Skip to Content

Monthly Archives: september 2012

Att leda och träna

Man kan lugnt säga att det finns lika många ledarstilar som det finns ledare. Vissa kör ren diktatur, vissa demokrati, andra ser sina utövare som maskiner, andra ser som människor och sen finns det dem ledarna som gömmer sig längst bak i gruppen och hoppas att någon annan ska göra deras jobb.
TIll detta kan man lägga till en massa annat t.ex. tränarfilosofi, egenskaper, erfarenhet, utbildning etc.

för två veckor sedan fick jag lyssna på fyra olika tränare inom olika sporter. Alla har jobbat eller jobbar med personer på elitnivå men också yngre personer. Det roliga i detta var att ingen var den andra lik men ändå var dem lika. Hängde du med på den?

Det finns vissa grunder man pratar om i tränarskap som är viktiga lite beroende på vilken sorts tränarskap man kör. Antingen kan man göra ett vad som kallas klassiskt tränarskap som präglas av att man ser människor som maskiner och inte riktigt som individer. Eller ett holistiskt tränarskap där man ser hela individen och på en mängd olika plan. Grova drag förklarat.
Nu kanske du funderar på vad har det med mig att göra? Jo, allt! I vissa lägen fungerar klassiskt tränarskap väldigt bra men i andra lägen inte alls. Tänk dig själv att alltid bara bli sedd som en maskin som ska göra det tränar/ledaren säger. Hur bra blir det om du känner att det inte ger dig det du vill eller kanske ökar din skaderisk?

Det dessa fyra tränare delade var just holistiskt tränarskap, någon mer, någon lite mindre. Detta är ett tränarskap jag själv utövar. Viktigaste punkter för mig i tränarskapet är
Glädje – Passion – Delaktighet – Förståelse & trygghet – Situationsanpassande – kunskap

Kan låta som väldigt enkelt och självklart, men är det det? Vet själv när jag tänker tillbaka på min idrottsbakgrund att jag mött många tränare och ledare som inte alls haft några eller kanske bara ett fåtal av dessa sakerna.
En bra tränare/ledare i mina ögon har dessa sex sakerna i ryggmärgen. Funderar inte på dem utan bara gör dem. För vem vill inte bli bemött, känna glädje, känna sig delaktig, förstådd, trygg och veta att om en situation uppstår som du inte klarar av har tränaren kunskapen och förmågan att kunna anpassa övningar och upplägg utefter dig. En självklarhet som inte är så självklar.

0 0 Continue Reading →

Ny samarbetspartner – Andrix

Som jag skrev för några dagar sedan så krävs det mycket av en när man satsar på mot toppen. För mig handlar det mycket om att planera sin tid och prioritera. Veta sina styrkor och svagheter. Jag är villig att erkänna att skapa hemsidor, layouter etc. inte är min starkaste sida. Det ska bara fungera.

Därför är jag stolt över att kunna en ny samarbetspartner idag, Andrix – Smart solutions.

Andrix kommer hjälpa mig med hanteringen av min blogg och mitt företags hemsida, Training Season, med allt vad det innebär. Andrix har gjort mitt hemsideanvändande mycket enklare genom att hitta rätt lösningar för mig och min pressade tid. Det är lätt att få tag på dem och få support om man undrar något eller om något mot förmodan inte skulle fungera. Vet själv att jag ibland kanske ringer och ställer lite ”dumma” frågor som man känner att man borde kunna men man blir alltid lika glatt bemött.
Jag behöver inte fundera på saker som uppdateringar, hänga med i utvecklingen kring dem senaste webbprogrammen, serverplatser, backups. Detta är en otroligt lättnad och tidsbesparing för mig.

För när vi satsar hårt gäller det att kunna lägga sin tid på det man behöver göra mest för att kunna bli bäst

0 0 Continue Reading →

Alla kan!

För mig, precis som för många andra, vaknar man inte alltid med en kropp som jublar. Ibland har både du och jag dagar då allt verkar gå åt skogen. Då inspirationen tryter, motivationen verkar segla bort och energi har tagit semester. Här är ingen unik. Vi har alla dessa dagar.

När jag har sådana dagar hittar jag oftast kraften genom att kunna ladda om, plocka fram den där inspirationen, motivationen och energin. Att växla upp och köra på.
För att ens kunna klara av detta har jag tränat, letat och övat många gånger. Det är egentligen ingen svårt att lära sig. För min del kan det räcka att jag tänker på mitt mål, hur skönt det är att gå över mållinjen, visualisera målgången på den stora tävlingen jag har i sikte. Men det kan också vara att tänka på dem personerna som inte har de förutsättningar jag har men som ändå når så otroligt långt, som uppnår saker, går igenom resor som jag aldrig ens kan drömma om.

Under OS släppte Samsung en reklamfilm som för mig är otroligt inspirerande för den visar just på detta.

Sports doesn’t care who you are – Everyone can take part. Glöm aldrig det.

Att hitta sina inspirationskällor, motivationskanaler och energistationer är grymt bra. Dagar då allt är inspirationsfattigt, motivationslöst och energi förbrukad kan filmer som denna ge en den där lilla extra kicken. För kan dem, kan du!

Det är precis så jag nu tänker när jag sätter mig på min cykel för att köra intervaller i ett kallt Falun, i regn. För kan dem så kan jag!

0 0 Continue Reading →

Så mycket mer än bara en utställning

Att jag är galen i anatomi och fysiologi vet nog alla som känner mig om. Kroppen är en fantastiskt sak,  hur allt fungerar, får plats, hålls ihop och samarbetar tillsammans för vår överlevnad. Att förstå denna komplexitet är ingen enkel sak. Jag har läst åtskilliga böcker, suttit på mängder av föreläsningar, studerar videor på videor. Men i helgen togs allt till en helt ny nivå, allt fick nya synvinklar och så häftig det var. För i helgen besökte jag Body Worlds exhibition.

Body Worlds är en utställning där människor har donerat sina kroppar till. Man har sedan konserverat dem och valt att använda dem i olika syften för att att visa och utbilda folk i hur vår kropp verkligen ser ut och fungerar. Det kan låta äckligt men det är det inte. Igår när jag gick runt såg jag allt ifrån barnfamiljer till läkare som gick runt. Att förstå hur kroppen verkligen ser ut och hur det är var helt galet.
För Dig som inte är intresserad av anatomi eller fysiologi så kanske detta låter som ett stort NEJ TACK. Men det är det inte. Även om Du inte kan anatomi så är det otroligt intressant att se hur komplext muskelsystemet är, nervsystemet, hjärnan, matspjälkningsystemet, allt! Du får en helt annan förståelse för Din kropp. Du kan förstå varför du får ont på vissa punkter, vad den där ytan som läkaren alltid pratar om verkligen sitter och är.

För personer som mig sedan som älskar anatomi och fysiologi kan jag bara säga, MISSA INTE DETTA! Det är en sak när man sitter där med alla dessa platsdock överallt, plockar av muskelbitar, skelettdelar etc. Men att se det, kunna verkligen se VAR på kroppen muskel fäster, hur alla dessa trånga passager verkligen ser ut. Vad skillnaden är mellan en frisk och en sjuk persons organ. Muskelutveckling, anpassningen.

Detta är en utställning som Du inte får missa, oavsett hur intresserad Du är av kroppens uppbyggnad, för i slutändan är det utbildning om Din kropp som detta ger.

0 0 Continue Reading →

För att nå toppen

Mitt mål med min triathlonsatsning är som jag tidigare skrivit att nå toppen. Det är otroligt lång väg med många timmar i löpspår, bassängen och på vägen matandes meter, kilometer och mil. Det tar på krafter samtidigt som det ger krafter. Det är inte alltid så inspirerande, om ens roligt att stiga upp om morgonen veta att man har ett distanspass i tävlingsfart på schemat när det regnar, blåser och bara är några få plusgrader.

Man kämpar man sliter och jobbar. Låg för ett tag sen på golvet och försökte samla energi för att sticka iväg och köra ett gympass som stod på schemat. Kroppen var trött, är trött väldigt ofta. Men det krävs mer än detta för att nå toppen. Mer än träning, kost, återhämtning och uppladdning.

Det krävs material, kläder, cyklar, skor, våtdräkter etc. Listan kan bli oändlig. I slutändan kostar allt detta pengar, pengar man måste lägga ut på något man inte tjänar pengar på än. För att klara av detta så har jag tittat på  vad det är jag behöver, vad som kan hjälpa, underlätta och förbättra mina chanser att både lyckas men också ha råd med denna satsning.
Under hösten kommer jag därför att presentera nya samarbetspartners som jag knutit till mig. Allt för att optimera mina chanser att lyckas.

För i slutändan är det så att jag håller inte på med en idrott utan tre. Simning, cykling, löpning. Tre idrotter men tre olika kravprofiler, vilket också ställer tre olika krav på utrustning och material. Utöver det driver jag denna blogg, bloggar hos mat&hälsa, driver mitt egna företag Training Season. Allt detta tar tid och ska få plats på schemat under en vanlig vecka. Så visst är det bra att veta att det finns folk som hjälper en, stöttar en, kämpar med en. Inspirerar, motiverar och provocerar en framåt. Jag ska dit men ensam är inte stark, men ett team är

0 0 Continue Reading →

Jag är också här!

Satt på cykeln och matade mil igår. Hade bra fart med mig och längst vägen jag kör på finns en del anslutande vägar som alla antingen har väjnings- eller stopplikt, vilket är naturligt då jag kör på huvudleden. Ligger på en raksträcka, närmar mig 40km/h och ser hur en bil kör fram och stannar lugnt och fint vid stoppskylten. Då jag är på huvudled, han har stoppskylt, så är det han som ska stanna. Tror ni han gjorde det? Nej han väntar tills jag är mindre än en meter ifrån honom och börjar då köra ut.

Tur nog hann jag reagera före honom, hänger mig på mina bromsar och gör allt jag kan för att stanna. Tyvärr försent för att stanna innan honom så jag glider ut framför honom DÅ börjar han bromsa och stanna. Jag faller av cykeln framför honom då jag sitter fast med båda fötterna och klarar mig ifrån att bli påkörd. Värsta jag fick var bara lite skrapsår på benen och höften.
Idioten, ja jag har rätt att kalla han det, hänger sig sen på tuttan och hytter med näven åt mig som om det är jag som brutit mot trafikreglerna. Med en fin liten ordvals pekar jag fint upp på den röda skylten som står på båda sidor om honom, sätter mig på cykeln, vinkar och kör vidare.

För er som inte vet det så är vi cyklister, löpare och gångtrafikanter OCKSÅ en del av trafik. Förstår inte hur detta kan vara så svårt att förstå. Vi har rätt att vara där, vi har också regler att följa. Vilket är något jag gör när jag är ute i trafiken och tränar.
Tyvärr hör och ser jag alltför många vänner som fått kasta sig ut i diken för att bilar inte tar hänsyn till dem. Har vänner som blivit av med sina styren för att bilister kört in i dem med deras backspeglar.

Vi är inte osynliga, vi har rätt att vara där, precis lika mycket som alla som kör bil. För alla er som inte varit ute och sprungit eller cyklat i trafiken säger jag testa, prova! Ni kommer få en helt annat syn på det efter bara några meter. Det är ingen tävling vem som kan köra närmast cyklisten i högst hastighet. Du tar ju ut ditt avstånd när du kör om en bil, varför inte för en cyklist?

Tur var slutade min kväll ändå med några skrapsår, det kunde varit mycket värre.

0 0 Continue Reading →

Ska vi verkligen testa oss?

Mitt hjärta är kluvet i denna fråga av fler anledningar. När jag tänker på tester menar jag då hälsotester, konditionstester, styrketester, tester som utförs i labb och andra testlokaler.

Idag finns det nog ett test för allt du skulle kunna tänka dig vilja testa, vilket är bra på sitt sätt. Vi kan få allt svart på vitt. En startpunkt med grundvärden och en slutpunkt med resultatsvärden i hälso och/eller prestationssatsning. Vi kan idag få svar på hur bra din löpkondition är, likadant med cykling, simning. Vi kan mäta fram exakt hur stark du är. Ta olika vätske- och vävnadsprover för att se vad du behöver äta mer eller mindre av. Alla tester kan om vi använder dem rätt hjälpa dig att kunna förbättra din hälsa. Än bättre är det när vi tänker på prestation för då kan vi verkligen maximera.

Det jag ser som lite negativ med det hela är. När vi nu kan få all denna data, alla siffror, värden, resultat… Vad gör vi med dem? Kan vi ens använda alla för hälsan eller skapar vi bara ännu en stressfaktor i en redan stressad vardag? Vet t.ex. att det finns ett test man göra för att kolla ens metabolik(enkelt förklarat, vad kroppen behöver mer eller mindre av i form av energi, vitaminer, mineraler, proteiner etc.) vilket är bra. Problemet med det testet är att det är relevant för exakt den sekund, minut, timme, dag du är i när testet gör. För att få fram resultatet tar det en vecka. Hur bra är det? Mycket händer på en vecka.

Likadant har jag ibland sett när jag gjort tester med olika personer i olika situationer att när dem får sina testvärden i handen är det rena grekiskan. När dessa personer sen kommer hem med pappret och ska återge det dem fick berättat för sig på 15min så tolkas saker fel  och helt plötsligt kanske en hyfsat hälsosam människa uppfattar sig som ohälsosam.

Tester i all ära. Vet vi bara hur vi kan använda oss av resultaten så tror jag det kan vara en bra sak men annars är det helt klart mer öppet för diskussion. Tänk bara på metabliktestet jag skrev om, har det ens någon relevans?
Viktigast tror jag blir att komma ihåg när vi gör alla dessa tester är att oavsett hur mycket Du väljer att testa dig så är det ändå i slutändan bara du som kan påverka och förändra din hälsa och status på olika sätt. Pappret med bläck på kommer inte förändra dig, det berättar bara för dig vad den kunde utläsa av dig här och nu när du gjorde testet.

0 0 Continue Reading →

Från en nivå till en annan

För att jag ska kunna nå mitt mål med triathlon krävs, precis som för många andra, en kraftansträngning, utveckling och många, många, MÅNGA timmars träning. Det tar tid, det kräver kraft och energi men mest av allt är det många tunga timmar.

Jus nu har jag påbörjat nästa utvecklingsfas och håller på att höja mig ännu en nivå. Jag ska bli snabbare både på simningen och cykling innan vintern är slut. Så i veckan höjdes nivån och det känns. Mina baksidalår är trötta, bålen vill vila och även om huvudet är helt med mig så är kroppen lite segare. Inte slö men seg.
Man behöver inte hålla på med elitidrottande, elitsatsningar eller något liknande för det ska vara såhär. Vet själv när jag pratar med klienter som ska gå från noll till ett att det kräver otroligt mycket av dem. Tror säkert att Du med känner igen dig i det.

Vem har inte vaknat på morgonen efter att dagen innan kört ett härligt träningspass och känt träningsvärken? En skönont känsla infinner sig.

Jag menar inte detta som en ursäkt att klaga eller tycka synd om sig själv, tvärtom! Det är en anledning till att ge sig en klapp på axeln och inse att man gjort något bra. att höja sig en nivå, oavsett vilken nivå, kräver sin kraft, tid och energi.
Det enda som gör detta enklare för mig just nu är att jag vet mitt mål, varför jag gör detta och att jag har fantastiska vänner och familjemedlemmar som vet om det. Dem är där och stöttar, puschar och ibland till hänger med ut. I värsta fall är dem inte sena på att sparka ut en genom dörren som man kommer iväg och kör sitt pass.

För vem kan säga efter att dem kört ett pass att dem mår skit av det? Har Du någonsin själv känt eller hört någon säga:
Detta passet var bara dåligt, fan va kast det gick, hur dålig är inte jag, detta jag ingenting.

All träning ger någonting och vi är alla lite glada när vi kommer hem svettiga från ett pass och får sätta oss i soffan eller stå i duschen 1min längre bara för att vi gjort precis det vi gjort. Tagit ett steg närmare vår nästa nivå

0 0 Continue Reading →

Vi ser alla samma sak men ändå olika

I veckan var jag och lyssnade när Andreas Eenfeldt, kostdoktorn.se, när han föreläste i Örebro om bra, naturlig kost. Den kost vi är byggda för, den kost som gör oss friska och inte sjuka. Andreas arbetar som läkare annars och när jag pratade med honom om just mat, hälsa och träning efteråt märkets det tydligt att det var just inom detta spåret hans största kunskap låg. Kanske inte så konstigt. Det han sedan sa om träning, hälsa ifrån andra vinklar var han tydligt med att poängtera att det var hans tyckte, vad han trodde.

Tidigare har jag lyssnat och har än kontakt med både Anna Hallén och Jonas Colting som också pratar bra naturlig mat. Jonas pratar också en hel del om träning. Det alla tre har gemensamt är att dem talar om det utifrån deras synvinklar, erfarenheter, kunskapsområden. Men viktigast och bäst av allt, dem är tydliga med när det är hard core facts och när det är dem själva som resonerar, tänker och tror. En liten men viktigt skillnad.
Det är samma sak för mig när jag är ute och föreläser. Min kunskap, mina erfarenheter och synvinklar är en sak men sen har jag alltid mina tankar, tolkningar och tro.

Nu kan man då undra kanske varför man ska lyssna på alla dessa personer som pratar nästintill om samma sak inom samma område. Men det är just därför. Anna är grym på att visa ner nutritionsläran om kosten och varför det är som det är. Jonas är grym för han har en elitkarriär i ryggen med all den erfarenheten med denna kosten med sig. Andreas ser det utifrån läkemedel och läkares håll. Vet själv att jag föreläser mer om träningen, fördelar med det men också mycket om kosten, varför man ska engagera sig i sin kost, varför man ska tänka efter vad det äter men också kanske viktigast av allt, varför vi fortsätter blunda och titta bort från den fakta som ligger vid våra fötter, på våra middagsbord, i våra magar och på vår kropp.

Alla personer föreläser på olika sätt. Vissa är in-your-face, andra lägger upp forskning på forskning, tredje gör allt för att övertyga dig, fjärde berättar och femte ifrågasätter. Duktiga föreläsare sen enligt mig gör alla fem stilarna.
Att ha fått lyssna på Andreas var otroligt intressant och gav mig nya vinklar på det hela med kost, nya tankar om hur man kan diskutera och lägga upp det men också ny fakta och än mer kött på benen. Därför ska vi gå och lyssna på alla dessa föreläsare för du vet aldrig vad det ger dig

0 0 Continue Reading →

Min powerdrink

Får ofta frågan hur jag alltid hinner laga bra och rätt mat. Svaret är det gör jag inte. I alla fall inte laga den. Tiden är knapp ibland och det är oftast då vi alla lät slänger i oss något mindre bra eller kanske något vi rent av ser som onyttigt.

Svaret för min del på den frågan blev en shake på naturliga, goda, riktigt råvaror. Inget pulver eller hokus pokus. Only the real deal. Tänkte dela med mig av det receptet till er idag. Det tar max 10min att göra och då har du en nyttig, mättande och god shake att ta med dig. Mått är inget jag är bra på så fråga inte över hur många cl, dl, gram eller liknande det ska vara för det vet inte ens jag. Gå på känsla.

Receptet i sig:
Banan
Ägg
Creme Fraische
Vispgrädde
Avokado
(ev. om man vill lite bär)

Gör såhär. Lägg i äggen först sedan bananerna och avokadon (ev. bär om du vill ha i det med). Fylls sedan på med vispgrädde tills du fyllt på så mycket att bär, frukt och grönsaker är täckta. Ta en mixer och blanda tills allt är en flytande massa. Nu lär nivån ha sjunkit lite i shaker. Fylld då på med creme frasiche tills du får en önskad mängd.

Självklart kan du ta andra grönsaker istället för bär eller avokadon. Detta är min powerdrink när jag inte har tid och den kan jag stå mig länge på!

0 0 Continue Reading →