Det heliga brödet. Ja för många är det något man inte riktigt vill släppa, även när man går över till en lågkolhydratskost. För min del var det också det, är än det. Bröd är riktigt gott, enkelt att ha med sig. Lätt att variera med alla olika pålägg som finns. Men det innehåller nästan alltid spannmål, något som lågkolhydratskostare gärna vill undvika.

För min del har det inte handlat om att hitta en ”godkänd ursäkt” för att kunna äta det med gott samvete. Söker man på lchfbröd får man fram en massa recept. Några bättre, godare, lättare än andra. Jag har provat en del olika men till slut hittat ett som jag gärna gör. Som vanligt är jag inte mycket för det här med dl och gram. Men det bröd jag brukar göra tänkte jag ge er receptet på det nedan samt en lite beskrivning på hur du ska gå till väga. Laga och njut av det!

Ingredienser:
Kokosmjöl
Mandelmjöl
Creme fraiche
Rysk yoghurt
Ägg

Gör såhär:
Välj först den form du vill göra ditt bröd i. Sen är det bara att anpassa mängden smet till formen. Lätt va? Smeten i sig ska vara halvdegig och trögflytande. När den väl är det blir det perfekt.
Blanda de torra ingredienserna för sig först. Ta några ägg och beroende på hur syrligt du vill ha ditt bröd tar du mer eller mindre creme fraische.  Den ryska yoghurten använder du som ”uppfyllnadsmassa”. Vispa sedan ihop äggen, creme fraischen och den ryska yoghurten tills det är en enda smörja. Häll nu i de torra ingredienserna. Om du vill kan du kasta i lite nötter eller frön för lite extra smak och tuggmotstånd (prova med valnötter). När allt är blandat och du smörjt din form med smör så häll i smeten, in i ugnen på 200 grader och låt sen stå där tills det är färdigt.
Beroende på hur stor smet du gjort kan det ta allt ifrån 15-40min innan det är helt klart. Men det är bara upp till Dig att experimentera med.

När du har testat får du gärna höra av dig hur det blev!