Skip to Content

Monthly Archives: augusti 2013

5:2 dieten en urgammal sak

Om man köper en kvällstidning idag så står det nästan alltid för stunden något om 5:2 dieten… Principen är att man två dagar i veckan äter otroligt lite. Dagarna är inte efter varandra men brukar vara ca 500kcal/dag då man äter mindre.

Diskussionen i media har varit att det är en diet och hur nyttigt det är. Om man överäter dem andra dagarna. Om man förstör sin ämnesomsättning. Till och med om det är en risk för att personer ska utveckla anorexia.

Om vi bortser från ovanstående del med anorexia, för det kan jag inte uttala mig om. I alla fall inte om riskerna för att falla dit. Enda jag kan säga om just det är att om man ligger i riskzonen från början så är det förmodligen lättare att trilla dit.

Men metoden i sig är egentligen urgammal. Hela vägen från stenåldern faktiskt. För vi tror väl seriöst inte att vi på stenåldern hade 3-6måltider per dag, varje dag i veckan, 356dagar om året?
Nej, vår kropp är designad för att gå flera i sträck dagar utan mat. Vi har otroligt avancerade funktioner för just detta. Ketonbildningen är svaret.
Vi är egentligen designade för att leva så. När vi inte får man, nu pratar vi inte svält utan just några få dagar utan mat, så händer massa spännande saker med vår kropp

Hela magtarmsystemet får vila, ett system som består av mycket muskler som alltid jobbar såfort vi har ätit något tills det kommit ut i andra ändan. Vidare så påverkar magtarmsystemet det endokrina systemet, alltså vår hormonsystem. Så om det enda får vila får faktiskt det andra vila. Vilket i sin tur gör att båda dessa system för återhämta sig. Men som grädde på moset så behövs inte lika mycket blod till transport av näringsämnen från magtarmsystemet, vilket gör att det blodet kan hjälpa till på andra ställen i kroppen med återhämtning och återuppbyggnad bl.a.

Så någon modern nymodighet som är värd att diskutera, inte i mina ögon. Det är bara naturligt och som vi är designade

0 0 Continue Reading →

Därför kan musik i öronen förstöra Din träning

Musik är fantastiskt. Det kan ge en all energi man behöver för att klara av de där riktigt tunga passen. Det kan till och med ge en mer energi för den där seten på gymmet eller intervaller i uppförsbacken. Musik kan få oss att slappna av, varva ner i vardag, efter pass eller inför tävlingar.

Musik är fantastiskt bra i öronen. Men vad händer när vår hörsel, mer eller mindre, helt ockuperas av musiken och inte har en chans att ta åt sig ljuden från miljön du är i?

B002S0OBUU_SurgeProMiniRunning

Bilden är tagen från http://www.amazon.com/H2O-Audio-Surge-Waterproof-Headphones/dp/B002S0OBUU

Detta var inget jag tänkt på så mycket förrän i början av sommaren. Desto högre volym vi har desto sämre löpsteg kan många få. Av en naturlig anledning. Vi använder alla våra sinnen alltid för att få in så mycket information vi bara kan, för att i slutändan kunna fatta ett så bra beslut som möjligt. Inklusive hur kraftfullt vi sätter i foten, t.ex. i ett löpsteg.

Även ljudet som uppstår från markkontakten när du springer använder sig kroppen av för att bedöma hur hård kontakten var för att sedan kunna anpassa kraften till nästa steg. Men hör vi inte steget får vi ingen information och ditt steg kan blir kraftfullare än vad det behöver vara. En kraft som i det långa loppet kan leda till en överansträning eller kanske t.o.m. skada.
Samma princip gäller i andra träningsformer för t.ex. andningen, nedslag etc. Det kroppen inte får information om vet den inget om.

Vill Du testa det hela? testa att springa, styrketräna och ha bra volym i öronen och sen när du är inte i flödet, stäng av den helt, rakt av. inte sänka ner utan från där du är ner till noll i volym. Lät det mer än du trodde?

0 0 Continue Reading →

Hälsotrendens mörka sida

Just nu råden en otrolig häsotrend. Det har aldrig varit så trendigt att vara vara hälsosam, att träna, äta rätt, att verkligen göra allt i hälsans tecken.

Man ser och hör hur personer som tidigare varit inaktiva som nu tränar 4,5,6,7,8,9 ja 10 pass i veckan. Samtidigt öser vi i oss tillskott och tränar på som aldrig förr. Vi ska hitta alla möjligheter till träning. Har man 10-15min över på lunchen ska det powerwalkas eller in på gymmet och köra expresspass.
Svetten ska rinna och fettet brinna.

Nu borde jag ju som tränare och hälsoförespråkar vara överlycklig. Vi håller ju på att bli mer hälsosamma. Sant men ändå inte. För i all den här hetsen tappar vi bort kontakten med kroppen och ibland förståndet.
Ja vi ska träna och äta rätt. Det är hälsosamt. Men när man går från att vara inaktiv till superaktiv är det mycket som kan gå, och faktiskt går galet.

images

bilden är tagen från http://commons.wikimedia.org/wiki/File:3D_Full_Spectrum_Unity_Holding_Hands_Concept.jpg

Vi, vårt medvetna, säger att vi ska träna, träna och träna. Men kroppen säger till oss att det är dags för en vilodag. Inget vi hör. Vi, vårt medvetna säger att vi ska köra ett pass till, ta det där kostillskottet för personen på burken säger att återhämtningen går snabbare då. Kroppen fortsätter säga till oss att vi måste vila. Vi, vårt medvetna kör på.

Vem vi är, vårt medvetna, och vår kropp är två helt olika saker. Vi måste göra allt med kroppen. ALLT. Aldrig emot den, för kroppen bestämmer i slutändan och den är en jävel på bestraffning. När den har fått nog sätter den sig tvärt ner som en grinig femåring i en godisbutik och skriker och gråter allt vad den kan.
Vi kan köra på bäst vi vill men när kroppen sätter sig ner och börjar skrika då är vägen tillbaka ofta lång och seg. Så i all hets lyssna på din kropp! Det är den som bestämmer inte du.

0 0 Continue Reading →

Falu HK – Fortsatt förtroende på väg mot toppen!

Redan i våras blev det klart att jag fick förlängt med Falu HKs damlag.
I höst kommer jag att få jobba än intensivare med det jag är bäst på.

Löpning – Styrka – Stabilitet – mentalitet

Fyra tunga ämnen som var för sig innehåller så otroligt mycket djup. Men det är just det som behövs för man verkligen ska få ihop en helhet. Se hela individen, på alla plan, i det totala djupet.

249303_10151566586949257_1131404919_n

Målet är satt för laget och det är pallplats som ligger i sikte. Vilken exakt plats tror jag inte jag behöver säga direkt för ingen satsar på att bli tvåa eller trea direkt.
Arbetet har redan börjat och det ska bli otroligt kul, inspirerande och spännande att få jobba med alla dessa härliga tjejer mot toppen!

0 0 Continue Reading →

Rehab för landslagsspelare

Att vara skadad är aldrig roligt. Än mindre när det verkar sätta P för ens drömmar och mål.

I somras träffade jag av en slump Katha. Katha spelar bl.a. i svenska juniorlandslaget i basket men har en stor utmaning. Uttöjda ledband i foten. Något som lätt kan ske i sporter där det är mycket tvära stopp och vändningar.

bildNär jag träffade Katha berättade hon att det såg ut att bli en operation för att fixa det hela i november. Jag + operation som lösning på problem är ingen ekvation som går jämt upp. När jag förklarat det hela för Katha och min syn på det hela fick jag förtroendet att rehaba hennes fot.

Så nu väntar en spännande tid. Jag har på mig fram till november att förbättra hennes fot så mycket det bara går, helst så mycket att ingen operation ens ska vara ett tänkbart alternativ. En tight tidsplan som definitivt går att genomföra.

Under hösten kommer ni att få följa Katha, med hennes egna ord, här på bloggen om resan fram till operationen och hur det går. So stay tuned!

0 0 Continue Reading →

En bättre löpare kommer till Stockholm!

Den 20 oktober kommer jag att köra min löpworkshop – Bli en bättre löpare, på Bosön i Stockholm.

Det kommer att bli en heldag med föreläsning på förmiddag och praktiska övningar övningar hela eftermiddagen.
Under dagen kommer Du bl.a. att kunna ta del av:

  • Vårt genetiska arv som löpare
  • Ett naturligt skadefriare löpsteg
  • Viktigt stretching för löpare
  • Praktiska tekniksövningar för löpsteget
  • Lunchbuffé på restaurang Olympia

All info om eventet hittar du här. MEN det är begränsat antal platser så boka Din plats direkt!

Ses den 20 oktober på Bosön för en heldag i löpningens tecken!

0 0 Continue Reading →

We're back!

262373_10152117014330434_1788165787_nEn ny vecka har börjat igen. Måndag på nytt och en så klassisk kommentar ny dag och nya möjligheter.

Själv är man tillbaks i Falun efter en fantastisk sommar i Båstad! Denna sommarsäsongen har varit den mest hektiska, givande och roligaste genom tiderna för mig, och förhoppningsvis för alla klienter jag tagit hand om med.

Men nu laddar inför en spännande höst med massa nyheter precis runt hörnet. bl.a.

Första helt egna träningseventet i Falun
– Ny säsong med Damlaget i Falu HK
– Rehabträning med en landslagsspelare

För att bara nämna några och då lurar än fler som jag än inte får berätta om!
Hösten kommer minst sagt bli spännande men det ska inte bara vara nyheter. Självklart kommer jag att fortsätta skriva om träningsinspiration och tips här på bloggen. För att inte säga att jag även kommer att fortsätta provocera till hälsa och träning på en mängd olika sätt. Inom det närmsta kommer du att kunna få läser saker såsom:

Hälsohetsen mörka sida
– Hur tekniker stoppar oss
– Varför Musik och träning inte hör ihop

Hösten kommer att bli spexad med event, projekt och händelser det kan jag lova! Och det är här Du kommer att få reda på allt först!

Välkomna tillbaka!

0 0 Continue Reading →

Nu tar vi semester!

bild-2En fantastisk sommar lider nu mot sitt slut och vilket sommar det varit!
Tennisveckor där jag hade äran att ha hand om över 130personers träning och massage på 14dagar. Detta följt av 4veckor till med att få se personer utvecklas. Sänkta löptider med flera minuter, smärtproblem som försvunnit och nya spännande uppdrag till hösten bara för att nämna några höjdpunkter.

Men nu lider som sagt sommar mot sitt slut och innan dess tänkte jag ta lite semester.
En semester som kommer vara fylld med träning. Totalt har jag planerat över 20h träning den kommande veckan. Så nu jävlar ska det simmas, cyklas och springas. Men självklart ska de bli sovmorgnar, grillkvällar, strandhäng och annat gött som hör sommaren till.

Vi ses och hörs igen den 19 augusti.
Kan redan nu lova att jag har massa spännande saker till er då, så kom ihåg att titta in igen om en vecka!

0 0 Continue Reading →

Dagens skämt!

Nog för man an vrida fakta men kom igen. Jag skrattade hela tiden när jag läste viktklubben av aftonbladet idag.

Gatukök och viktminskning rimmar illa. Men älskar du hamburgare och pommes frites är det klart att du kan äta det någon gång ibland. Känn efter själv om det är värt det. Och kompensera kalaset med extra motion. Kanske kan du äta mindre mängder? Byt ut plusmenyn mot en vanlig meny, det stillar säkert dina behov lika bra. ”

Skojar dem med läsarna? Ledsen att säga det men folk har försök i åratal att minska ner på intaget och öka motionen och gå ner i vikt. Resultatet kan bli en knapphändig viktnedgång under ett konstant hungerkänsla. But wait it gets better!

Pizza är egentligen inte så tokig mat. Men det är två saker som gör pizzan till en kaloribomb – osten och storleken. En normalstor pizza är på tok för mycket mat. Nöj dig med hälften och fyll på med pizzasallad istället. Spara den andra hälften till dagen efter eller dela med familjen.

Inte så tokig mat? Synd att dem glömde nämna den där fina degen som allt vilar på. Det är en kaloribomb utan dess like. Det tillsammans med gluten som kroppen inte kan hantera så har vi ju verkligen fått ihop en riktigt hälsosam måltid… eller?

Att tro att vi kan äta denna kolhydratsrika, onyttiga mat och samtidigt tro att vi kan bli mer hälsosamma och friska. Om det hade varit så hade vi inte haft de hälsoproblem vi har  idag i världen. Men dem existerar. Och av en anledning. Man kan inte båda ha kakan och äta den.

0 0 Continue Reading →

Varför smärtstillande kan förlänga en skada

Kroppen gör allt för att vara smärtfri. Verkligen allt! Den kan tala i det tysta eller skrika rakt ut till oss när något är fel och gör ont. Men ändå säljs det smärtstillande som aldrig förr i världen. För minsta lilla sak med. Speciellt receptfria läkemedel. Är det bra då? ens smart? Verkligen inte enligt mig.

mediciner

bilden tagen från http://www.typ2.se/diabetesmediciner/mediciner/

När jag möter klienter som tar smärtstillande så det först jag nästan måste be dem göra är att sluta ta det. Av en enkel anledning. Vi har inte koll på vår kropp längre när vi tar smärtstillande. Varken på den plats där vi har ont eller någon annan del av kroppen.
Smärtstillandet bedövar hela kroppen, i någon grad. Det är inte som reklamerna visar på TV är läkemedlet magisk söker sig enbart till skadan, nej det sprider sig i hela kroppen.

Faran med detta är just. Om du tar bort smärtkänslan från där du har ont så känner du inte smärtan, därmed känner du inte heller om, ens när, du passerar den gräns där skadan är eller kan förvärras. Du tar alltså ut rörelser eller gör andra saker som du inte annars hade gjort med smärtan och därmed kan en skada dras upp eller t.o.m. förvärras.

Smärta är inget roligt allt leva med. Jag har aldrig haft någon långvarig smärta men jag möter det nästan varje dag. Personer som inte kan träna, knappt kan klara av vardagen. Men smärtstillande är inte lösningen. Det behandlar endast symptomen, inte orsaken. Smärta uppstår av en anledning men sålänge vi tillåter att ”lösningen” är att bara behandla symptomen och inte orsaken kommer vi aldrig bli bättre på orsaken, än mindre lösa den.

Lösningarna finns där. Det är först när symptomen verkligen får visa sig som vi kan börja hitta lösningar som kan få smärtan att minska och även försvinna med hjälp av träning, rätt kost, vila och god rörelseekonomi.

0 0 Continue Reading →