här har man inget att förlora, bara ät! Om något är det julgodiset som fäller mig men en dag om året tror jag man kan klara av att unna sig något gått?

Men hur blir det då med all träning? Jag tränar själv ca 8-10h per vecka, fysisk träning sen tillkommer den mentala träningen. Svaret här är lika enkelt, prioritera! Skulle jag missa ett pass så känner jag inte så mycket men två? Min kropp kittlar på insidan och bara skriker till mig. På med skorna och ut och spring! Vissa kan komma på sig efter en vecka stillasittande i soffan att dem inte tränat på hur länge som helst. Vad gör du i den stunden? sitter kvar eller tränar? vintern är en tid då många tappar i träning, mörkret kryper sig på, ens energi går ibland ner lite. Mitt svar till detta. Någon som hört talas om lunch? Stick ut och träna ett kort pass innan du börjar äta. Ljuset är framme då och lite frisk luft mitt på dagen gör bara dig gott! Om du nu har vuxit fast med soffan igen och kommit på det så säger jag GRATTIS! Nu har du chansen att komma på varför du hamnade där och vad du kan göra för att det inte ska ske igen?

Om du kan planera din vardag i vanliga fall, planera då in en kväll för julhandeln. behåll träningen kvar i kalendern och kom ihåg att prioritera. Om du gör detta varför ska då julen vara en tid av stress och inte av lugn?