Det är utan tvekan att vinterkylan har tagit ett grepp om Sverige, vilket också känns så fort man tar de första löpstegen utanför dörren. För många är det nu man kanske tvekar en extra gång innan man reser sig ur en bekväm tv-soffa och sätter på sig skorna för att lämna värmen bakom sig. Men vad kan man göra istället för att ta sig ut då? Här kommer fem tips

Tips nr.1 Styrketräna – För många så hinner vi kanske inte alltid göra de där övningarna som behövs för att få en stabilare kropp. De flesta av dessa övningarna kan du också göra i huset med kroppen som enda motståndet. Så lite stick ner till gymmet eller stanna kvar hemma men säg till och göra de där utfallen och benböjen.

Tips nr.2 Gruppträning – De flesta gym och träningsanläggningar erbjuder ofta olika typer av träningspass, allt ifrån dans till cirkelträning. Kolla med din lokala anläggning vad dem erbjuder och se om där är något som passar, kanske till och med något nytt som blir en ny favorit.

Tips nr.3 Simma – Detta är något som för många är väldigt underskattat men kan medföra många bra saker. När du simmar och håller huvudet under vattnet tvingar du kroppen att förbränna syret du tagit in innan du dök och därmed kan du också bättre syrehantering i kroppen vilket du tjänar av senare när värmen kommer tillbaka och du ska ut på asfalten igen.

Tips nr.4 Mentala pass – Vikten av den mentala uppladdningen, nedvarvningen eller bortkopplingen är nog något de flesta av oss kan bli bättre på. Att vända allt inåt och rensa sig den vägen kan göra under vid nästa laddning inför/under7efter en träning eller tävling. Prova Yoga, Qigong eller något liknande en gång

Tips nr.5 Stretching – Många av oss är rätt stela av sig. Vi sitter still stora delar av dagen, vi slarvar kanske efter träningen. Om man är riktigt stel så kan detta faktiskt påverka både blodflödet och nervbanorna till olika delar av kroppen. Det kan även störa i olika rörelser där vi hade behövt vara mer rörliga. Ta bara ett kort pass och känn efter

Annars är det bara en sak som gäller när det är kallt, pälsa på dig så du inte fryser och se till att du inte får frysskador medan du är ute och tränar