Skip to Content

Monthly Archives: juli 2013

Sekunden vi tror vi är färdiga….

Vi har idag en mängd olika personliga tränare i Sverige, i världen. Många har gått någon form av utbildning, andra inte. Vissa har bara erfarenhet, andra teoretiska kunskaper. I långa loppet behöver vi båda men vi blir aldrig klara. Aldrig färdigutbildade. Sekunden vi tror vi är det, är sekunden vi slutat utvecklas.

bildJag har i sommar fått mycket beröm för just min kunskap och erfarenhet i att kunna både träna men också lära ut teknik och färdigheter. Något jag är känner mig ödmjuk men väldigt smickrad över. Detta gäller inte bara tränare utan även utövare, oavsett om man är motionär eller elit. Enda sättet för oss att blir bättre, oavsett mål, är att våga prova nya saker och vara öppen mot dem.

För min del handlar det om ofta om att studera kroppen än djupare, anatomin såväl som fysiologin. Våga testa nya typer av pass, träningsmetoder. Jag kan bara se tillbaka och se hur mycket yogan gett mig i förståelse av hur viktigt det verkligen är att stretcha. Likväl när det kommer till hur kroppens anatomi ser ut och vad som verkligen händer när vi masserar och trycker på triggerpunkter. Men allt bygger på att vi vågar vara öppna mot den nya kunskapen som alltid ligger vid våra fötter

0 0 Continue Reading →

Träffa mig!

bild-1I helgen är jag nere i Båstad hamn tillsammans med en av mina samarbetspartners för att prata träning och resor.

Tillsammans anordnar vi nämligen olika sportresor och i helgen står jag där och gör lite extra reklam. Så är du sugen på att resa eller bara har frågor om träning så kom ner till hamnen och snacka lite.

Jag lovar att i helgen svara på alla dina frågor om löpning, cykling, simning, triathlon, träningsupplägg schemaläggning.. ja allt dukan tänkas komma på.

Om inte annat kan du titta på lite hantverk och bilar samtidigt för det är mässa i hela hamnen samtidigt för just hantverk och bilar.

Ses vi?

0 0 Continue Reading →

Ny samarbetspartner – Triahtlondepån

Ja varför hålla på med en sport när man kan hålla på med tre?
Sedan tidigare har jag samarbetspartners till både löpningen och cyklingen vilket är fantastiskt skönt.

Nu kommer den sista pusselbiten, den mest svalkande med, simningen tack vare triathlondepån.
944292_598435900169484_1824431035_n

Första köpet är redan gjort och kan inte säga annat än att jag är supernöjd. Snabb och högklassig service. Kändes nästan som om våtdräkten redan var här samma sekund som jag hade beställt den. Dem tog verkligen sig tid att lyssna in på mina behov, kolla upp vilken dräkt som skulle passa mig och och gav mig sen ett pris man bara inte kunde motstå. Så numera simmar jag stolt i en orca våtdräkt från Triathlondepån.

Känns enormt skönt att ha en sådan partner med sig till framtiden och alla kommande tävlingar, utmaningar och upptåg man kan tänkas komma på och utsätta sig för!

0 0 Continue Reading →

Skillnad på dryck och dryck

Med sommar och sol kommer värmen med. Och nu är det varmt! Vi steker oss på stränder, trädgårdar, balkonger. Vi tränar och jobbar i värmen. Men med värmen kommer också svetten, vilket vi alla vet leder till att vi ska dricka mer. Här kommer däremot en viktigt sak.

vatten2Bara för att vi måste ha vätska i oss så betyder inte det att varken läsk, öl, vin, energidrycker, inte ens saft är det bästa alternativet. Det din kropp vill ha är vätska, ren vätska. Vatten med andra ord. Vatten är det kroppen vill ha inte massa konserveringsmedel, socker, färgämnen och allt vad vi kan tänkas hälla i oss.

Om vi tar vin, öl, läsk, saft och dem andra som exempel så är det så att dem för det första innehåller näringsämnen som kroppen kan tänkas vilja ha men dem triggar även igång system så som insulin vilket kan göra att vi blir mer sugna på annat. Godis, chips, glass. Någon som känner igen sig efter den där första valkande klunken av ovanstående drycker. Helt plötsligt stoppar vi i oss energi vi inte behöver när det var vatten kroppen ville ha.

Sen kommer den spännande frågan hur mycket vatten ska man dricka? Svaret hittar du i ditt urin. Urinet ska ha en viss gulton, inte knallgult, mörkgult eller någon annat gul. Bara en ton av gult. Där har du din bästa indikator.

0 0 Continue Reading →

Tennisveckorna 2013

Utan tvekan de bästa tennisveckorna genom tiderna! Nu syftar jag inte på fester utan på jobb.

137 klienter har på dessa två veckor. Allt ifrån massagebehandlingar, personlig träning och gruppträning. Det har varit helt fantastiskt. Utan tvekan har det varit långa dagar men varje dag har varit så givande både för mig och alla klienter.

bild-2

Jag har fått vara med och se klienter som kommit in med smärta gå där ifrån lyriska smärtbefriade. Klienter som fått höra av andra tränare att dem aldrig skulle kunna göra olika övningar som dem nu och än mer avancerat problemfritt och tekniskt korrekt. Klienter som sprungit och fått problem springer nu snabbare, naturligare, mer ekonomiskt och ergonomiskt fram.

137 klienter som alla inspirerar mig. Deras kamper och träning är inte annorlunda mot mina. Det handlar alltid om att bara ta sig till träningen. Att vara smärtfri. Att få förbättra sin hälsa.

Tack till alla er 137 personer som jag fått ta hand om under dessa veckor. Hoppas vi ses nästa år igen när det är dags för tennisveckor!
Men först ska vi njuta och ta hand om alla klienter som än är kvar på Bjäre och denna fantastiska sommar!

0 0 Continue Reading →

Vilket ska vi lyda?

Ofta kan dem gå hand i hand. Det ena föder ibland det andra. Erfarenhet och forskning. Forskningen kan bevisa många saker som vi kan tveka över. Erfarenheten kan lära oss om hur man gjort tidigare och vilka resultat det ger. Men på heta ämnen där varken det ena eller det andar dominerar riktigt.. Vilket ska vi lyda och följa?

Om vi tar ett hett ämne bara för att göra det mer bildligt. Fettdebatten. Här har vi forskning och erfarenhet som står emot varandra. Erfarenheten talar alla som bytt och sedan följt en lågkolhydratskost om. Viktnedgång, förbättrade blodvärden, bättre insulinbalans, minskad risk för kärlsjukdomar etc. Medan sen forskningen säger att den former av kosthållning ska ge alla de negativa saker som det faktum blir positiva med kosthållningen.
Sen kan vi alltid diskutera den forskningen i sig och vad den egentligen har visat och sagt
IMG_0107Debatten har verkligen två läger här. Erfarenheten mot forskningen. Så vilket lyder vi? Vilket ska vi följa? Svaret kan låta enkelt och det är det med. Följ den sida som faktiskt ger dig de resultat som du vill för där kommer forskningen och erfarenheten alltid att mötas. Ta bara debatten. Just nu världen över blir vi fetare och sjukare men de som äter den mat som ska göra oss sjuka och feta blir bara friskare och får en mer balanserad vikt. Vilket ska du följa?

IMG_0108

Det finns liknande saker inom träning. köra intervaller, inte köra intervaller. Train low, race high, kolhydratsladdning etc. Ibland ska vi inte lita på erfarenheten för den visar en sak men forskningen har bevisat att om vi gör på ett annat sätt blir det bättre och det blir det med. Men forskningen har också visar saker som inte visat sig vara sann. Kom ihåg de nästa gång du läser en forskning eller får en erfarenhet berättad för dig

0 0 Continue Reading →

Noggrannhet är A & O

Sommaren och tennisveckorna här i Båstad är helt klart mycket speciella. För mig innebär dem att ta hand om klienter från hela Sverige men även världen. Det blir många träningspass och massagebehandlingar. Förutom att jag får lära mycket nytt om hur man arbetar med just träning, massage och hälsa på andra platser så märker och får jag även höra en sak.

Skillnaden i hur noggrann jag är som tränare till skillnad mot många andra tränare.

För mig är just noggrannheten A & O i övningar och träningen. Att slarva med tekniken innebär bara risker eller att man inte får de resultat man önskar och tränar för.
Tekniken i alla övningar är inte där för att göra saker tyngre, tvärtom. Tekniken är där för att hjälpa oss, stärka oss och mest av allt skydda oss från att bli skadade.

En tränare som slavar med tekniken, inte hjälper sina klienter rätt med tekniken, är ingen bra tränare i mina ögon. Vi behöver alla stöd när vi tränar på olika sätt. Även vi som tränar mycket själv behöver det. Någon som kan se på vår teknik i det vi gör, kan hjälpa oss, rätta oss.

Jag blir själv väldigt glad och stolt över mig själv när mina klienter ger mig just beröm om dessa saker. Min noggrannhet, mina kunskaper och färdigheter. Det stärker mig att vilja bli än bättre och skickligare. Vilket är något alla tränare bör sträva efter. För vi är aldrig fullärda. Det finns alltid saker som kan bli bättre

0 0 Continue Reading →

Vad sport & Yoga lärt mig

Utan tvekan har jag genomfört många träningstimmar på en mängd olika sporter. Innebandym judo, löpning, triathlon, segling ja gud vet allt man har sysslat med. Men alla sporter har lärt mig mycket om prestation. Vad som krävs för att nå dit, hur man planerar och hur man klarar resan dit. Allt som har med en prestation att göra. Något jag är väldigt tacksam för. Det har gjort arbetsliv och skola enklare för mig. Man har lärt sig tidigt vad och hur man ska göra för att kunna prestera.

66795_643396165677069_1028826028_nMen tyvärr har jag inte spenderat lika många timmar på Yoga. Det som för mig skiljer min syn på yoga och sporter är detta. Sport handlar om att prestera och prestationer medan yogan handlar om att acceptera saker precis där man är.

I alla sporter ska man uppnå något. Bästa tiden, bästa genomförandet, klara av vikter och belastningar, bli bedömd.
I Yogan är det att acceptera de lägen kroppen klarar av, det kroppen säger till en. Det är inte en prestation, inte som sport. Visst man ska utmana kroppen i olika positioner och lägen men man går bara till de lägen som man klarar av för stunden. Man kan stanna tidigare ena dagen och gå längre en annan i olika positioner.
Sportvärlden är duktig på att lära oss att prestera och prestation men inte lika bra när det kommer till att klara av att acceptera situationer och resultat.

Utöver detta så har Yogan en stor fördel i sig då vi blir utmanade i vår rörlighet och styrka, något som vi alla kan tjäna på i alla sporter. So lets do yoga!

0 0 Continue Reading →

Skulle lätt kunna halvera skador & sjukdomar

Djur har en förmåga att långt innan någon katastrof har inträffat redan känna av den. Likväl kan man se det när dem börjar bli sjuka. dem drar sig lite undan, äter lite annorlunda och ser till att vila mer. En förmåga som vi människor med besitter, i alla fall det sista.

Samhället idag betalar otroliga summor för skador och sjukdomar. Vi håller på mer med rehab än prehab. Vi stressar på och lyssnar inte på kroppens alla signaler. Men kroppen säger saker till oss hela tiden. Men vi lyssnar inte, inte många i alla fall.
Jag har själv varit väldigt dålig på att lyssna till min kropp och är det än under vissa perioder. Men jag försöker alltid lyssna

Bilden tagen från http://1000sjuktbrasaker.se/2013/05/13/0117-att-tajma-trafikljus-perfekt/

Bilden tagen från http://1000sjuktbrasaker.se/2013/05/13/0117-att-tajma-trafikljus-perfekt/

Vår kropp berättar för oss när en muskel är uttröttad eller på väg att bli inflammerad. Nu menar jag uttröttning, inte lite trött för stunden. För även om kroppen talar till oss gäller det att höra vad den säger. Ta bara smärta. När jag masserar och stretchar klienter kan det göra allt ifrån ont till ontont, sköntont, obehagligtont, godont, stickont, strålningsont, etc.
Lika är det med alla andra signaler. Vi kan inte bara höra att den är där, vi måste lyssna till den.

Skulle vi alla lära oss att bättre lyssna och faktiskt ta oss tid att göra det kroppen säger är jag övertygad om att vi skulle halvera, men förmodligen mycket mer, alla sjukdoms- och skadefall i detta land. Frågan är bara om Du tänker lyssna till Din kropp

0 0 Continue Reading →

framfotalöpning V.S. hällöpning

De två löpsteg man pratar om idag. Men varför är det ena bättre än det andra? Vad är det som gör att det ena steget ger moderna löpskador medan det andra inte gör det? Varför får vissa det men inte alla?

Framfotalöpning är det naturliga löpsteget. Ta av dig skorna och detta steget kommer än naturligt för alla människor. När vi springer på framfoten får vi ett kortare steg där fotisättningen kommer strax framför, helst direkt under kroppen. Men det viktigaste med detta steg är fjädereffekten. När vi landar på framfoten fungerar fotleden, knäleden och höftleden som fjädern på en bil. Den absorberar kontakten med marken och lagrar den så att den kan användas när vi trycker ifrån marken bakom oss.

Hällöpning har jag tyvärr inget positivt att säga om. Det är det steg som kommer när vi har en sko på oss som gör att vi tappar kontakten med marken. Vårt steg blir då långt med en fotisättningen en bra bit framför kroppen. fotleden, knäleden och höftleden blir då sträcka så att så att hela kontakten med marken slår sig upp genom ledarna. Kraften som uppstår vid kontakten kan inte absorberas som en fjäder utan blir som en järnstång som blir slagen i marken. Alla vibrationer tar sig upp via våra ben tills dem avtar.

barefoot-running-400x300

Bilden tagen från http://www.truefit180.com/tag/running/

Bilden till höger visar exakt det jag beskriver ovan.
Men när det kommer till frågan varför vissa får det och andra inte finns det idag inga svar. Forskningen har inte ens kunnat visa på vad orsaken är.

När många lägger om till barfotalöpning däremot så stöter man på problem. Oftast handlar det om att man växlar för fort. Dina underben är inte vana längre vid att behöva arbeta så mycket. Därför blir dem överansträngdra, ibland till och med lätt inflammerade. När Du lägger om, ta de lugnt och lyssna till din kropp. Men det bästa är om du bokar tid med en löptränare som kan hjälpa dig med upplägg och tekniksträning.

Skulle Du vilja ha hjälp med löp- och tekniksträningen så ska du ringa 0707 – 91 35 00 så hjälper vi Dig att komma igång på rätt sätt!

0 0 Continue Reading →