När man lyssnar runt på bland tränare så går tankar och värderingar väldigt isär när det kommer till stretching. Jag har haft tränare som sagt att vi absolut ska stretcha men också tränare som säger att det är slöseri med tid för det ger inget i längden.

Personligen när jag tränar personer och för den delen tränar själv stretchar jag. Gärna hela kroppen. Varför? Jo för rörlighetens skull.
Det många diskuterar både tränar emellan och forskare är att stretching kan ge ökad rörlighet för stunden men hur mycket som ”stannar kvar” av den rörligheten är svårt att säga.

550308_643396869010332_372124262_nMin erfarenhet av detta är precis det tränare och forskare säger. Det ger resultat men hur mycket som stannar är precis som träning, en färskvara. Stretchar jag inte utan låter musklerna bli mer och mer spända och aldrig utsträckta så då är det klart rörligheten minskar.
Min största upplevelse och det som verkligen fick mig att börja stretcha och avsätta tid för det var så sent som förra sommaren. Jag tränade väldigt hårt inför tävlingar i triathlon. Jag sprang och sprang. Men stretchade aldrig. Hade hyfsade tider men inga utomordentliga tider. Sen började det. Laila visade mig hur stel jag verkligen var och desto mer jag stretchade desto snabbare blev jag med. Mina löptider gick på en månad mer eller mindre ifrån 50min på milen ner till strax under 40min.

Visst hade all träning med gett resultat men hastigheten kom mer rörligheten. Helt plötsligt kunde jag ta ut alla rörelser och verkligen få ut kraften som mina ben besatt. Tänk om det kunde göra detta för mig, vad kan det då göra för Dig?