Skip to Content

Monthly Archives: februari 2013

Boka Din plats!

Tillsammans med Grand Spa & Sport kommer Niclas den 9 mars mellan 10-12 hålla sin omtyckta föreläsning Back to Basics, en föreläsning som inspirerar, motiverar och provocerar till tanke.

262373_10152117014330434_1788165787_n

Under två timmar kommer Du få vara med på en resa genom tiden om vad hälsa är, hur vår träning, kost och vila påvekar den samt vad som är naturligt för oss som människor.
När Du går därifrån kommer Du har varit på när myter sätt på prov, fått handfasta tips som Du kan börja använda samma dag men också en härlig dos av inspiration kring träning, kost, vila och vägen till hälsa.

Anmälan sker via helena@spa-sport.nu eller 023-183 00

0 0 Continue Reading →

Skit i rehab vi kör ändå

Ja vem vill hålla på med rehab? När många hör ordet rehab så blir allt tråkigt, långdraget och enformigt. Till viss de kan det vara sant men långt ifrån sanningen.

Rehab, om vi talar utifrån idrottsskador, för att stärka upp en skadad led eller muskel. Vad det än är så är det inte lika starkt som det än gång var. Ändå skiter många i just detta. Vanligast skulle jag säga är en stukad fot.
Handen på hjärtat om du stukat en fot, har du genomfört ett 8veckors fullständigt rehabprogram för din fot?

Varför skippa något som är så viktigt? Oavsett vad det är så när det väl är skadat är risken hög att det kan ske igen och då blir det bara värre. Sen har den negativa spiralen igång.

När jag stukade min fot insåg jag direkt vad jag var tvungen att göra. Jag spenderade 3månader med fokus på fotstabilitet och rehabträning. Min fot blev i slutändan starkare än den förra och än idag har jag inte stukat någon av mina fötter igen. Detta var för snart 4år sen.
Desto tråkigare är det att jag varje vecka ser och hör personer som säger dem stukat eller skadat det ena efter det andra, inte kör någon rehab och kommer tillbaka veckorna senare med en än värre skada och fortsätter köra på utan att rehaba.

Rehab kanske inte är det roligaste, men det blir vad man gör det till. Det är däremot något som är otroligt viktigt om du vill att din skadespiral ska upphöra och du ska kunna bli starkare igen. Gör det ordentligt, ta hjälp och låt det ta tid så kommer skadorna minska. Eller fortsätt köra på så hänger allt kanske snart i sköra trådar istället runtom i din kropp. Ditt val

0 0 Continue Reading →

Är vila alltid den rätta vägen?

I Idrottssverige idag så har det blivit en regel, nästan livsavgörande regel, att så fort en skada visar sig ska man bryta, linda, kyla och vila tills det känns bättre. En regel som jag själv utövat flera gånger, både på mig själv och andra. Men det är inte alltid rätt.

Först ut är det idrottskador vi pratar om nu, inte benbrott och muskelrupturer. Vi pratar om stukningar, luxationer, slag, blåmärken och lårkakor.
När vi får dessa skadorna lindar vi, kyler och vilar oss i form. Sen när har det funkat?

Jag hade en tränare för många år sen som visade mig en annan sak i denna fråga, egentligen en annan utövare. Denna utövare stukade foten, bröt, fick den lindad, kyl MEN fick inte vila. Redan samma kväll skulle han börja göra olika övningar till precis under smärtgränsen.
Han fick heller inte vila ifrån träningen, utan var tvungen att dyka upp, där han fick fler övningar. Nu snackar vi mindre än 24h efter skadan skedde.

Vi är idag väldigt duktiga så fort vi får ont att säga att vi ska vila men ibland måste vi träna oss igenom smärtan. Gå vidare fastän de än gör ont.
När jag tränat andra som drabbats av olika idrottsskador är det alltid igång så fort de bara går som gäller. Ingen har någonsin blivit starkare av att ligga still. blodet är tänkt att det ska vara i rörelse och det är lättast om det får pumpa på.
Så blir det bättre då? Ja hittills har jag bara sett positiva resultat. Visst är det anpassat efter varje person men igång ska dem.

Men bäst av allt i slutändan är dem oftast tillbaka snabbare i sin idrott och även starkare. Men de hade med mer rehaben att göra också som jag tänkte prata om nästa gång

0 Continue Reading →

Debatterar vi om rätt sak?

I helgen var jag nere på en blixtvisit i Båstad. En av stoppen jag gjorde var hos en person som hjälpt mig mycket och fått mig att vakna till om vissa saker kring min träning, nämligen Laila!

Vi satt och pratade länge i lördags, men aldrig länge nog, tiden verkar aldrig räcka riktigt för det. En sak vi pratade om är kost och debatten kring LCHF, fett och kolhydrater. En debatt jag har högst intresserad i då jag tycker att livsmedelsverket och dess köpta information är fel.
Vi pratade om detta fram och tillbaka då det inte alltid är den enklaste av saker att förstå, jag menar hur många av oss har läst näringsfysiologi ner på molekylnivå OCH har förståelse för det man läst?

Det Laila är duktig på, även om hon kanske inte alltid vet om att hon gör det, är att få mig att tänka till lite extra och se andra delar.
När vi satt och pratade om detta och jag förklarade på bästa sätt jag kunde hur det blev i kroppen med alla näringsämnen så kom just slutklämmen att bli det intressanta. Varför diskuterar vi att fett är farligt när det är överkonsumtionen av kolhydrater som är det intressanta, speciellt från en så ensidig produkt som spannmål?

Jag har länge försökt diskutera och visa att LCHF är ingen extremkost där en väldigt naturlig kost av kött, mycket grönsaker, fri från light- och kemikalieprodukter och inget intag av spannmålsprodukter och väldigt lite stärkelserik mat, typ potatis och liknande. Låter det extremt?

Vi pratar ju alltid om en varierad kost, vilket är precis vad LCHF är. När jag ser på en vanligt svenssons svensson ser jag motsatsen.
Bröd, flingor och gröt till frukost, pasta och potatis till lunch och gärna detsamma till middag. Då har vi inte ens nämnt allt fikabröd däremellan. Det om något är väl allt annat än varierat? Det är ju nästan uteslutande spannmål och stärkelserik mat.

Så frågan väl kanske mer om LCHF är det normala som vi alla vill äta medan det som framstår vara det normal med tallriksmodellen är det extrema?

0 0 Continue Reading →

När en sport inte räcker till

Ensam är aldrig stark brukar man säga. Ja i triathlon och alla andra individidrotter är man ganska ensam, i alla fall när man tävlar. I Sverige har vi en tradition att vara med i klubbar, lite kanske för att just inte vara lika ensamma.

534848_602705236422767_131538973_nEn stor anledning till varför jag började med triathlon är tack vare personerna i Bjäre triathlon. Dem inspirerade en hela vägen genom min träning till mitt första lopp och gör det än för den delen.

Därför blev kvalet av klubb nu inför säsongen väldigt enkelt. Bjäre triathlon

 

Vi är ingen stor klubb, än, men vi har hjärtat på rätt plats med allt ifrån dem som elitsatsar till dem som gör det för en rolig grej. Jag är stolt att få vara med i denna klubb och bära Bjäre triathlon på bröstet i sommar.

0 0 Continue Reading →

Pulsträning – ett roligt sätt att träna

Att använda pulsen i sin träning kan vara väldigt bra, om man vet hur man ska använda den. Idag finns det mängder med pulsklockor, allt ifrån billiga för några hundralappar till över tusen kronor. Det viktigaste med pulsklockan i sig, enligt mig, är att man lätt kan använda den, att den sitter bra och är bekväm.

När Du ska börja använda din puls i träningen underlättar det om man vet två saker, sin maxpuls och sin vilopuls. Båda är ganska enkla att ta reda på.
Vilopulsen är enklast. Sätt på dig din pulsklocka och gå och lägg dig med den igång. När du vaknar på morgonen stannar du den och ser efter vilket som var din lägsta puls.
Maxpuls däremot kräver lite mer arbete men är ganska lätt att fixa med. värm upp ordentligt först. Hitta sedan en ganskabrant backe och spring upp för den så snabbt du bara kan, ta dig ner snabbt igen och spring upp igen. Gör du så 3-4gånger lär du ha nått din maxpuls någon av gångerna.

IMG_0610

Så vad visar detta sen då? Vi tar mina värden. Jag har ca 55 i vilopuls och 216 i maxpuls. Med hjälp av dessa två kan vi nu räkna ut var olika träningsintensiteter ligger.

  • lågintensitet 50-65% av maxpuls
  • Medelintensitet 65-75% av maxpuls
  • Högintesitet 75-85% av maxpuls
  • Maxintensitet 85-100% av maxpuls

Detta kan vara bra riktvärden när man tränar för att veta hur intensivt man kör och om man tränar mycket på en nivå när det kanske är dags att gå ner eller upp lite i träningsintensitet.

Man kan även använda pulsen för att uppskatta vart ens mjölksyratröskel ligger. Detta kan vara bra att veta om man t.ex. vill göra en aktivitet under en längre tid men inte vill dra på sig mjölksyra. Då kan man lägga sig under den nivån och därmed slippa jobbiga metrar.
För att uppskatta detta stick ut och t.ex. spring. Spring först på en pulsnivå och öka sakta men säkert farten. Så fort du känner att du börjar få mjölksyra, titta på din puls. Sänk sedan farten still du känner att du är fri från mjölksyra och kolla din puls. Någonstans mellan dessa två pulsslagen ligger din mjölksyratröskel. Desto bättre du är på att känna det desto närmare kommer du.

Båda dessa metoderna är uppskattningar. Vill man kan man göra tester för att mäta upp det. Man mäter då upp laktatkoncentrationen i blodet, helt enkelt mjölksyrakoncentrationen. Bästa med tester är att Du får reda på både din mjölksyratröskel samt träningsintenstitetsnivåerna på samma gång.

Om Du vill göra ett mjölksyre/laktattröskeltest är Du välkommen att boka tid på
0707-91 35 00 eller maila niclas@trainingseason.se

0 0 Continue Reading →

Upp till bevis… igen

Sen början av december har mitt fokus i träningen legat på simningen. Målet har varit sänkt tid på 1 500m crawl. Min tävlingsdistans så att säga.

I höstas hade jag en galen utvecklingskurva som bara slog igenom där jag under tre veckor slog personbästa i det med, på det mesta. Men det blev också stoppet i december.

De sista veckorna i december och de första detta året präglades min träning av små virus och bakterier som gjorde sitt bästa för att överleva i min kropp. Tyvärr hindrade det mig från att träna. När jag väl kom igång så kom nästa dänga. Mina axlar blev trötta och spända som aldrig förr och jag blev tvungen att dra ner på träningsvolymen.

Nu står jag här. Simblocket är slut, testveckan är här. Nu ska allt gå snabbare än innan. 50m, 100m, 400m och självklart 1 500m. Idag har jag ett personbästa på 25min blankt på 1 500 och snittar runt 26min när jag pressar mig i bassängen. Självklart vill jag slå båda men oron, nervositeten, är där.

Det är en känsla som jag tror många av oss har mer eller mindre svårt att acceptera och hantera. Jag säger inte att jag tar den smärtfritt. Den är där, speciellt idag, i bakhuvudet och ställer frågan tänk om. Tänk om det inte går snabbare?

IMG_1266

Det är denna punkt jag på ett sätt älskar och hatar för nu finns det inget mer att göra. Inga mer pass att köra, inga mer timmar att lägga. Det är nu det gäller bara.
Ser man det så blir det på ett sätt enligt mig enklare att acceptera och hantera den där känslan, tänk om. För vad ska du göra egentligen? Du har inga mer timmar, inga mer pass att köra, inga fler behandlingar att gå på. Nu är det bara att köra.

Nu är det bara jag och bassängen som gäller

 

0 0 Continue Reading →

Prova på spinning kostnadsfritt!

På onsdag kommer jag att leda mitt första alldeles egna spinningpass i världshistorien. Detta historiska ögonblick kommer äga rum kl. 10.00 på Grand Spa & Sport i Falun. Självklart är Du välkommen att delta! Helt kostnadsfritt med!

IMG_1264

Jag lovar att det blir ett pass långt ifrån det på bilden. Fritt från slangar och näsklämmor. Jag har skapat detta passet på ett sådant sätt att alla kan vara med för det är Du som bestämmer hur tufft det ska bli både i fart och motstånd.

Ring 0707 – 91 35 00 nu så bokar jag Din plats direkt!

0 0 Continue Reading →

Föreläsning i Falun – Back to Basics

Tillsammans med Grand Spa & Sport kommer Niclas den 9 mars mellan 10-12 hålla sin omtyckta föreläsning Back to Basics, en föreläsning som inspirerar, motiverar och provocerar till tanke.

262373_10152117014330434_1788165787_n

Under två timmar kommer Du få vara med på en resa genom tiden om vad hälsa är, hur vår träning, kost och vila påvekar den samt vad som är naturligt för oss som människor.
När Du går därifrån kommer Du har varit på när myter sätt på prov, fått handfasta tips som Du kan börja använda samma dag men också en härlig dos av inspiration kring träning, kost, vila och vägen till hälsa.

Anmälan sker via helena@spa-sport.nu eller 023-183 00

0 0 Continue Reading →

Nytt samarbete – Pappa kim

En bild säger mer än tusen ord – men vilka ord?
Ja det kanske inte alltid är det lättaste att få fram därför är det viktigt för mig att få jobba mer personer som vet just hur man får fram just dem orden.

Jag håller personlig på med en sport där jag konstant är i rörelse och att påstå att det jag arbetar med skulle vara något annat vore bara en lögn. Detta gör att för att få fram just rätt tusen ord från en bild gäller det att ha en skicklig fotograf som förstår en och kan lyckas med just det. För att inte tala om att fixa till dem där skönhetsfelen.

logotype

Kim på Pappakim kan just detta och är därför ett självklart val för mig som samarbetspartner. Kim kommer att hjälpa mig under våren att fånga triathlon från ett perspektiv som visar min känsla i sporten men också i de event och föreläsningar som Training Season arrangerar.

Hittills har Kim hjälpt oss fotografera profilbilderna till alla bloggare på tränar.se och resultatet talar helt klart för sig själv! Ett självklart val till Dig som behöver en skicklig fotograf!

 

0 0 Continue Reading →