Skip to Content

Monthly Archives: maj 2013

Sportfest i Falun – SOG 2013

Idag börjar Scandinavian outdoor games i Falun. Tre dagar fyllda med utomhusidrotter, men kanske inte dem vanligaste som du tänker på först. Nej det blir traillöpning, trailcykling, kajak, SUP, crossfit, multisport, etc.

177902_321029044651420_11219495_o

Självklart kommer jag vara på plats! Men inte i egen regi. Nej under helgen kommer jag vara på plats via Dala Sports Academy och hjälpa dem genomföra olika tester på besökare, deltagare och tävlande.

Utan tvekan kommer det bli tre spännande dagar med massa nya möten och erfarenheter.  Att få vara på plats i en sportfest som detta blir är alltid roligt. Det inspirerar och motiverar. Att se hur väl hur alla som ställer upp lyckas med sina prestationer. Det motiverar mig, inspirerar mig, till att fortsätta med allt det jag gör. Så nu bär det av, hoppas vi ses i helgen och blir inspirerade tillsammans!

 

0 0 Continue Reading →

Innan du tar första steget

Som jag skrev senast så är löpning något jag började älska så fort jag fick barfotaskorna på fötterna. Helt plötsligt hände mycket och allt kan sammanfattas med tre ord. Det naturliga löpsteget.

Men precis som för mig och många andra löpare som byter steg så kommer det på kostnad av en enorm träningsvärk i underbenets alla muskler. Jag hade sån träningsvärk att det var svårt att ens komma ut och springa igen på en vecka. Fastän suget var där och större än någonsin!

Men för er nu som tänker ut och testa för första gången. Precis har testat första gången eller bara har provat 3,4,5,6,7,8,9 ja till och med 1 000gånger så finns det en sak som vi alla kan göra för att få igång vaderna bättre innan vi ens tar första steget.

Innan jag börjar springa så gör jag idag en serie rörelser och efter det så känns det så mycket bättre under hela löpturen.

  1. stå och gunga jämnfota. Bara lyft upp hälen från marken en liten bit och låt den sen falla ner till marken innan du lyfter upp den igen
  2. Studsa jämnfota. Utan att sätta i hälen stå och hoppa på stället. Inte högt men precis bara så du lämnar marken
  3. Studsa med en fot i taget. Hoppa nu från den ena foten till den andra. Än bara så du precis lyfter från marken.

Har Du gjort dessa tre så kommer musklerna i underbenet vara lite mer vakna innan du ens tagit första steget och är på väg ut på ännu en härlig löptur

0 0 Continue Reading →

Detta fick mig att älska

Många hatar springa. Att löpning ens skulle vara en tänkbar träningsform finns inte ens på världskartan. Helt omöjligt.
Så var det länge för mig med. Jag hatade löpning över nästan allt annat.

bildMen efter jag köpte ett par Merrell så vände allt. När jag sprang med mina gamla skor, utan att jag ens tänkte på det, så var det tungt, stelt och kontaktlöst. Men jag visste inget annat. Inget bättre.
När jag tog mina första steg med mina Merrell så förändrades allt det. För första gången vägde  inte foten bly. Foten fick röra sig som den var skapt att kunna. Men bäst av allt, jag kände marken. Jag kunde följa marken för varje steg jag tog. Det var magisk. Jag minns än känslan, eufori.

Klart dagen efter hade jag träningsvärk i mina vader som jag aldrig haft någon gång tidigare, eller någonsin igen sen dess men det var det värt. För det blev startskottet på en resa jag aldrig trodde jag skulle göra. Starten med uthållighetsidrott. Men det trodde nog inte heller någon annan som kände mig då.

Idag älskar jag löpning och kommer gå dö i löpspåret en vacker dag, långt bort i framtiden och det med ett leende på läpparna. För idag älskar jag löpning!

0 0 Continue Reading →

Tips för träning även när det regnar

Jag är nog inte ensam om att fundera en extra gång innan jag sticker ut och tränar när det regnar. Vi vet alla att det blir blött, kallt och jävligt. För många blir det även stoppet för passet. Innan det ens börjat. Men de finns några knep som kan hjälpa en att komma ut ändå. Här är några av mina

  1. Bestäm dig direkt, redan på morgonen, oavsett väder så ska du ut och träna idag
  2. Ha flera olika kläder för olika väder med dig
  3. Bestäm en tid då du ska sticka ut och träna, oavsett vad. Det är ditt viktigaste möte på hela dagen
  4. Klä dig för träning långt innan du verkligen ska ut. Är du väl i kläderna så är det lättare att sticka ut än att skita i det
  5. Kom ihåg varför du gör det. Du har ett mål med din träning
  6. När du väl en dag ska tävla kommer det inte alltid vara strålande sol, varm och skönt. Det kommer att regna så lika bra att träna i det för att vänja sig vid det

Det är mina bästa tips för det så ha så kul i regnet!

0 0 Continue Reading →

Fokusering inför tävling

Nu är det många tankar kring den stundande tävlingen. Av naturliga skäl. Vem tänker inte på en stundande utmaning?

bildDet jag sett många gånger, både hos klienter och mig själv, är att fokuset blir så stort på tävlingen att det är det enda man tänker på veckor i förväg. Ens dag upptas helt av tankar om tävlingen, förberedelserna, utrustningen. Man tänker på saker man sällan kan påverka. Men tanken är där. Tyvärr blir det ibland hämmande, om inte stressande.

För min del gäller det att innan ens tävlingsveckan är här att planerat när jag ska göra vad. Veta hur jag vill ha det och sen följa den planen. Jag vet när jag ska lämna in cykeln. jag vet när sista passet körs och vad jag ska göra på de passen.
Men sist kommer det viktigast. Sluta tänka på det och fokusera på nuet. Det som händer nu. Denna dagen, denna timmen, denna minuten, sekunden. Att få vara i nuet är en befrielse för det får en att koppla av, riktigt slappna av. Här är det bara du och nuet som räknas och det gör att den stundande tävlingen är inget att fokusera på så hårt innan den verkliga dagen är i nuet

0 0 Continue Reading →

En tävling är inte alltid en tävling

7dagar kvar. Vid den här tiden om 7 dagar vet jag hur det gått på årets första tävling. Det är en tävling jag både längtar efter men som jag också är mycket blandade känslor inför.

För många innebär tävling ett kvar på prestation. Man ska vara i bästa möjliga form för att få bästa möjliga resultat. Men inte för mig. Inte denna gången. Denna tävlingen kommer precis som alla andra vara fylld med 15min ångest innan start. Tankar som ”varför gör jag detta?”, ”detta kommer göra ont i mer än två timmar”.

cropped-DSC_0044.jpg Men som sagt denna tävlingen är inte en tävling som alla andra. Enda målet med denna tävlingen är att få en hum om hur min form verkligen är och ha premiären gjord. Jag har inget riktigt krav på min prestation. Men jag har ändå tankar om den. Men om du inte gjort någon tävling tidigare iår, hur vet du då vart din grund är?

Visst vi kan titta på gamla resultat och ha våra förväntningar men nu är det mer än 8månader bort sen sist. Mycket har hänt, mycket ska ha hänt.
En tävling ska ha en viss uns av ångest i sig men det ska inte vara ångestladdat. Men lika viktigt som det är att ha mål och veta varför man tränar, är det lika viktigt att veta varför man gör just den tävlingen och vad ens mål med den är. Vet Du det varje gång?

0 0 Continue Reading →

Senaste inlägget inför säsongspremiären från tränar.se

”Ett av mina senaste inlägg på Tränar.se om mitt tävlingssug, träning och uppladdning inför årets säsong”

Vissa dagar är bättre än andra

bild-1

Mitt sug för tävlan har helt klart återvänt, om än med toppar och dalar. Men nu är det mer kroppen. Ena dagen klickar allt på passen, nästa dag är allt rena rama katastrofen.

Men dagar som igår så kan man inte vara något annat än glad att man är triathlet. Solsken, 1500m simning med en växel till 4mil cykling. Det var sådär lagom varmt, man blev lagom slut och bara supernöjd i hela kroppen. Blir det bättre? Knappast!

0 0 Continue Reading →

Uppdatering från Bjulle!

Då var det dags för en uppdatering från Bjulle, en av tjejerna jag nu hjälper under våren med sitt mål att bli fri från sin benhinneinflammation.

Hej!
Det är jag som är Bjulle. En liten sprätta från Värmland som är ett av Nickes ”projekt”.

IMG_4621För sju år sedan var jag 15 år och skulle börja på gymnasiet i Göteborg, ett idrottsgymnasium där jag skulle få göra det jag tyckte vara allra roligast – spela handboll. Innan jag flyttade till Göteborg hade jag aldrig haft några problem med kroppen, inga skador eller dylikt. Men när jag började träna både hårdare och intensivare kom skador som ett brev på posten, skador jag inte förväntade mig att få för en livstid – kronisk benhinneinflammation på insidan av båda smalbenen.

Jag besökte sjukgymnaster, vilade helt från vad träning hette, gjorde trötta rehabövningar som inte hjälpte, bytte skor hundra gånger och gjorde inlägg till skorna. Detta är bara några saker jag gjorde. Mina benhinnor satte stopp för allt vad handboll hette. Kunde spela, men bara till viss del. Jag fick skära ner på träningarna och spela den tiden som mina benhinnor lät mig att spela.

När jag flyttade upp till Falun efter två år av verkligen noll handbollsspelande så vågade jag mig på det igen. Hade lite känningar av och till men det var inte förrän hösten 2012 problemen började igen, på ett sätt som jag bara hade känt av i gymnasiet när det var som värst.
Niclas började som tränare då för vårt lag och han vände och vred på mina stackars ben och kom fram till att jag, det här är hans ord, sprang som en anka. Han masserade mina ben tills att jag satt och stortjöt men massage botar inte inflammation. Slutsatsen han kom fram till var att jag förmodligen inte kommer att bli av med mina problem så länge som jag springer som den anka jag är.

Hur många träningar tror ni jag hörde, på den grövsta av skånska, ”SPRING PÅ TEEÅÅ”? Alltså, Niclas gjorde mig galen! Lära en gammal hund sitta, hur skulle det gå till? Sprang på tå när han såg och sen, vrång som man är, sprang man på sitt bekväma sätt och så kom den där frasen utropandes igen och mina handbollsmål slutade att räknas så länge som jag fortfarande sprang på häl.
Men, jag har märkt att när jag springer på tå så känns det inte lika mycket i benen utan att ja, ska jag fortsätta spela så måste jag helt enkelt ändra mitt löpsteg.  Jag har en väldigt lång väg kvar innan jag slutar känna mig som en balettdansös när jag springer på framfoten och inte på hälen. Men man måste börja någonstans och andra har bara en lite längre väg att gå, speciellt när jag är 22 år gammal så blir det svårare.

Det är psykiskt påfrestande att ha benhinneinflammation då det är en skada som inte syns, hade jag brutit benet så hade benpipan stått åt fel håll och omgivningen hade antagligen trott på mig mer. Tro mig, under de 7 år som jag har haft nästan konstant smärta i mina ben så har jag trots det inte blivit trodd på alla gånger. Trots Niagrafallen på kinderna, trots haltande och trots att jag även gick av planen (tro mig, jag är envis och slutar inte pga smärta hursomhelst) så fanns det de som inte trodde på mina benhinneproblem. För man kan ju inte se det med blotta ögat.

För två veckor sen sprang jag 5,5 km. På tå. Utan en enda känning på mina benhinnor. Det gick långsamt, men jag tog mig fram. På tå. PÅ TÅ! Och jag hade inte ont. Började nästan gråta över att kunna springa den sträckan utan att ha känt av det någonting. Jag är ingen tjej som gillar löpning, har aldrig varit, men just idag var det inte så illa och jag längtar till nästa gång.

0 0 Continue Reading →

Mindre än 14 dagar kvar och jag har aldrig känt såhär

Nu är det nära, riktigt nära! Det är mindre än 14 dagar kvar till säsongpremiären och jag är allt annat än i balans i min prestation.

IMG_3195Det är med väldigt splittrade känslor jag möter den stundande säsongen. Varje pass jag gör är en överraskning. Ena gången känns allt perfekt, former verkar bara på G, tiderna börjar sjunka. Men sen vänder det, andra gången är det katastrof. Tiderna är helt fel, kroppens verkar inte vara med, allt känns fel. Sen känns det rätt igen. Det sker passen efter varandra, mellan varandra. Ibland sker det till och med i passen.

Mitt sug för tävlan har återvänt, men även det går upp och ner. Det enda som verkligen är där och aldrig sviktar är min järnvilja. Min otroliga järnvilja och åsneenvishet. Att ge upp finns inte. Men huvudet spelar sina spratt med mig. Den ställer frågan om och om igen, varför gör du detta?
Jag ger mig inte. Även om tiderna och kroppen inte är där hela tiden ger jag mig inte. Jag ändrar på träningen, längden på passen, distanserna, intensiteten och mängden.

Än har inget riktigt gett resultat. Nu är det mindre än 14 dagar kvar tills jag står där. För jag tänker stå där. All utveckling är allt annat än en rak linje på en dans av rosor. Detta är verkligen ett bevis på det.
Det är i dessa djupa dalar det verkligen gäller att veta varför man gör det och att man måste bara upp för nästa backe innan det lättar igen.

0 0 Continue Reading →

Stretching – ett ont måste eller ett nödvändigt ont

När man lyssnar runt på bland tränare så går tankar och värderingar väldigt isär när det kommer till stretching. Jag har haft tränare som sagt att vi absolut ska stretcha men också tränare som säger att det är slöseri med tid för det ger inget i längden.

Personligen när jag tränar personer och för den delen tränar själv stretchar jag. Gärna hela kroppen. Varför? Jo för rörlighetens skull.
Det många diskuterar både tränar emellan och forskare är att stretching kan ge ökad rörlighet för stunden men hur mycket som ”stannar kvar” av den rörligheten är svårt att säga.

550308_643396869010332_372124262_nMin erfarenhet av detta är precis det tränare och forskare säger. Det ger resultat men hur mycket som stannar är precis som träning, en färskvara. Stretchar jag inte utan låter musklerna bli mer och mer spända och aldrig utsträckta så då är det klart rörligheten minskar.
Min största upplevelse och det som verkligen fick mig att börja stretcha och avsätta tid för det var så sent som förra sommaren. Jag tränade väldigt hårt inför tävlingar i triathlon. Jag sprang och sprang. Men stretchade aldrig. Hade hyfsade tider men inga utomordentliga tider. Sen började det. Laila visade mig hur stel jag verkligen var och desto mer jag stretchade desto snabbare blev jag med. Mina löptider gick på en månad mer eller mindre ifrån 50min på milen ner till strax under 40min.

Visst hade all träning med gett resultat men hastigheten kom mer rörligheten. Helt plötsligt kunde jag ta ut alla rörelser och verkligen få ut kraften som mina ben besatt. Tänk om det kunde göra detta för mig, vad kan det då göra för Dig?

0 0 Continue Reading →