Jag vill ha kondition nu!

Kondition. Något som alla vill ha och dem som har det vill oftast ha än bättre. Kondition är, om man tar det vi syftar på i vardagen, lungornas förmåga att ta upp syre och ge ifrån sig koldioxid och hjärtat förmåga att pumpa runt blodet i kroppen. Vi har alla en grundkondition, även i detta nu har du en. Det är den som gör att du kan röra dig utan att bli andfådd. Desto mer du rör dig däremot desto mer kondition behöver du.

Man kan utveckla sin kondition på en mängd olika sätt. Promenader, springa, cykla, simma, gå i trappor, stepup etc. Alla ger kondition olika fort. Bästa sättet jag vet däremot för att utveckla det snabbt är intervaller, än bättre backintervaller.

När vi kör intervaller arbetar vi på en nivå där kroppen oftast inte kan tillföra tillräckligt med syre till kroppen. Ingen fara, du kommer inte dö av det. Intervaller är fantastiska och likväl vår kropp. Vår kropp vill alltid ha balans. Homeostas. Arbetar vi därför på en nivå där vi inte har balans mellan in/utgång på syre/koldioxid i kroppen kommer kroppen börja sträva efter det, hur? Genom att utveckla sin förmåga att transportera runt blodet och utbytet av gaser i lungorna. Nu låter det enkelt. Lungorna blir bättre på att ta upp syre och ge ifrån sig koldioxid, hjärtat blir starkare på att pumpa runt blodet. Kondition?  Men det tar tid och sker inte på en gång. En annan positiv sak är att vi vänjer kroppen att klara av att jobba med mjölksyra i systemet. Något som kan behövas när vi tävlar.

Intervaller behöver inte timmespass. Att springa 5-6gånger upp och ner i en backe kan vara mer än nog. Det blir ett snabbt pass som ger otroligt mycket. Styrka. Rörlighet. Kondition. En helhets workout.

Däremot ska man inte glömma om ens mål är att springa en viss distans är det bra att springa den distans ibland för att kroppen ska vänja sig vid att jobba under en så lång tid, under en så lång distans. Men för att utveckla kondition snabbast. Intervaller baby

Kommentera

Stäng meny