Skip to Content

Monthly Archives: december 2012

God jul & Gott nytt år!

Då var det dags! Det har varit ett intensivt år med många intressanta inlägg som väckt både diskussion och vilda känslor. Men mer än så tänker jag inte säga idag. Det blir att vänta med den saken till nästa år för att skriva mer om det då

Nu vill jag egentligen bara tacka alla mina läsare för att ni följer mig och för att jag får inspirera, motivera och provocera er i tankar kring träning, kost, vila och vägen till hälsa genom att önskar er…

DSC_0057

…. En riktigt God jul & ett Gott nytt år

Så hörs vi snart igen när det nya året står vid dörren

 

0 0 Continue Reading →

Rutin föder trygghet och lugn

När jag tänker på min personlighet så är något av det första jag kommer på min spontana sida. Att jag kan sitta hemma en kväll och helt plötsligt få en galen idé och sticka ut och göra den.
Ändå är något av det bästa jag vet rutiner. För rutiner föder trygghet och lugn

I en stressad, pressad och oftast på en alldeles för kort dag. De dagar då det verkar som om någon tagit bort några timmar från dagen så är rutiner det bästa.
En rutin kan vara allt ifrån hur man planerar sin tid till hur man agerar vid olika situationer. Det är vi själva som skapar dem och förändrar dem. Men oavsett vad ger dem oss just trygghet och lugn

Trygghet då vi vet hur vi ska agera, vad vi ska göra, när vi ska göra det. Vi blir inte stressade eller pressade för det är något vi gör eller har gjort innan. Vi behöver inte tveka, ens fundera. Det bara sker och vi är bekväma i det.
Lugn för att stressen har svårt att ta sig in i kroppen när vi är trygga. Pressen behöver kan inte komma ens då vi är trygga i det vi gör och därmed kan behålla vårt lugn.

Men sen ibland kommer saker, händelser, som stör just detta. Våra rutiner. T.ex. julen. Det är en tid då det ska handlas, resas, planeras, packas, städas, lagas massa mat. Rutiner spricker, tryggheten faller och lugnet seglar iväg.
Det är just vid tider som julen som rutiner är än viktigare än något. Just för att dem ger oss trygghet och lugn. Om vi bara kan hålla våra rutiner så tror jag att julen hade blivit just en trygg och lugn högtid, precis som den är tänkt att vara.

Frågan är bara om DU tänker hålla dina rutiner?

0 0 Continue Reading →

Ett riktigt avbrott

Det är lätt när man driver eget eller satsar hårt på något att man blir så uppslukad i det att man nästan börjar definiera sig med det. En definition som både kan vara styrka men en riktigt svaghet. För vad händer om Du en dag inte kan vara din definition längre av någon anledning?

För mig är det en sak jag helst vill undvika. Därför har jag intressen utanför mina ramar med. Bl.a. älskar jag utförsåkning, än bättre offpist med snowboard. Det är en frihetskänsla som jag inte ens tänker försöka beskriva för jag vet inga ord, oavsett språk, som kan rättfärdiga den känslan ens.

Nu nalkas slutet på detta året, ett år som för min del inneburit massor med utveckling, hel del framgångar både idrottsligt och företagsmässigt. Jag är otroligt stolt över det men nu såhär för några dagar sen kändes det att det varit en hektiskt år, många förändringar, många definitioner, rent ut sagt mycket.
Därför gjorde jag ett riktigt avbrott som kanske märkts här på bloggen med. Jag lämnade allt och stack iväg med två vänner till fjällen. Till mer snö, till brädan och friheten. Frihet.

För mig är just känslan av frihet otroligt viktigt. För i friheten är vi villkorslösa, ingen styr, ingen ställer. Kravlöst. Det är det som sker i denna frihet som är det underbara, otroliga. Här blir allting lättare att förstå, acceptera och gå vidare med.
Hur kan det vara så för mig?

Jo andra har detta med fast i andra saker. Jag kan känna samma sak när jag spelar golf. På tävling. När jag är i dessa stunder kan jag inte ha massa andra tankar, så här gäller det att aningen göra upp med dem eller släppa dem. När det är gjort så är man fri. Man får ny energi utan att behöva göra något annat.
Nu är jag hemma igen med denna nya energi, klarsynt och laddad. Nu är det en vecka kvar sen sätter jag mig på planet hem till Skåne och jul med familjen. Men självklart blir det mer bloggande innan dess och mer om denna frihet blir det säkert

0 0 Continue Reading →

Tunga dagar just nu

Nu ligger snön över hela Falun och minusgraderna har varit ett faktum sedan veckor tillbaka. Minns knappt sista gången jag simmade i öppet hav. Cykeln står parkerad i lägenheten och längtar efter isfria vägar. Löpskorna i sig har blivit tjockare då tårna frös så mycket att dem var påväg att hoppa av i farten i ren protest. Ja utan tvekan så är jag nu så långt bort ifrån man kan vara ifrån tävlingslika förhållanden. Och det känns. Det märks.

Resultaten fortsätter att komma på träningar men det är den där glädjen, förtjusningen, att ta sig till träningen och vara på träningen. Älskar än triathlon, löpning, träning och allt vad det för med sig men det där härliga glädjen som gör det lätt att bara hoppa upp ur sängen tidigt på morgonen är inte riktigt lika lätt.

Det är i dessa lägen det är viktigt att komma ihåg varför man gör det man gör. Minnas vart man kommer ifrån och varför man är påväg dit man är påväg. Ens resa till toppen, oavsett om det är eliten eller viktnedgång är alltid lång, fylld med hinder och svängar som man måste passera på olika sätt. Frågan är bara hur man tänker göra det.

Jag tänker inte sluta träna eller ens slå av. Jag tänker fortsätta men jag tar hjälp av det som är viktigast. Vänner. Att ha en vän vid sidan när man kör sitt pass, som puschar en än hårdare, hjälper en, stöttar en, drar dit en är otroligt tacksam och givande. Det är just det jag gör just nu. Har idag ringt vänner som kommer vara där, är där. Dem hjälper en framåt, hänger med ut på passen. Dem behöver inte ens göra det jag ska göra men bara att dem är där är nog. Nog för att man ska fortsätta, inte ge upp, puscha sig hela vägen igenom.
Det är precis detta jag behöver just nu, som många behöver just nu. Vi säsongsidrottare har nog alla lätt att slå av på tempot och tappa den där glädjen som driver oss framåt litegran när man är som längst ifrån säsongen i sig. Vilket inte är så konstigt. Är man van vid öppet hav, rena vägar och mil i benen så är det svårt att se det när det ligger en meter snö på marken. Det är därför man ska ha sina puschbuddies, de där vännerna som förstår och hjälper en hela vägen fram tills det är dags igen.

0 0 Continue Reading →

Svar på opastöriserad mjölk

Efter någon vecka kom svaret både från Arla och Livsmedelsverket på mitt inlägg om opastöriserad mjölk. Först och främst är det roligt att både parterna tog sig tid att svara mig och diskussionen om ämnet kommer garanterat att fortsätta.

Tyvärr är det så att om jag skulle publicera båda svaren här i bloggen skulle det bli två inlägg bara i sig, plus mitt svar på det. Därför kommer jag göra en sammanfattning på det hela samt de frågor jag skickat tillbaka. Skulle DU däremot vilja ha de fullständiga svaren så är det bara att maila mig på niclas@trainingseason.se

Min första fråga till dem var om pastörisering nu ska ta död på alla bakterier, hur kan vi då säga att vi får miljoner goda bakterier till vårt försvar? En fråga mest riktad till Arla, Arlas svar:

mjölk som används till framställning av yoghurt och fil pastöriseras först, därefter tillsätts syrningskultur och eventuella aktiva bakterier – acidophilus, bifidobakterier och Lactobacillus casei F19 är de Arla använder. Numera har vi också mjölk med dessa aktiva bakterier under varumärket Arla Wellness. Då tillsätts också de bakterierna efter pastöriseringen.

Min fråga, varför ska vi tillsätta bakterier som är bra och som ska hjälpa oss när dem redan finns där från  början? Svaret ligger väl ändå inte i att våra djur ska vara sjuka, gå runt med bakterier. Dem ska väl vara friska och ha en så bra miljö som det bara går, precis som vi människor så vi INTE blir sjuka eller utsätts för onödig risk, eller?

Nästa fråga jag ställde var hur dem ställde sig till att laktosintoleranta klarade av att dricka opastöriserad mjölk bättre än pastöriserad mjölk för det mesta. Livsmedelsverkets svar:

”Det finns inga vetenskapliga studier som visar att personer med laktosintolerans tål opastöriserad mjölk bättre än pastöriserad. Vid laktosintolerans reagerar man på mjölksocker (laktos). Anledningen till att man reagerar är på grund av att man saknar (eller har för låg produktion av) enzymet laktas som bryter ner mjölksocker till enkla sockerarter. Denna nedbrytning sker då i tjocktarmen av människans egna bakterier och orsakar symtom som gaser, magont och diarré. Det är dosen laktos i mjölken som påverkar om man reagerar eller inte. Det finns inte mindre laktos i kylförvarad opastöriserad mjölk”

Arlas svar:

”Det är lika mycket laktos i opastöriserad mjölk som i pastöriserad så det är inte laktosen i sig som gör skillnaden på om det går bra att dricka opastöriserad mjölk eller ej. Jag gissar att om en laktosintolerant kan dricka opastöriserad mjölk så är han eller hon egentligen inte laktosintolerant, utan det är något annat som ger upphov till problemen vid mjölkdrickandet. Visst skulle bakteriefloran i mjölken kunna ha en positiv effekt även på laktosnedbrytningen men sannolikt inte tillräckligt för en som är riktigt laktosintolerant. Det hade varit mycket intressant att se vetenskapliga studier på orsaken till det som flera upplever, och få det bevisat.”

Sant! Det finns vad jag vet inte studier på detta men upplevelsen och verkligheten i sig talar sitt språk. Vad vi vet är att enzymet som livsmedelsverket själva skrivet om, Laktas, finns naturligt i mjölken. Precis som dem skriver hjälper den oss att bryta ner laktosen som är det laktosintoleranta reagerar på. Men tyvärr förstörs det enzymet vid pastörisering. Men det bästa sättet att testa denna hypotes om man nu vill det så är helt enkelt, testa själv! Som Arla med skriver, ja det hade varit riktigt kul att få det beviset!

Sista frågan jag ställde var hur dem ställde sig till att pastörisering förstörde aminosyrorna, det protein är uppbyggt av. Arlas svar:

Det är sant att proteiner ändrar struktur vid upphettning. Proteiner är tredimensionella molekyler som består av mindre byggstenar = aminosyror. Vissa proteiner är mer värmekänsliga än andra, och den tredimensionella strukturen påverkas då vid upphettning, men innehållet av aminosyror är densamma och strukturen hos aminosyrorna förändras inte. I vanlig, lågpastöriserad mjölk har proteinerna en lite annan struktur än i opastöriserad mjölk, men skillnaden är inte så stor. Det beror på att pastöriseringen görs under kort tid och vid förhållandevis låg temperatur – 72 grader, 15 sekunder är den lagstadgade tid-tempen. I ultrahögpastörierad, långtidshållbar, mjölk kan man känna en viss kokt smak – det beror bl a på att proteinerna har ändrat struktur. Samma kokta smak får du om du själv kokar upp mjölk – då får du också ett skinn på mjölken när den kallnar och det är av proteinerna.

Däremot har inte förändringen i struktur någon större betydelse för hur aminosyrorna tas upp och används i kroppen. Det är proteinernas struktur som förändras, inte de enskilda aminosyrorna.”

Livsmedelsverket svarar väldigt snarlikt så jag kommer inte ta med deras svar.

Först och främst erkänner jag fullt ut att det var jag som skrev fel i min syftning och att både livsmedelsverket och Arla har rätt. Aminosyrorna är dem samma det är proteinet som förändras.
Roliga är att när jag fråga tre forskare om detta så gav dem alla samma svar. Ja förändringen påverkar upptaget i viss utsträckning. Men tydligen läser vi alla här, lika som i fettdebatten, samma och olika forskning på olika sätt. Frågan är ju bara när vi tänker börja läsa den på samma sätt.

Kan redan nu lova att denna diskussion, denna lag, denna fråga på forskning kommer få ett svar. Ett svar som kommer väcka än mer debatt.

0 0 Continue Reading →

En händelse istället för sak

Nu nalkas denna tid då stressen ökar tillsammans med överfyllda köpcentran där det djuriska mer eller mindre dominerar desto närmare vi kommer den 24. Det slår aldrig fel. Handeln slår rekord för varje år som går. Vissa tar lån för att klara av att köpa dessa saker som ska viras in i papper och läggas under granen. Saker som många av oss egentligen bara lite halvt behöver, som vi egentligen kan gå och köpa själva men som vi just för stunden behöver för någon frågade oss vad vi önskade oss.

Jag är likadan så jag är inget undantag! Åt båda hållen med. Men det finns alternativ istället för alla dessa saker. För i slutändan så står vi där och kan undra vem vi fick vad av. Så därför tänkte jag ge några tips som ger lite mer än bara en sak i näven den 24.

1. Ge bort din tid. Någon av dem bästa presenter jag gett bort är just min tid. Ingen egotripp nu men det är sant. Många av oss har så mycket på agendan att vi inte hinner umgås. Ge bort en heldag med dig till nära och kära. Ni kan göra allt möjligt från att bara gå på stan till att ligga på spa, ni kanske till och med hinner träna lite, varför inte spela en runda golf?

2. En startplats till ett motionslopp. Det svåraste med träning är just att många tränar utan ett mål. ger du bort en startplats till ett lopp så får personen något att träna för och det finns ingen sak som kan slå en förbättrad hälsa. Ni kan t.o.m. göra loppet tillsammans

3. Tid med Instruktör. Vi vill alla lära oss nya saker men ändå kommer vi inte alltid dit. Varför inte vara hjälpen påvägen? Ge bort tid med en instruktör inom dans, simteknik, löpteknik, varför inte inom matlagning?

4. Träningskort är något av det bästa som finns att ge bort. Man ger ju bort förbättrad hälsa. Det är något vi alla kan behöva.

5. Skänk pengar. Ja det kanske inte gynnar personen som får det men tänk, hur många gånger sitter man inte där och önskar just saker man antingen kan köpa själv eller egentligen inte riktigt behöver? Dem pengarna finns det andra som behöver

Där har ni mina fem tips till en rolig present och ett hälsosammare 2013

0 0 Continue Reading →

I januari är det dags igen!

För ett år sedan så åkte jag tillsammans med Gran Canaria Experten ner till Las Palmas med ett gång löpare för att delta på en löpfest jag sällan fått uppleva!

I fem dagar var vi i en stad där löpglädjen verkligen kokade. Vart man än vände sig så var där en löpare som var ute och tog några steg med ett leende på läpparna, alla log med alla. Det var som om alla i denna stad kände varandra och var vänner.
Glädjen sprutade, stämningen var underbar. Hur mycket jag än skulle försöka förklara det för er så kommer det aldrig gå. det är något man verkligen måste få uppleva på plats!

Detta är helt klart en perfekt resa för Dig som vill ha värme i vinter och som gillar löpning. Men vem gillar inte att få springa i solsken i 20grader? Du väljer själv hur långt vill springa. Det finns både mils-, halv- och helmarathon att välja mellan.

Läs mer om resan här och boka Din plats idag!

 

0 0 Continue Reading →

Hur är det vi ska mäta oss?

inom all idrott är det väldigt enkelt oftast att mäta sig, oavsett om det är skicklighet, styrka, uthållighet eller vad det nu kan vara. Vi kan mäta oss i form av tider, prestationer, tävlingar även direkt på vår egen arena mot våra kamrater. Men vilket är rätt? När är vi tillräckligt bra?

Jag har idag spenderat en dag i minst sagt idrottens tecken. Föreningsliv möter tränare, tränat för att utveckla en än bättre teknik i simning för kunna prestera bättre, snabbare. Har precis kommit hem efter ett besök från ett idrottsmuseum. Hela dagen har visat på just detta, vi mäter oss. Gentemot varandra, mot varandra, med varandra. Vi gör det överallt, hela tiden. Men vad är en mätning egentligen, vad visar den?

För min egen del kan jag plocka fram dokument efter dokument som visar på mätningar i form av utvecklingskurvor hos mig inom mina sporter genom åren. Än mer speciellt är det att se mina kurvor de senaste åren då mycket utvecklats otroligt bra. Bara de senaste 3 månaderna har jag tangerat och slagit 4 personbästa. Men vad säger det? Vad ger det?
Varför tror jag ligger mycket i vår natur, vi vill se vem som är starkast och snabbast. Rent ut sagt bäst.

Hur vi gör det är en annan sak. Märker ofta att vi har lätt för att mäta en sak och säga det men när man sen tittar på det, hur man mätt det, så faller det mesta. Det blir ytliga attribut som fått styra en sak som faktiskt kanske i själva verket bara handlade om förutsättningar.
Jag tycker absolut att vi ska mäta oss men frågan är hur, på vilket sätt. Vi ska mäta oss på ett sätt där vi faktiskt använda oss av resultatet vi får. Allt vi mäter oss bör ge oss något. En möjlighet till förändring, utveckling. Att alltid mäta sig på punkter och moment som inte är relevanta för oss kommer i slutändan knäcka oss, varför? Jo för resultatet kommer aldrig kunna utvecklas på samma sätt som om vi hade mätt det som verkligen var relevant för oss.

0 0 Continue Reading →

Därför väljer jag att göra som jag gör

Att både utmana och provocera normer, det som anses vara sanningar, är vetenskaps som sägs vara huggen i sten tar kraft. Energi. Det är något jag älskar att göra, väcka tanke, reflektion. Om någon säger till mig att detta är sanningen, så vill jag veta varför, hur, på vilket sätt. Jag tar inte det bara rakt upp och ner.

Men som sagt detta tar kraft, energi, från en. Både på ett positivt och negativt sätt. För mig är det något jag ändå gör. Fastän jag vet om det. Varför?
Jo därför jag bryr mig. Om min hälsa, min familjs och vänners hälsa. Likaväl om mina klienter men även alla dem som inte är mina klienter med. Vi förtjänar alla det bästa.

Vi lever idag i ett samhälle, en värld, där marknadsföring och vinstdrivande företag får vara med, för att inte säga, bestämma vad som är sanning. Självklart till deras fördel. Gör  dem det i intresse av vår hälsa, av Din hälsa? Inte direkt.
Det första dem vill är att tjäna pengar på dig, om det sen gynnar din hälsa är det bara en bonus. Utmaningen idag är att dessa företag mer eller mindre lyckas ”köpa” och påverka de institutioner som ska stärka vår hälsa till deras fördel.

”Sanningarna” och ”vetenskapen” om dessa saker är många. Även om det tar tid, kraft och energi så kommer jag tillsammans med många andra att fortsätta. För min hälsas skull, men även för min familj, mina vänner och för din. För vi förtjänar alla den bästa hälsan och definitivt sanningen till den.

0 0 Continue Reading →