Som jag skrev senast så är löpning något jag började älska så fort jag fick barfotaskorna på fötterna. Helt plötsligt hände mycket och allt kan sammanfattas med tre ord. Det naturliga löpsteget.

Men precis som för mig och många andra löpare som byter steg så kommer det på kostnad av en enorm träningsvärk i underbenets alla muskler. Jag hade sån träningsvärk att det var svårt att ens komma ut och springa igen på en vecka. Fastän suget var där och större än någonsin!

Men för er nu som tänker ut och testa för första gången. Precis har testat första gången eller bara har provat 3,4,5,6,7,8,9 ja till och med 1 000gånger så finns det en sak som vi alla kan göra för att få igång vaderna bättre innan vi ens tar första steget.

Innan jag börjar springa så gör jag idag en serie rörelser och efter det så känns det så mycket bättre under hela löpturen.

  1. stå och gunga jämnfota. Bara lyft upp hälen från marken en liten bit och låt den sen falla ner till marken innan du lyfter upp den igen
  2. Studsa jämnfota. Utan att sätta i hälen stå och hoppa på stället. Inte högt men precis bara så du lämnar marken
  3. Studsa med en fot i taget. Hoppa nu från den ena foten till den andra. Än bara så du precis lyfter från marken.

Har Du gjort dessa tre så kommer musklerna i underbenet vara lite mer vakna innan du ens tagit första steget och är på väg ut på ännu en härlig löptur