Skip to Content

Monthly Archives: september 2013

SLV fortsätter att chockera

För er som missat det så har SBU, statens beredning för medicinsk utvärdering, en rapport där man gått igenom all forskning kring vilka råd som är bäst för att gå ner i vikt. Inte förvånansvärt direkt så var det lågkolhydratskosten som var bäst. Men detta är något Livsmedelsverket verkar vilja bortse från. SLV kommenterar SBUs rapport här

Rapporten som SBU släppte visade att lågkolhydratskost var bäst både för viktnedgång och för ens hälsovärden. Denna kosthållning har nu alltså än en gång bevisats av en statlig organisations genomgång av den forskning som finns idag att lågkolhydratskost inte bara är ofarlig men också hälsosam OCH nu bra för viktnedgång. Något som SLV verkar vilja bortse ifrån. Jag citerar:

”När det gäller vilken kost som långsiktigt är bäst för hälsan för personer med fetma ger inte SBU:s rapport något säkert svar, då det inte finns tillräckligt med sådana studier. Däremot finns det starkt stöd för vilka matvanor som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom, övervikt, typ 2-diabetes och cancer hos den allmänna befolkningen.”

Nu finns det alltså minst två statliga rapporter som gått igenom all forskning i ämnet och som bevisat att lågkolhydratskost är bra för höga kolesterolvärden och diabetes samt ger bättre allmänna hälsovärden OCH för viktnedgång. Hur kan man då uttala sig så?

Men värst är nog det uttalande dem nästan avslutar med för det visar än på den okunskap dem besitter om vad lågkolhydratskost innebär. Jag citerar:

‘Lågkolhydratkoster har lyfts fram i media som särskilt positivt för att gå ner i vikt, och de tycks också vara mer effektiva på kort sikt, upp till sex månader. Genom att ta bort en hel livsmedelsgrupp, i det här fallet mat med kolhydrater, blir det lättare att begränsa kaloriitaget. Men på sikt är det lika svårt att hålla sig till lågkolhydratkost som andra kostinriktningar och efter ett år ser man inte några skillnader i viktnedgång mellan olika koster.”

Nu kan man tolka det lite på olika sätt men jag hoppas inte dem menar att lågkolhydratskost tar bort mat med kolhydrater. För det heter just LÅGkolhydratskost inte INGENkolhydratskost. Sen studier och forskning på lång tid. Nej det området är begränsat men det finns några få. Däremot finns det erfarenhet. Erfarenhet av personer, både i Sverige och andra länder, som lever på denna kosthållning under flera flera flera flera år. För att inte säga en hel livstid. Är inte det något form av bevis med?

Men jag kan inte annat än fortsätta vara chockad över hur SLV verkligen vill leva kvar i den köpta informationens värld där förändring verkar vara djävulens påfund.

0 0 Continue Reading →

Höstig fläskwok

Fläsk är ett kött som vi i Sverige nog är ganska dåliga på att använda till saker. Det är liksom bacon och sidfläsk som gäller mer eller mindre. Men fläks är grymt gott och kan användas till mycket, speciellt om man har lite tid. Men det har vi inte idag heller för det handlar än om bra mat snabbt. Så idag ska vi göra en höstig fläskwok.

Ingredienser:bild-1
Fläsk(färdigstrimlat om det ska gå riktigt fort)
Avokado
Purjelök
Kantareller
Champinjoner
Creme Fraische
Färnkål

Gör såhär:
Börja med att sätta på wokjärnet, ner med en klick smör och in med köttet. Salta, gärna med flingsalt, och peppra direkt. Ta färnkålen och skär bort botten och ta så många ”blad” du önskar. Strimla dem i ca 2cm breda skivor och kasta i det. Sen tar vi och gör likadant med avokadon, 2cm tjocka skivor och sen i med det. Nu tar vi fram champinjonerna och hackar dem i ca 1cm tjocka skivor. Nu bör köttet börjar få fin färg vilket gör att vi kastar i både champinjonerna och kantarellerna tillsammans med en klick creme fraische. Om man vill ha lite mer smak i det som blir såsen kan man så fort creme fraischen smält tillsätta lite japansk soya. Medan allting står och drar sig lite nu så tar vi fram purjelöken och hackar den i så stora strimlor vi vill för att sedan kasta ner det direkt.

Allt som allt, tar detta ca 20min och då har man en riktigt god wok med en härlig blandning av konsistenser!

 

0 0 Continue Reading →

Lyxig tomatsoppa på 30min

Nu när hösten kommer älskar jag att få börja göra soppor och långkok. Men det är ofta något som tar lite mer tid. Denna tomatsoppan är väldigt ny hos mig men jäklar vad god den är!

Ingredienser:bild
Tomater, stora och många
En hel rödlök
Champinjoner, två tre st
Vispgrädde
Vitt vin
(extra lyx räkor, musslor, kräftstjärtar)

Gör såhär:
Börja med att ställa en gryta på spisen med en klick smör i samt att sätter på vattenkokaren med med vatten i. Hacka löken och svampen till små bitar. Hur smått beror på hur slät du vill att din soppa ska vara. Fräs löken och svampen i grytan. När det börjar bli lite gyllenbruna så häller vi i lite vitt vin. Låt det stå och börja småkoka medan vi hackar upp tomaterna i fyra delar. En gång på mitten och sedan en gång på mitten igen för varje halva. Snåla inte med tomaterna heller, ta gärna en extra. Ner med tomaterna och fyll på med vattnet från vattenkokaren så att tomaterna precis blir täckta. Kasta i lite salt och peppar tillsammans med rosmarin. Låt detta stå och koka i 5min. Ta nu fram en mixerstav och mixa.
Här har du nu chansen att verkligen bestämma hur slät eller grov du vill ha din soppa. När du är nöjd med slätheten så häller du i vispgrädde medan du rör om. Här bestäms hur röd du vill ha din soppa.

Om du vill ha i räkor, musslor eller kräftstjärtar tillsätter du dem nu.

Låt detta sedan få stå och koka i i minst 15min. Ta av den och låt den svalna i någon minut innan du tillsätter basilika. Basilika är nämligen värmekänsligt och vill inte ha alltför hög temperatur. Rör om och servera.

Underbar soppa med otroligt mycket smak på en fantastiskt tid!

0 0 Continue Reading →

Laxröra på under 20min

Som jag skrev senast tänker jag denna veckan visa hur man kan få bra mat snabbt. Idag kan jag lova att det går just snabbt men samtidigt är det väldigt enkelt och gott. En personlig favorit både till lunch och middag men även frukost om där blir några rester, vilket det sällan blir tyvärr. För gott för att sparas.

Ingredienser:
Lax 250-500g
Avokado
Sockerärtor
Creme Fraische
Blomkål

Gör Såhär:

ta fram ett stort stekjärn alt. ett wokjärn och sätt det på spisen med en klick smör i under hyfsad värme. Ta nu laxen och dela den i ca 1cm skivor. Så fort du är klar kastar du i laxen i stekjärnet tillsammans med salt och peppar. Ta nu blomkålen och skär loss några bitar i ungefär i lite mindre delar, sen rakt ner i järnet. Avokadon tar vi nu och skalar och skär i 2cm tjocka skivor och ner i stekjärnet. Rör om lite på järnet då och då. När laxen och blomkålen nästan är klara kastar vi i sockerärtorna så dem med får lite värme och mjuknar.
När laxen är klar och blomkålen börjat mjukna lite tar vi av allt och kastar ner det i en bunke. Tillsätt nu de örter du vill ha. Detta funkar perfekt med dill, persilja, basilika etc. Ta rikligt med. Det ska smaka och det är väldigt sällan vi kryddar för mycket. Ta nu en rejäl klick creme fraische och kasta ner i bunken, rör runt så allt riktigt kletar in sig.
Smaka av och servera sen

Snabbt enkelt och förbaskat gott!

0 0 Continue Reading →

Bra mat snabbt

Idag ska allting gå i 200km/h. Inget får ta tid för det har vi inte tid med. Mycket därför tror jag vår mat blir lidande vilket i sin tur gör att vår hälsa blir lidande för att sedan påverka vår energi och därmed vår tid. En nedåtgående spiral som inte riktigt tar slut.

Det finns bra mat som går snabbt att göra. Så i veckan som kommer tänkte jag bjuda på några recept som går fort att göra och som är bra mat direkt med. Men jag tänkte tjuvstarta lite redan idag med ett pizza recept. Det bästa är att även om den ska vara i ugnen behöver du inte passa den så, enjoy!

Gör såhär:

  1. Ta fram en passande bunke och kläck minst 8ägg.
  2. Vispa äggen tillsammans med antingen kokosmjölk, creme fraische eller smetana. Du bör ungefär ha i så mycket av kokosmjölken, creme fraischen eller smetanan att mängden nu dubblats
  3. När allt mixat så det är helt flytande och fått en gulvitfärg tillsätter du kokos och mandelmjöl. 2/3 mandel, 1/3 koksmjöl. Vill man kan man ta i lite hasselmjöl med för extra smak och färg.
    Häll i så mycket så att du får en riktigt trögflytande smet.
  4. Smöra en ugnsplåt ordentligt, alternativ använd bakplåtspapper, och häll sedan ut smeten på plåten i ett 0,5-1cm tjock lager.
  5. In i ugnen på ca 175-200grader i ca 10-15min så ytan börjar stelna lite.
  6. Ta ut plåten och lägg på det du önskar ha på. Viktigt att tänka på är att om man ska ha på tomatpuré eller saker som har mycket vätska i sig är att låta bottnen stela lite mer annars blir det bara en degklump i mitten.
  7. När du kastat på allt du vill ha på din pizza är det in i ugnen på 175grader i ca 45min minst, beroende på hur mycket du har på.

Hur vet man att den är klar?
Jo när du kan ta en kniv och sätta ner den i pizzan och ta upp den igen utan att där är massa degresten som hänger med upp. Testa på flera ställen.

IMG_2176

0 0 Continue Reading →

Därför är det svårt att räkna rätt

Med 5:2 dieten som nu växer kommer också en spännande sak. En hel del dieter bygger även på detta, nämligen kaloriräkning.

Vanlig uttalande man hör är också att det handlar om att stoppa i sig mindre och röra sig mer när man vill gå ner i vikt.

bild tagen från http://www.cardiotrek.ca/2012/09/why-you-should-count-calories.html

bild tagen från http://www.cardiotrek.ca/2012/09/why-you-should-count-calories.html

Detta är något man hört under flera år, för att inte säga hela livet. Ändå lyckas väldigt få. Många går inte ner i vikt fastän dem räknar kalorier. Fastän dem minskar sitt intag och ökar sin träningsmängd.
Varför? Jo för det är grymt svårt att beräkna rätt utan mätningar!

Här är utmaningen mer beräkningen

  1. För att räkna rätt måste du först och främst få fram hur mycket energi din kropp behöver i sin grund för att gå +/- 0 på en dag. Alltså en dag då du bara ligger still hela dagen. Din grund metabolik så att säga.
  2. När du vet det så gäller det nu att beräkna hur mycket dina muskler förbränner för alla rörelser den gör under hela dagen. ALLA rörelser. Detta inkluderar alltså även sådana rörelser som gör att du håller balansen när du står och sitter.
  3. Nu måste du beräkna hur mycket energi ditt magtarmsystem gör av med för att båda bryta ner och transportera näringsämnena ut till blodomloppet SAMT den energi systemet behöver för att transportera ut restprodukter, bajs och kiss så att säga.
  4. Kroppstemperaturen är nästa sak som måste beräknas och då måste du komma ihåg att kroppen hela tiden reglerar temperaturen för att dels ligga i bra nivå internt men även för att inte svettas eller frysa gentemot den yttre temperaturen.
  5. Nu kommer nog den tuffaste av allt. Din hjärna kräver otroligt mycket energi. Varje tanke, händelse, minne, intryck, signal som ska behandlas och skickas kräver energi. Jag vet inte ens hur man ens kan beräkna det.
  6. Sista som måste beräknas är hur många kalorier den mat du äter verkligen innehåller.

Klarar du av att beräkna alla dessa sakerna så kan det fungera men jag vet inte ens hur man ska kunna lyckas med det

0 0 Continue Reading →

Det kan aldrig lösas utifrån

En hel del löpare drabbas idag av löpskador.
Främsta anledningarna kan vara så enkla som fel löpteknik till svagheter och/eller obalanser i musklerna i olika delar av kroppen. Däremot är det så att om man går till en sportbutik och även vissa fotspecialister så får man råd om inlägg och uppbyggda löparskor med stabilitet och skydd för både pronation och supination.

Tänk såhär. Om du skulle få problem med din nacke och går till en specialist eller läkare. Kommer dem säga att du ska börja gå runt med en nackkrage resten av livet? Nej men ändå är det så att nackkragen hade stabiliserat din nacke så det förmodligen hade blivit bättre, men aldrig löst. I det långa loppet skulle musklerna i nacken börja försvagas för dem aldrig riktigt behövde arbeta och problemen skulle bli värre med rätt stor sannolikhet. Nej läkaren och specialisten skulle med största sannolikhet rekommendera dig och ge dig träningsprogram för att träna upp musklerna i din nacke så problemet försvann.

Ta nu den tanken ner till foten. Du har problem med dina fötter och ben när du springer. Ska vi då sätta på en nackkrage för fötterna och benen så att problem försvinner? Ja det är ungefär precis vad vi gör, fast med skor. Löparskor är fötternas nackkrage.
Här av någon anledning rekommenderas vi inte att förbättra tekniken eller ens träna upp musklerna utan istället sätta på en fotnackkrage. En krage som istället gör att musklerna inte behöver jobba lika mycket och därför försvagas så problem förvärras.

Intressant hur vi kan tänka så olika med två så lika saker…

0 0 Continue Reading →

Vad är det vi egentligen gör?

Denna filmen säger mycket..

Denna filmen visar egentligen hela vår historia som ett löpande djur. Förr i tiden, men även än i vissa delar av världen idag, är vi både leoparden och gasellen. Vi använder löpningen som en jaktmetod. Vi springer och tröttar ut djur. Vi springer enorma distanser för att bara hitta ett byte. Men vi är som sagt gasellen med. Vi springer för att komma undan faror och rovdjur. Vi springer för att skydda oss.

Människan däremot, det udda inslaget i det hela, är symbolen för den moderna människan. Vi springer i västvärlden i längre för överlevnad eller för att jaga byten. Vi springer. Vi springer bara.
Vi kanske inte varför men vi gör det. Vi springer motionslopp, tävlingslopp, lopp upp för grymma backar och galna distanser genom ren lera och gyttja.

Men vi springer. Vi sprang förr och vi springer än idag och det är underbart att se. Det faktum att vi inte i alla plan försöker sträva efter att göra något vi inte är skapta för. Att vi än lever utefter vårt genetiska arv och design.

Keep on running!

0 0 Continue Reading →

Erbjuder nu DXA – helkroppsmätning

Mycket man kan se med ögat, viktnedgång, ökad muskelstruktur etc. Men när man inte kan se vad det är utan bara ser att det något som förändrats. Eller man kanske bara vill ha en fast mätpunkt att kunna jämföra sig med längre fram, vad gör man då?

Via samarbete med Dala Sports Academy kan Training Season nu erbjuda DXA- helkroppsmätning. Det är en mätning som tar ca 30min. Mätningen är den mest exakta som finns i världen idag.
EUlogo_Inv_v_RGBDalaSports

Vad visar mätningen? Jo, allt. Nästan
Den kan visa hur mycket muskel- och fettmassa du har och hur det är fördelat på kroppen. högervänster ben, arm, bål. Likväl kan den mäta hur bra bentäthet Du har
Vad kan man använda det till?
Säg att du har en skada på ena benet. Då kan den visa hur stor skillnaden är i muskelvävnaden mellan de olika benen, vilket kan ge en mycket exakt måttstock på hur bra rehabträningen sedan lyckas träna och utveckla muskelmassan så du får en bättre balans mellan kroppsdelarna
Balans och symmetri är en annan sak. Mätningen visar just obalansen mellan kroppsdelarna vilket gör att man bättre kan se vilken kroppsdel man behöver träna lite extra för att få en bra balans
Benskörhet, osteoporos, är kan upptäckas här. Något som man kan lida av utan att veta om det. Upptäcks det i tid kan bra insatser sättas in och inga skador behöver ens uppstå.

Träningssynpunkt?
Jo utöver ovanstående anledningar kan det vara ett bra medel för att se hur kroppen mår.  Att göra ett före säsongen och ett efter säsongen så kan man få se hur ens kropp utvecklats, hur den mår och verkligen få på papper vad man kan behöva fokusera på fram till säsongen igen.

Sugen på att göra en mätning eller veta mer? Kontakta oss via niclas@trainingseason.se
Untitled1

0 0 Continue Reading →

Alla vill oss vårt bästa

Alla stora företag vill oss väl, eller?

Bild tagen från http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/1897.html

Bild tagen från
http://www.geekculture.com/joyoftech/joyarchives/1897.html

Ja nu ska vi inte dra alla företag över en och samma kant men denna serie illustrerar en rätt rolig sak på ett sätt. Nämligen det faktum att vi har massor av företag som marknadsför sig som hälsoföretag, företag som jobbar FÖR vår hälsa. Något som kan vara väldigt tvivelaktigt om man tittar på deras produkter sen.

Om man vill göra hälsosamma livsmedel, varför fyller företaget dem med kemikalier såsom e-nummer, konserveringsmedel och färgämnen?
Om man vill hjälpa folk springa bättre, varför utvecklar man skor som får oss att ändra vårt naturliga löpsteg till något sämre och indirekt skadedrabbande?
Om man vill ha mat som gör att man kan äta i en kosthållning utan att gå upp i vikt, varför fyller man det med massa kolhydrater och andra ämnen som triggar vårt insulin och därmed inlagring i kroppen?

Det jag vill poängtera här är det faktum att många, inte alla, stora företag skiter i vår hälsa. Det alla företag har gemensamt är att dem vill tjäna pengar. Så tänk till några extra varv innan du bestämmer dig för om det företaget säger är sant eller inte.
Enkel tanke att tänka är:

Är detta naturligt för oss så det är en del av vår natur som människor?
p.s. naturligt och vår natur är hela vägen tillbaks till vår grund som människa fram till idag d.s.

0 0 Continue Reading →