Skip to Content

Monthly Archives: juli 2012

Därför tränar vi i detta väder!

Regn, ösregn. Blåst, stormbyar. Sol, stekande sol. Vädrets makter är verkligen något man ska ha respekt för. Vädret kan lätt förstöra hus, vägar och allt annat vi människor byggt upp när den känner för att spela oss ett spratt. Även om dessa förhållandena är sådana vi minns är dem inte så vanliga direkt. Däremot är det desto vanligare att det bara regnar, blåser eller är riktigt varmt.

Vädret är inget vi kan styra över men som vi låter styra oss. Blåser det för mycket kan många fundera på att ställa in, än enklare blir det när det regnar med. Kanske inte så svårt att förstå med tanke på att det inte direkt ser så inbjudande ut. Men just därför är det bra att träna i det.

Ingen gillar det direkt men det är just dem passen vi minns, dem som stärker oss och får oss att orka klara av våra mål. För vad är det som säger att när du står där på startlinjen att du har dina perfekta väderförhållanden? Oddsen är större att det är just motsatsen. Regn, blåst eller varmt väder sätter oss på prov och utmanar oss. Våga träna i alla väder, kanske inte alltid det roligaste men det behövs.

Vädret är inget vi styr över och därför är det viktigt att vi tränar i alla typer av det. För att vara redo, klara av det och veta att det är inget som stoppar oss att klara av vårt mål

0 0 Continue Reading →

Round two!

Kallt, trött, ont, smärtsamt, roligt, överlycklig, eufori. Ja det var några av orden jag valde att använda när jag sammanfattade mitt första triathlon. Redan när jag klev över mållinjen visste jag i mitt omedvetna att detta bara var första tävlingen av många. Nu sitter jag här, raceweek.

På söndag är det så dags igen, denna gången i Malmö. Jag känner mig inte alls lika nervös men heller inte lika väl förberedd eller ens laddad för det. men skräckjagande glädje är det nu raceweek än en gång. En vecka där man vill puscha kroppen det sista för utvecklingens skull men samtidigt se till att man startar tävlingen helt fri från värk, smärtor och bekymmer. Alla pass kan vara de sista innan starten. Ens kost funderar man alltid en extra gång på.

Det jag ser som mest positivt är två saker. Först och främst är det helt klart att jag ska få göra något jag älskar, få tävla. Det är en underlig känsla men när mållinjen ligger bakom är allt underbart. Det andra är det kan INTE bli värre än vad Göteborg var!

Andra gången runt är alltid svårast med. Nu vet man att man klarar det och nu vill man bli bättre, vara bättre men man vet aldrig om det blir det. Ovisshet är en välsignelse brukar man säga, kanske är sant i detta läget. Men om en vecka är det inte ovisshet längre utan bara vishet. Varje steg jag tar på denna långa resa mot mitt stora mål är ett steg i rätt riktning. Det viktigaste tycker jag är att man kan klara av att svara på en enkel fråga, varför?

Varför gör du detta? Kan man inte svara på den frågan så blir många saker tunga, träning som tävling.

Därför jag älskar känslan av raceweek, känslan av att veta att jag nu ska få testa mig själv, känslan av att jag klarar av en sak, av bli just visare, starkare, snabbare, känslan av att veta att min hälsa utvecklas, bevaras och främjas till det bättre. Känslan av att veta om jag klarar detta är jag ett steg närmare mitt stora mål. Känslan av att få göra just det jag älskar, känslan av att leva, känslan att känna sig levande och älskande. Därför gör jag det

0 0 Continue Reading →

Träning ger inte…

”Du tränar så mycket så du kan ju alltid unna dig att vara lite onyttig och något extra”

Det är ingen ovanlig kommentar man kan få när man tränar mycket eller hårt. Tränar man mycket och/eller hårt så bränner man också en hel del energi, så tanken är rätt logisk men inte helt sann.

Ja om du tränar mycket och/eller hårt så behöver du ibland kanske lite mer energi än någon som tränar desto mindre, MEN när du tränar på en högre nivå så börjar kvalité mer och mer ta sig in i bilden. Om tanken skulle varit helt sann skulle eliten kunna äta på Mcdonalds varje dag utan bekymmer, vilket alla inser är helt galet.
När man tränar hårt är det än mer viktigt att tänka på vad och vilken kvalité det man äter har. Ens kropp behöver återhämtning för uppbyggnad och vad ska till för uppbyggnaden? Jo en bra kost.

Din kropp är som att bygga ett hus. Om du använder dåligt material så kommer huset inte hålla speciellt länge. Använder du däremot bra material så håller det mycket längre. Din kropp är ditt hus.

Maten vi stoppar i oss påverkar oss i högsta grad. Fett stärker cellen och gör oss friska medan socker speedar upp oss och förstör. Jag är försöker alltid välja det bästa jag kan när jag handlar mat. Närproducerat och ekologiskt är bäst för det har transporterats kortare sträckor och besprutats mindre, vilket gör att livsmedlet inte mognar på båtar eller i lastbilar utan är fräscha, rena och mogna av naturen själv.
Att tro att träning ger en en fördel att kunna unna sig en massa saker eller äta onyttigt är galet. Bra mat tillsammans med träning och vila skapar vår hälsa, vilket är ett livslångt projekt!

Sen är jag ingen absolutist på något sätt men kan jag undvika dåliga livsmedel och sådant min kropp reagerar negativt på istället för positivt så gör jag gärna det. Det kan låta som en självklarhet men hur många av oss har inte suttit där efter en stor pastatallrik och hamnat i matkoma bara för att vara hungriga igen 2 timmar senare?

1 0 Continue Reading →

Operiodisk fasta, ett nytt påhitt eller?

Först och främst vill jag poängtera att fasta oavsett slag som bantings eller dietmetod tror jag inte alls på, inte för att jag tror att man överäter när man väl börjar äta igen. Däremot för att vi ska inte hålla på att banta och gå på dieter, ens kosthållning ska vara så bra balanserad att du klarar din vardag oavsett vad. Likaså är det med detox metoder. Äter och tränar du rätt behöver du inte det.

Under en fasta på 24-36 timmar, vilket är det jag syftar på så får hela magtarmsystemet en chans att vila. Våra tarmar och mage är omgivna av muskler som arbetar så fort där finns något i dem. När vi tränat oavsett hur länge eller hårt så vilar vi efteråt, nu får magtarmsystemet också en chans till det. Likadant är det med insulinvärdet som utsöndras när kolhydrater är inblandade i kosten. Sen finns det en rad andra hormoner som också utsöndras när vi bryter ner vår mat. Hela detta endokrina system, som det så vacker heter, får också vila. Blodet behövs inte matspjälkning därför kan det få cirkulera till andra platser i kroppen som kanske behöver lite extra stöd för att reparera, återuppbygga eller förnya något.

Tänk dig nu tillbaka ca 80 år i tiden, hade vi lika bra tillgång till mat då som nu? Inte en chans. Förr var vi kanske glada om det fanns mat varje dag på bordet och då rörde vi oss också bra mycket mer än idag. Vår kropp är skapt för perioder av fasta, annars skulle vi aldrig ha överlevt som ras under alla dessa år som vi vandrat på denna planet.

Men det bästa med en fasta tycker jag är detta. Vi lär oss skillnaden på faktiskt hungerkänsla och på att vara sugen, vanor, rutiner och begär. Vi äter regelbundet idag tre, ibland 5 gånger på mindre än 24 timmar, det är galet mycket.  Vad hunger är har vi nog sedan länge glömt för hjärnan och dess beroende styr oss mer än du tror. Genom fasta har jag lärt mig på nytt vad hunger är och vad just att vara sugen är.

Skillnaden är stor och det finns bara ett bra sätt att prova det. Men under en fasta får du däremot inte glömma en sak, drick vatten för det är däremot något vi behöver bra mycket av!

0 0 Continue Reading →

Jag förstår!

en vecka som ensamstående tvåbarnspappa… Nu förstår jag så mycket bättre när mina klienter och föräldrar säger att det inte finns tid, energi eller utrymme. I en vecka hade jag mina kusiner här. Körning, matlagning, sova, röja, träna, laga bra mat, fixa, jobba och inte glömma le.

Att ens krafter var låga när dagen är inget jag måste förklara för alla i denna situationen men jag har respekt för er! Planering och prioritering är något jag gör varje vecka, men detta var galet! Det var mer än en gång man var tvungen att prioritera dem före en själv. Kom aldrig iväg på mina distanspass på varken cykeln eller i löpskorna för man kunde ju inte lämna dem själva.

Att träning blir svårare än man har barn har jag alltid trott och förutsatt när jag tränar folk men att det skulle vara så tufft var jag nog inte ens beredd på.

Planera och prioritera är det enda jag kan säga. Med planering lyckades jag ändå nästan med mitt mål för veckan. Kosten hade dem inte så mycket val för det jag lagade serverades. Men att komma iväg på träning var desto svårare. Till alla er föräldrar där ute så säger jag bara köp en TRX, det perfekta träningsredskapet. Min TRX räddade mig mer än en gång under veckan så jag kunde få lite träning. Förutom att TRX är grym i sig kan man få en helkroppsgenomkörare på under 15min om man bara vill, tyvärr är väl konditionsträningen lite svårare.
Men även det går att lösa!  Var och badade med tjejerna och passade då på att simträna medan dem låg i spåret bredvid och busade med badleksakerna.

Jag förstår och har full respekt för alla föräldrar oavsett om det är en, två tre eller flerbarnsföräldrar, ensamstående eller inte. Det tar tid och kraft med barn men det går! Att träna för hälsans skull är sin sak och det går, kan jag lyckas min första vecka så klarar Du det med. Maten är det Du som bestämmer över så det behöver aldrig bli ett problem även om det blir lite trötta ibland. ett glas mjölk slår läsk vilken dag som helst och ger en lite extra boost.

2 0 Continue Reading →

Pratar du med mig?

Den pratar med oss varje dag, varje timme, varje minut. Den berättar hur den mår, vad den gillar, vad den saknar, vad den vill ha mindre av. Jag pratar om vår kropp.

Har en vän som alltid ler lite extra när vi tränar och jag pratar om min kropp. Inte för att jag pratar mycket om min kropp utan för att jag pratar med min kropp. Min kropp och jag. Kroppen berättar massor för oss hela tiden bara vi lyssnar. Den säger till oss vad vi saknar eller har överskott på näringsmässigt. Den säger till oss om vi är trötta fysiskt, psykiskt, mentalt, emotionellt om vi ens är trötta. Kroppen talar till oss både på det medvetna och omedvetna planet. Utmaningen för alla personer i världen är däremot att lyssna och höra vad kroppen säger.

I världen idag har vi personer som är döende om dem missar en måltid medan människor i Afrika går utan mat i flera dygn och överlever. Vi har folk som går in i väggen utan att förstå hur det kunde hända dem för kroppen sa inget, fastän man tog tre olika typer av mediciner mot depression, trötthet och smärtor i kroppen. Folk öser i sig kolhydrater och får finnar, går upp i vikt, får humörsvängningar och energitoppar och dalar utan något samband för kroppen sa inget. Kroppen talar till oss varje dag, varje timme, varje minut om inte varje sekund. Vi måste bara lyssna

Att lyssna. Svårare än man tror många gånger. Inte för att kroppen inte säger något men för att vi lär oss med åren att stänga ute och ignorera kroppen. Får vi huvudvärk tar vi en tablett emot det istället för att lyssna på kroppen som kanske säger drick vatten så blir de bra. Lyssna på din kropp. Den talar till dig just nu med.

Vi måste lära oss detta igen. Jag har märkt att min kropp talar till mig bättre när jag äter det min kropp är byggd för, när jag tränar den på den nivå den gillar och när jag inte stressar hela dygnet igenom. Låter kanske lite klyschigt men det är sant. En kropp som är i balans talar lättare till den, precis som med ett barn som inte gråter är det lättare att höra av barnet säger än när det gråter floder och bara skriker.

Lyssna på din kropp, vad säger den till Dig just nu?

1 0 Continue Reading →

Dopade idoler

Tyvärr är det så att doping finns i många former, vissa former är lättare att upptäcka än andra. Igår kom nyheten att ännu en elitidrottare i världen testat positiv, tråkigt men sant.

Doping i sig är jag helt emot oavsett nivå. Att idrotta och prestera handlar om att kunna träna sig själv så att man kan nå en så hög maxnivå det bara går för att prestera optimalt på banan om det nu är det man vill. Det handlar om att känna sin kropp, veta sin kropp och kunna optimera sin kropp genom träning, kost och vila. Doping är bara en falsk väg till toppen, även om man inte blir tagen så måste man leva med det resten av sitt liv när man väl står där på toppen av pallen och vet, djup inom sig själv att detta guldet är smutsigt.

Förutom den moraliska delen i det så medför doping nästan till 100% hälsorisker. Man tvingar kroppen till en nivå som den inte är riktigt redo att prestera på, både genom kemiska produkter och biologiska sätt.

Det värsta är just när eliten gör det för det är dem som är idolerna för så många andra. När ens idol gör det säger det två saker. Att det är ok och att det är vägen till framgång. Tyvärr blir många som ser upp till personen besvikna och ledsna.

I Sverige jobbar man hårt emot doping på alla nivåer, vilket behövs. Jag hade varit glad om jag kunde säga att doping bara fanns på en nivå men tyvärr förekommer det även bland våra motionärer. Ingen ska dopa sig, ingen! Doping medför inget gott. Än värre är det faktiskt att vissa illegala dopingpreparat finns i våra kosttillskott som säljs både i kostbutiker och direkt på våra träningsanläggningar. Därför kan man aldrig sluta understryka vikten av att äta en naturlig och ren kost.

Doping är tyvärr en del av idrottsvärlden och vi blir nog aldrig kvitt den om vi inte inför totalförbud och livstidsavstängning för dem som dopar sig både på tävlingar och träningar. Doping är inget vi ska ha och än mindre någonsin acceptera

0 0 Continue Reading →

barfotalöpning – genetisk arv eller het trend?

När löpning kommer på tal oavsett om det är i löpspåren eller runt middagsbordet så kommer löpsteg upp på tal.

Barfotalöpning går emot allt en modern löpsko bygger på. Med barfotalöpning så springer man genom att sätta i framfoten, tårna till och med först istället för hälen. Man springer mjuk, med ett kort steg.
Våra moderna löpskor har blivit så bra, så avancerade att foten knappt behöver arbeta. Fötterna får ”sova” medan vi springer. Den moderna löpskon tvingar fram ett steg där foten kämpar efter kontakt via hälen. Vårt löpsteg blir längre, framför kroppen med raka leder och en bromsande fart.

När vi springer med en barfotasko så kommer vårt naturliga löpsteg fram. Många säger att detta steget man får med barfotaskor är dåligt, farligt och ökar skaderisken. Ändå är det precis detta steg vi får så fort vi tar av oss skorna och springer på gräset. Utan att ens tänka på det. Frågan jag ställer dessa personerna är om detta steget är så dåligt och ökar skaderisken så markant, varför är det då just det steget vi får när vi springer barfota? Vilket vi gjort i tusentals år, sprungit barfota då.

Ta av dig skorna och prova själv. När foten får vara fri så får den kontakt via framfoten, hälen får mjuk nudda i marken, knäet är mjukt, höften böjd och när det är dags för nästa steg kan all kraft som lagras hjälpa oss att nästan hoppa fram. Benet har blivit en fjäder som både fungerar som en stötdämpare och kraftgenerator till kommande steg.

Så på våra bästa marathonlöpare så har dem detta steg. Ett kort, snabbt och starkt löpsteg. När jag själv springer, springer jag just med detta steg. Det är smärtfritt, skaderisken är inte lika stor. Det man däremot måste tänka på är att om man i en fler aår sprungit i tunga moderna löparskor så är inte ens fötter och vader vana vid det löpsteget, vilket kan ge spänningar och smärtor. Ta de lugnt när du börjar springa barfota och börja inte med ett marathon. Ta en kort löprunda på max, verkligen max en kilometer och känn hur de känns.

Vi är alla skapta för att springa, vissa av oss har bara glömt bort det

3 0 Continue Reading →

Jag har blivit med barn!

Ja ni läste rätt, fast det kanske inte är helt sant.

I en vecka ska jag nu passa mina två kusiner när dem är här på besök för att gå på ett sportläger i Båstad den kommande veckan. Det ska bli riktigt kul och spännande, både för deras del och för min.

Jag har inte någon annan i min vardag jag direkt måste ta hänsyn till. Kan träna när jag vill, sova när jag vill, jobba vilka tider jag vill, mer eller mindre vad jag vill när jag vill. Nu är jag helt plötsligt ensamstående tvåbarnspappa i en vecka.

För deras del är jag superglad för jag vet dem kommer ha roligt som bara den på lägret men jag är lika glad för jag ska få bli en erfarenhet rikare. Har en del klienter som har svårt att planera träning med tanke på barnen. Har till och med en fråga när jag kör livsstilsanalys där jag frågar om man tror att ens familj kan vara en utmaning för att lyckas med sina mål. Nu ska jag själv få besvara den frågan.

Utmaningen som jag tänkt blir att köra ett löppass, ett simpass, ett cykelpass och fyra styrkepass under veckan. Då har jag ändå planerat att vi ska grilla, bada, hitta på aktiviteter på kvällarna etc. Schemat är satt, målet är skrivet nu är det bara att se om det går att genomföra.

Oavsett vad ska det bli superkul för när veckan är slut kommer jag vara en erfarenhet rikare och har en bättre förståelse för hur mycket alla föräldrar kämpar där ute för att hinna med vardagens bestyr, jobb, privatliv och träning.

2 0 Continue Reading →

Gamla skåpen

Nu är det några dagar sedan jag kom hem från semestern. När jag ska börja en ny vecka så gillar jag att ha huset rent, fint, städar och allt på sin plats. När det sen nalkas semester och resor så vill jag gärna ha det lite extra fint.

Så innan semestern öppnade jag ett skåp som jag inte öppnar alltför ofta i köket och under några papperskassar, längst in i ett hörn står där en spann. En spann fylld med historia, nej jag pratar inte om en massa mögel utan av ett forna träningsliv, ett liv då man inte visste bättre och trodde detta var lösningen på alla problem, proteindunken. Den har nog lätt stått där i nästan två år, öppnad och använd till hälften.

När man nu studerat detta ner på kemisk nivå blir det än roligare när man tänker tillbaka på det och hur man tänkte då. Valde jag att inte ens googla alla ämnen som fanns i den utan att bara kasta den. Bara för skoj skull var jag ju tvungen att öppna och se om något hade förändras i den. två år, i ett skåp, en normal produkt hade ju åtminstone börjat förändras men inte denna. Pulvret luktade än lika mycket vanilj, lika fluffigt och fint, inga klumpar, inget! Inget hade förändras inte ens insekterna vill äta skiten… hemskt men sant. Och detta äter vi? Och betalar sjuka mängder pengar för?

Kan ju bara säga att jag är glad jag vet bättre idag! Minns när jag åt det, blev ett beteendeberoende efter träning och fick man inte det så var träningen dagen efter förstörd innan dagen hade börjat. När man väl slutade, shit vad dåligt man mådde och luktade! Kroppen renade sig, ökade uppbyggnadprocessen av ämnen i kroppen, slängde bort onödigt fett. Gud vet allt, vill man ens själv veta allt?

Enda jag kan konstatera är att jag är glad jag har ätit det så jag vet vad mina klienter som vill prova det eller som går på det är på väg igenom eller kanske ska undvika, för vad kan vara bättre än riktigt mat?

2 0 Continue Reading →