Tankarnas påverkan

Att tanken och det mentala är en del av träningen och många gånger utmaningen är det nog få som skulle säga emot. För många kan tankarna spela en spratt och sätta käppar i hjulen så att man inte tar i så bra som man kan eller kanske till och med bryter just bara för att tanken säger det.

Ibland när jag simmar men speciellt när jag springer eller cyklar stänger jag av mina tankar, min hjärna får bli blank och det som blir medvetet är just bara situationen. Solens värme, temperaturskillnaden på huden, vinden, andetagets gång i kroppen, hjärtats slag. Hade jag kunnat beskriva känslan än bättre så hade jag gjort det men det är bara en magisk känsla. Inget annat är där än du. Total frihet. Vissa kallar detta det omedvetna mot det medvetna, andra höger hjärnhalva mot vänster hjärnhalva. Jag använder mig av det sista. Höger är vad jag kallar in-the-moment. En sprallig glad sak som är precis i varje sekund. Det är den sidan som sätter ner foten i marken och flyttar nästa framåt utan att vi ens funderar på hur, varför eller när vi gör det. Vi bara gör det.
Vänster däremot är extremt tränad hos många av oss. Vänster noterar, analyserar, bedömer och beslutar allt som kommer att ske och som har skett. Det är vänster som får oss att börja fundera på om vi ska bryta, hur långt vi tagit oss och vad vi ska ha till middag ikväll. Vänster är mycket av den del vi använder i det vardagliga livet.

Igår var jag tränade jag med en vän där jag visade löpteknik medan hon visade yoga och stretch, utöver ett timmes styrkepass. roliga är att vi stötte båda på tankarna. Dem var där och störde oss i varandras olika moment. Vänster ville vara med så att säga.

För mig finns det två sätt att tackla detta. Ena sättet är nog det sätt jag helst använder men som tagit mest tid att träna upp, det är att stänga av vänstern. När man gör det så får man denna känslan jag inte kan beskriva. Du är där. Kroppen talar med oss och vi blir medvetna om precis det som sker här och nu, inget annat.

Det andra är att ta kontroll över tankarna. Vänstern kommer vilja styra in dig på alla andra tankar än det du gör nu. Fokusera därför på något, andningen, pulsen, musklerna men ha verkligen fullt fokus bara på en sak och inget annat. Så får någon annan tanke försöker ta sig in ska du fokusera mer på det andra.

Lyckas vi med detta blir den mentala påverkan på kroppen, träningen, tävlingen, idrottandet, vad det än är så mycket enklare. Nästa gång jag skriver tänkte jag ge er en annan liten övningen som kan hjälpa er som jag döpt till den lilla blå hunden, men mer om det nästa gång!

Kommentera

Stäng meny