Träna fastän Du är trött

Jag har många dagar då min kropp känner sig allt annat än pigg. Dagar då kroppen är riktigt trött fysisk som psykisk. Det dem dagarna då hela ens undermedvetna skriker till en att man förtjänar att skippa dagens pass. Icke sa nicke. Det finns fördelar med att träna när man är helt färdig. Både fysisk och psykiskt.

DSC_0065

Fysiskt sätt. När det är tävling så kommer du ta ut dig. Du kommer bli trött. Helt slut. Om du aldrig tränat på att prestera när du är trött, hur tror du det kommer vara då? Fysiologiskt sett sen finns det fler fördelar. Vissa system i kroppen måste ibland först bli utslagna innan vi kan träna dem som kickar i efteråt. Det är därför man oftast kör det tyngsta passen först på en dag och uthålligheten senare. När i tränar tungt använder vi de explosiva systemen, vilket gör att dem uthålliga måste kicka in på dem andra passen senare på dagen.
Så fysiskt sätt är det perfekt att träna när man är trött och energin känns låg. Och tro mig du orkar mer än du tror!

Psykisk sätt. Det är samma sak om med det fysisk. Du tror väl inte att en tävling är en uppladdning och energikick? En tävling suger kraften ur en. En riktigt urladdning. Vissa dagar mer eller mindre. Men den dagen det är mer så kommer det vara tungt. Om du aldrig tränat ditt psyke till att orka fortsätta prestera när det är tungt, hur vet du då hur du ska hantera det?
Att fortsätta springa fastän benen skriker nej tar kraft. Prova cykla 4mil och sedan springa en direkt efter. Att träna vårt psyke att klara av att prestera fastän vi är trötta är lika viktigt som att träna vårt fysiska i samma läge.

Så oavsett vad kroppen säger så våga träna fastän Du är trött. Du kommer ha nytta av det senare. Både i tävlingar men också vardagen. För vad är skillnaden mellan en tuff tävling och en krävande dag på jobbet?

Kommentera

Stäng meny