Skip to Content

Monthly Archives: februari 2012

Stora problem med enkla lösningar

Min syster berättade för mig senast vi träffades att någon dag efter jag hade pillat på hennes dator senast så slutade helt plötsligt hennes internet att fungera och skrivaren på nätverket hade försvunnit. Sen hon berättade det för mig har jag gått igenom mina tankar om vad jag gjorde, vilka inställningar jag ändrade och VAD som helt plötsligt hade slutat att fungera.

När jag nu träffade henne och mer exakt hennes dator så hade jag hela lösningsschemat i huvudet. Skulle börja titta på A sen B, C D osv. efter att bara ha öppnat nätverksinställningarna för att söka efter ett trådlös nätverk brast allt, alla mina lösningar sket sig och jag tittade efter en trevlig liten knapp som brukar finnas på alla datorer, inte alltid på dem mest smartaste av platser. Ett tryck senare och TADA! Houston we got a connection. Gissa om jag skrattade och vem som satt bredvid, småsurade lite samtidigt som hon var glad och försökte dölja det?

Det roliga och spännande med detta är att jag förberett mig totalt för en kväll med en tuff nöt att knäcka och en grym mental lista på lösningar på ett och samma problem. När det sen var så enkelt som det var kan ni ju bara gissa hur enkelt allting kändes. Men när man väl är så förberedd, har en lösning på allt man kan tänka sig det kan vara så är det aldrig lika tufft, oavsett vad det är. Det är när man möter uppförsbacken, eller ett tuffare underlag eller vad man nu kan tänka sig och man INTE har räknat med det som det blir en stor påfrestning för psyket och alla ens krafter.

Att redan innan tänka igenom allt man kan tänkas utmanas av och fundera ut en lösning på det så är man dubbelt så förberedd gentemot alla andra och det går verkligen lättare att klara av alla utmaningar. En så enkel sak som att  provspringa tävlingssträckan eller bara besöka platsen man ska tävla på och veta hur banan ser ut, oavsett om man ska springa, cykla, klättra, segla eller vad det nu är man ska tävla i så ger det en fördel, för man vet om vad det är vad man ska göra och hur man ska göra det!

Så efter mindre än 1min pillande på datorn lutade jag mig tillbaka i soffan och fortsatte småskratta hela kvällen lång medan syrran glad men lite små irriterad fick sin dator tillbaka efter en så enkel lösning på det stora problemet

0 0 Continue Reading →

Vad som göms i snö kommer fram i tö

Nu börjar solen än en gång värma upp södra Sverige och snön släpper sitt grepp om landskapet. Marken tinar sakta upp och isarna flyter upp till nordpolen igen. Det är nu många lovat att komma igång med sin träning, går och köper dem absolut nyaste träningskorna och kläderna, springer en runda med blodsmak, kommer hem och sätter sig bara för att dö ut och låter skorna ligga längst in i garderoben. Där får den sen ligga tillsammans med träningskläderna i hopp om att man inte ska behöva se dem igen och vikten bara magiskt ska börja gå ner. Vad gick fel?

Förmodligen en del saker men en sak som kan vara det viktigaste att komma ihåg. Man kan inte börja på 100% och springa lika fort och långt som man gjorde när man var yngre. Bygg upp din träning, sätt realistiska mål och lyssna på vad din kropp säger. Kör hellre flera små korta pass i veckan än ett maxpass där du sliter ut dig så hårt att all motivation försvinner i takt med att svetten torkar.

Sen ska man aldrig glömma träning ska vara roligt, något att se fram emot och samtidigt något där man verkligen kan lyckas nå sina mål

0 0 Continue Reading →

Små bilder i det stora hela

Stress är något som alla människor möter förr eller senare, mer eller mindre  under hela livet. Vissa fryser helt av det och slutar att fungera, vissa presterar bättre under den och alla hanterar den på olika sätt för att komma igenom det.

Satt själv i bilen på väg hem ifrån en kund ikväll då stressen började smyga sig på. Jag var klar för dagen men ändå började jag känna mig stressad, något är fel! Funderade då på den stora bilden och helt plötsligt kom det ena efter det andra upp, DET måste jag göra, DEN ska jag fixa, dit och dat, bilden blev bara större och större och stressen kunde börja bre ut sig i kroppen som den ville tills jag gjorde det jag alltid gör i denna situationen. Bryter ner det ill mindre delar. Att bli stressad över den stora bilden är lätt för vem som helst, denna gigantiska bild där allt visar sig som vi måste göra, måste hinna med och absolut inte får glömma.

Väl hemma löste det sig väldigt enkelt. Papper och penna. Efter att ha skrivit ner allt blev den stora bilden väldigt lätt att se och kunna bryta ner till mindre bilder. Lätt att prioritera och alla saker man tyckte man behövde göra här och nu så kunde nästan allt vänta till morgondagen, stora delar hade man faktiskt redan klarat av under dagen.

Nu när man tittar på den stora bilden måste jag säga att den är väldigt trevlig och inte det minsta stressande. För när man ser på den stora bilden i små delar kan man lätt se att man har tid för vänner, familj, arbete, träning och allt annat vardagen erbjuder oss under en dag, men tricket är bara att komma ihåg just detta, de små bilderna i den stora

0 0 Continue Reading →

Min största utmaning i satsningen

Har som jag berättat innan tänkt genomföra ett triathlon och jag har nu tränat en period för detta. Både cykel och löpträningen har gått riktigt bra, utvecklingen har gått i den riktning som jag velat och resultaten ha blivit bättre än vad jag trodde men sen är det den där första delen av ett triathlon, simningen.

Har de senaste gångerna jag kommit ifrån min kurs på Halmstad Högskola begett mig till simhallen och simmat mellan 1 000- 1 500m. Redan första gången jag simtränade insåg jag att detta skulle bli den gren jag var tvungen att satsa mest på för att få det att bli en lika stark del av mig som cykeln och löpningen är. En vän hjälper mig med träning och tips kring simningen och det har verkligen varit fantastiskt men nu de senaste två gångerna har en ny sak uppstått. Jag får svårt att hitta ”luckan” då jag ska andas samt att när jag gjort 50m så blir jag lite smått yr och måste stanna upp. Detta är sjukt jobbigt och irriterande då jag känner att jag mer och mer hittar mitt tempo och orkar simma längre och längre men samtidigt hålls tillbaka av dessa två små saker.

Simningen kommer utan tvekan bli min största utmaning och man är aldrig starkare än sin svagaste länk. Andningen är sin sak för det är bara övning som gäller men yrseln är bara sjukt irriterande. Om någon vet vad det kan bero på eller än mer viktigt har några tips på hur jag kan motverka detta tar jag gärna emot dessa tips!

2 0 Continue Reading →

Jag ska bara… mentala hinder

Att jobba som tränare oavsett nivå handlar det alltid till viss del om att bearbeta mentala hinder. Hade igår en nära vän och han flickvän över på middag och vi kom att prata om detta. Vi är alltid experter på att hitta hinder, blockeringar, ursäkter och saker som gör att det är omöjligt för oss att kunna träna just nu, just idag. Det kan vara enkla saker som att det regnar ute när man ska till gymmet, man är lite sen hem från jobbet, man måste bara ringa eller skicka det där mailet, you catch my drift…

Detta tycker jag är något av det roligaste att få jobba med för vi skapar dessa enorma murar av ursäkter och hinder för att göra allt för vi inte ska kunna träna men när man verkligen ser på det hur lätt är det inte att hitta en lösning på det problemet? När vi nu har skapat alla hinder och ursäkter måste vi hitta en lösning på dem, för när vi gjort det så vet vi vad vi ska göra när problemet hoppar upp i vår vardag när vi minst anar det. Att bara skriva upp alla hinder och ursäkter man kan tänka sig för att sedan skriva ner lösningen kan göra under för en. Man behöver aldrig titta på den listan igen kanske men bara att man har skrivit och läst den en gång kan hjälpa en att helt plötsligt veta det vi redan visste från början

Regnar det när du ska till gymmet? Vad gör det? du ska ju ändå vara inomhus och träna! Är du lite sen hem från jobbet för att hämta träningsväskan? Lägg den i bilen när du kör hemifrån på morgonen redan då så slipper du det. Måste du ringa eller maila den där sista kunden? Men gör det då och stick iväg sen!

Men många bäckar små kan bli stora murar men även stora murar kan rivas sten för sten, man måste bara börja med en sten och inte hela muren på en gång

0 0 Continue Reading →

Samhället Sveriges kamp emot aktivitet

När man reser runt i vårt avlånga land så blir jag ibland både lite småledsen men mest irriterad. Vi kan nästan varje dag läsa i någon tidning, höra på radion eller se på tv:n att vi måste röra oss mer, att vi inte har tid till att träna, att vi blir allt fetare. Forskare, vetenskapsmän kommer med nya rapporter och resultat som avlöser varandra som visar att bara några få minuter per dag kan göra mycket för hälsan. Men när man går runt i våra städer och samhällen så är det precis som om samhället i sig försöker motverka oss för att kunna skapa minsta lilla fysiska aktivitet i vår vardag UTAN att vi ska kunna ta oss till träningsanläggningar.

Det bästa exemplet jag kan ge på detta är om ni alla åker till triangeln tågstation i Malmö. Första gången jag hoppade av här så tänkte jag först fräscht, snyggt och sen såg jag det. När man ska ta sig från underjorden upp till ytan så finns det två möjligheter att göra detta, antingen via hiss eller rulltrappa, vad hände med en vanlig hederlig trappa? En trappa kanske inte är en stor sak men tänk på den människan som aldrig kommer till iväg till träning, då kan denna trappan vara dagens träning.

Likadant kan vi mötas av det i våra mindre samhällen utanför våra större städer. Längst våra gator kan trottoarer vara ett minne blott och folk måste då gå på gatan med bilar som sällan håller hastigheten. Att gå på en gata där bilar kör och där marginalerna kanske är små från första början så skapar detta ibland irritation för både de gående och de körandes sida. Och nu när mörkret än ligger tätt på oss så kan man lätt se att lyktstoplarna lyser i sin frånvaro.

När jag var mindre vill jag minnas att de fanns fler utomhusgym lite här och var, nu hittar man knappt dem för att de inte håller standarden och därmed kan vara en fara för alla utövare. När blev detta farligt? Har vi glömt att vi en gång var barn och klättrade i träd utan större besvär, ska vi då såga ner alla träd i världen med?

Visst detta är ett ganska så ”dagens-i-landsproblem” men ett problem som är med och bidrar till ett större problem, en fallande folkhälsa. Sluta ta bort våra trappor, ge oss våra gångbanor tillbaka och lys upp dem, ta tillbaka våra utomhusgym så folk kan träna när dem springer förbi dem. Ibland måste vi ta alla små tillfällen i vår vardag för att få minsta träning då hjälper det inte att samhället  kämpar emot vår fysiska aktivitet samtidigt som vi får höra att nu måste vi vara mer aktiva

0 0 Continue Reading →

Vintersporter och respekt

Fick idag uppleva en ganska skrämmande och respektlös sak när jag arbetade. I Båstad har havet nu frusit till is ganska långt ut och man ser inte längre var det öppna vattnet börjar eller slutar. Men långt ut på isen ser man fyra killar som är ute och vandrar men dem vandrar bara inte, dem står och hoppar, knuffas och brottas långt där ute på isen. Sakta men säkert vandrar och springer dem bara längre och längre ut med. Inte en enda gång stannade någon av dem för att kolla om isen än var stabil utan deras testmetod för detta var att ha löptävling längre ut på isen och sedan kasta sig handlöst på den i hopp om att den höll. När dem väl

Redan när jag såg dessa killarna första gången var dem så långt ut att jag hade kunnat skrika mig hes utan att dem ens hade hört mig och innan dem vände hem igen var dem säkert 1km ut på isen. När dem väl vände hem såg upptäckte jag en ny sak som gjorde mig riktigt irriterad och förbannad. INGEN av dem hade någon som helst typ av säkerhetsutrustning med sig ut, varken något rep, ishackor. Det enda dem hade var sina egna kläder, kängor, jeans och dunjackor.

Jag älskar själv naturupplevelser, att åka skridsko på frusna sjöar och hav eller åka skidor och snowboard i offpisten, MEN ATT HA RESPEKT FÖR NATUREN ÄR A OCH O! att ge sig ut på havet sådär är verkligen om att be om en dödsdom och är fruktansvärt respektlöst. Om jag ska åka i offpisten ger jag mig aldrig ut utan  recco och sändare/transiver(lavinutrustning), lavinspade samt att jag informerat någon behörig person vid en närliggande anläggning att vi ska ut. Likadant gäller havet eller en frusen sjö! Om man ska ut på den se till att ha kollat isens tjocklek på flera olika platser först så att man verkligen vet att den håller. Sen om man nu ska ut på tur på isen se till att ha med ishackor om isen inte skulle hålla så du kan dra dig upp igen, ett rep kan vara att rekommendera med för samma situation som ovan. Sen är det alltid bra att berätta för någon vart man ska ta vägen.

Att inte visa naturen respekt när man är ute och tänjer på olika gränser är bara korkat. Ha alltid med dig rätt utrustning och viktigast av allt, gör det ALDRIG ensam! De krävs inte mycket för att olyckan ska vara framme. Killarna idag ska vara glada att inget hände med tanke på hur dem agerade idag på isen, för det vara bara en olycka som väntade på att få ske.

 

0 0 Continue Reading →

15min träning om dagen

Ofta hör man att folk säger dem inte har tid till att träna, att det ena eller andra tar över för mycket och man inte kan göra något åt det. Ibland kan detta vara sant, ibland tar arbete, skola, familj etc mycket tid och timmarna på ett dygn bara försvinner bort. Om man lever så hela tiden gäller det att vara duktig på att planera sin tid först och främst men att också hitta de där små stunderna då man faktiskt kan träna. 15min träning per dag är något jag vet att de flesta av oss kan trycka in, dem behöver inte ens sitta ihop men totalt sett har vi alla 15min utan större problem det gäller bara att hitta och se dem.

För att visa några av dessa stunder tänkte jag skriva några exempel här nedan

Borsta tänderna – Ställ dig på ett ben och blunda, du anar inte hur mycket småmuskler som går in och hjälper till att hålla balansen medan du borsta på

Kaffeautomaten – Vem säger man måste stå upp när man häller upp sitt kaffe? prova göra lite benböjs eller varför några utfall?

När det ringer – Om du sitter ner ställ dig upp gå en vända runt skrivbordet och sätt dig ner igen

Hissen – Bästa är om du tar trappan men när du väl står i hissen kan du hitta på massor! Armhävningar mot väggarna, benböj, sitt i 90grader mot vägen

När vi sitter – Gör tålyft, framsidan på benet är för det mesta ingen vidare stark muskel men med lite enkla tålyft upp mot kroppen kan den snart vara det

När man gör dessa kan helt plötsligt hela dagen bli ett träningspass och det är saker som de flesta av oss faktiskt gör någon gång under dagen som annars kanske bara var tid man väntade in ändå. Så prova, leta efter andra tillfällen i din vardag då du hade kunnat kasta in en snabb liten övning utan att förstöra ditt tidsschema från första början. Det finns massor med tid att finna på detta och massa fler roliga tillfällen som man inte tänker på i första hand. Vilka kommer du på?

0 0 Continue Reading →

Inspirationstips till träning, kost och hälsa

Jag försöker att ha läst minst en bok varannan månad, vilket brukar gå rätt bra och de tre senaste böcker jag läste har varit riktigt inspirations, idéväckande och tankeställande sådana. Jag tänkte därför dela med mig av dessa till er nedan och hoppas de kan hjälpa någon mer än mig att hitta motivationen och inspirationen att fortsätta hålla en sund och hälsosam livsstill.

Den första jag läste och läst någon gång tidigare är Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt. En bok som verkligen inspirerar oss att tänka efter varför vi har de kostråd vi har, hur det blivit som det är idag, vart vi är på väg och vad vi kan göra för att ändra på det bara genom vår kost. sen kan man inte annat än älska bilden på framsidan av boken!

Mitt andra tips är Born to run av Christopher McDougall. Detta är en bok precis som titeln säger om att vi är födda för att springa. Christopher själv fick vara med om ett äventyr som många löpare kan drömma om och fick vara med i en löptävlning men några av vår tids än icke moderniserade befolkningar där löpning är något man gör utan att tveka och älskar det fullt ut! När jag själv lästa den första gången kunde jag knappt lägga ner boken och suget efter att springa har aldrig varit större efter denna!

Tusen gånger starkare av Christina Herrström är det sista tipset jag vill ge och den fick en att verkligen att tänka till! Det är en bok om hur vi på olika sätt accepterar olika saker i olika grad beroende på kön. Den är skriven på ett sådant sätt att man verkligen kan se skillnaderna och känna hur förbannad man kan bli över att vi faktiskt i vår vardag, i vårt samhälle kan bete oss så.

 

0 0 Continue Reading →

5 saker istället för vinterkylan

Det är utan tvekan att vinterkylan har tagit ett grepp om Sverige, vilket också känns så fort man tar de första löpstegen utanför dörren. För många är det nu man kanske tvekar en extra gång innan man reser sig ur en bekväm tv-soffa och sätter på sig skorna för att lämna värmen bakom sig. Men vad kan man göra istället för att ta sig ut då? Här kommer fem tips

Tips nr.1 Styrketräna – För många så hinner vi kanske inte alltid göra de där övningarna som behövs för att få en stabilare kropp. De flesta av dessa övningarna kan du också göra i huset med kroppen som enda motståndet. Så lite stick ner till gymmet eller stanna kvar hemma men säg till och göra de där utfallen och benböjen.

Tips nr.2 Gruppträning – De flesta gym och träningsanläggningar erbjuder ofta olika typer av träningspass, allt ifrån dans till cirkelträning. Kolla med din lokala anläggning vad dem erbjuder och se om där är något som passar, kanske till och med något nytt som blir en ny favorit.

Tips nr.3 Simma – Detta är något som för många är väldigt underskattat men kan medföra många bra saker. När du simmar och håller huvudet under vattnet tvingar du kroppen att förbränna syret du tagit in innan du dök och därmed kan du också bättre syrehantering i kroppen vilket du tjänar av senare när värmen kommer tillbaka och du ska ut på asfalten igen.

Tips nr.4 Mentala pass – Vikten av den mentala uppladdningen, nedvarvningen eller bortkopplingen är nog något de flesta av oss kan bli bättre på. Att vända allt inåt och rensa sig den vägen kan göra under vid nästa laddning inför/under7efter en träning eller tävling. Prova Yoga, Qigong eller något liknande en gång

Tips nr.5 Stretching – Många av oss är rätt stela av sig. Vi sitter still stora delar av dagen, vi slarvar kanske efter träningen. Om man är riktigt stel så kan detta faktiskt påverka både blodflödet och nervbanorna till olika delar av kroppen. Det kan även störa i olika rörelser där vi hade behövt vara mer rörliga. Ta bara ett kort pass och känn efter

Annars är det bara en sak som gäller när det är kallt, pälsa på dig så du inte fryser och se till att du inte får frysskador medan du är ute och tränar

0 0 Continue Reading →