En vanlig fråga jag kan få på mina pass och med mina klienter är, varför är denna övningen så tuff? Ja förutom övningens natur handlar en stor del av de övningar jag kör om en stabil mage och rygg. Till saken hör då att som jag själv tränar och tränar andra så är det 99% fria vikter,kroppsövningar och fria rörelser som gäller. Kroppen måste då stärka sig över flera leder och man får en stabilare och mer funktionell kropp på det sättet.

Varför är detta så viktigt då? Jo tänk efter. Vilken kroppsdel är det som bär på alla våra organ? Som bär upp oss? Hjälper till med balans? Hjälper oss att förflytta kraften från ena benet till motsatt arm? Jo bålen. Bålen fungerar som skydd för organen. Hjälper oss sitta och stå rakt upp utan att vi får smärtor. Det är via bålen som vi kan förflytta kraften vi utvecklat ifrån foten upp till armarna. Tror du inte mig? Försök göra en golfswing utan att att hämta kraft ifrån fötterna.

Bålen är en av de viktigaste delarna i alla våra idrotter. En stark bål hjälper oss att göra en mängd saker bättre om inte allt! Därför är bålen alltid en viktigt nyckel i din träning och ska aldrig glömmas bort. Jag lägger själv massor med tid på mina styrketräningspass på bålen för det hjälper mig otroligt mycket i all min andra träningsutveckling. Jag kan springa lättare, cykla längre, simma bättre, varför? jo därför all kraft jag producerar i form av rörelser växlas igenom bålen.

Här har du ett Träningsprogram som kan hjälpa dig stärka upp bålen. Du kan köra det på morgonen, lunchen eller kvällen, helt upp till dig! Det behöver inte ta mer än 15min att köra det men det beror helt på hur många gånger du vill köra det i rad. Använd det med måtta och ha kul!