”Vi har en lucka på 60-40-30-10min efter det att sista setet är gjort att fylla på våra energiförråd och ha bästa möjliga träningsuteckling sen är det kört!”

Ja något liknande har nog många av oss fått höra. Om inte annat så kan vi se det i marknadsföring idag från alla kosttillskottsföretag. För dem lever just på denna myten, denna ”sanning”. Tyvärr kunde dem inte ha mer fel. Delvis. Dem har rätt i en sak. vi har en begränsad tidslucka att fylla på våra glukogenförråd, alltså kolhydratsförråden, i musklerna efter träningen. Men frågan är vill Du ha dem där?

Men vi tar det en annan dag. Vi tittar på det jag tycker är mest intressant istället. Ska vi äta direkt efter träningen? Inte om Du vill ha bästa möjliga utveckling. Då är det tvärtom. När vi äter direkt efter träningen, upp till 60min efter, så stör vi kroppen. Rättare sagt hormon- och blodsystemet från de uppgifter dem redan håller på med. Nämligen återhämtningen. Det dem behöver för att bygga upp din kropp finns redan i kroppen från dina andra normala måltider under en dag.

Så vad händer när vi äter direkt efter träning? Jo vi får än en utveckling men inte lika bra. Varför? Jo enkelt, hormon- och blodsystemet som var koncentrerat på återhämtningen måste nu styra om kraft och energi till att börja bearbeta maten du äter. Var styr dem om kraft ifrån? Jo musklerna och de system du precis tränat.

Dem som vill du ska ösa i dig saker efter träning är kosttillskottsföretagen. Dem tjänar miljoner, om inte miljader, på just detta. Alla pre-drink, afterworkout, proteinpulver, gainomax och allt vad skit det nu finns. Det finns enbart ett fåtal, nu menar jag verkligen fåtal, elitidrotter som kan dra nytta av detta. Och även för dem är det osäkert.

Men frågan är: Vågar Du bryta mot denna vedertagna ”sanning”?