Skip to Content

Monthly Archives: oktober 2013

Imorgon hittar Ni mig på 60+ mässan i Falun!

Imorgon, torsdag, hittar Ni mig på 60+ mässan i Falun. Här kommer jag att stå tillsammans med min samarbetspartner Dala Sports Academy samt med en rad nya företag där ett samverkansprojekt håller på att växa fram. Men mer om det projektet en annan dag.

Bilden är tagen från http://www.60plusmassan.se/default.aspx?id=2694&ptid=1613

Bilden är tagen från http://www.60plusmassan.se/default.aspx?id=2694&ptid=1613

Under mässan har Ni chans att få prata med mig om allt från träning, kost, vila, hälsa och prestation till vad Training Season kan göra för Dig både här i Falun men också när Du är på resande fot. Kom gärna upp till Lugnet mellan 10-16 och snacka med oss!

0 0 Continue Reading →

Därför kan vi inte mixa

Varje kosthållning, precis som varje diet som finns, har vissa riktlinjer. Skillnaden mellan en diet och en kosthållning är att dieten har som mål att minska vår vikt och är under en bestämd tid. Kosthållning däremot, som är det enda jag förespråkar, är något vi lever med varje dag. Något vi håller hela tiden för att må bra och hålla vår vikt.

Om vi förenklar väldigt så idag handlar kosthållning om två sidor, äta fett eller inte äta fett. LCHF och tallriksmodellen.

bild tagen från http://www.cardiotrek.ca/2012/09/why-you-should-count-calories.html

bild tagen från http://www.cardiotrek.ca/2012/09/why-you-should-count-calories.html

Båda kosthållningarna fungerar i teorin och även i viss mån i praktik. Dock kräver den ena lite mer eftertanke och vägning än den andre för att den ska kunna fungera fullt ut. Nu vill jag att alla håller i åtanke att detta är ett inlägg baserat på teorierna om båda kosthållningarna. Den som jag står för är LCHF men med en dragning in i gråzonen mellan de båda, dock inte i närheten av tallriksmodellen eller någon mittpunkt.

Däremot blir det farligt när man bestämmer sig för att ta det bästa ur båda. Att både äta fett och kolhydratsrik mat. Att äta kolhydrater kommer påverka vårt hormon insulin, insulin i sig är ett inlagrande hormon, vilket betyder att vi lägger på oss. Här är utmaningen med tallriksmodellen. Man måste då äta exakt rätt mängd kolhydrater, dels för att täcka sitt energibehov men också för att inte skapa en inlagringseffekt i kroppen.
Fett påverkar inte våra hormoner i sig men tillsammans med kolhydrater och insulin i blodet kommer även fettet att tvingas till inlagring och bilda LDL eller VLDL, alltså vår ”onda kolesterol”.

Enkelt sagt vi kan inte båda äta kakan och ha den kvar. Nästan helt uteslutande så är det så att varje gång jag träffar en personer som säger dem testat LCHF men gick upp i vikt så är dem gjort denna varianten. Man har ätit kolhydratsrik mat tillsammans med fett. Då kan det bara gå åt ett håll.

4 0 Continue Reading →

Senaste inlägg på tränar.se ''Niclas grundprincip för träning''

Detta är ett av mina senaste inlägg på tränar.se som handlar om hur jag tänker i min egen träning när det kommer till den specifika träningen och den alternativa träningen.

Alla idrotter, finns inga undantag så handlar allt träning om två saker. Den specifika träningen för idrotten i sig och den alternativa träningen för att klara av den specifika träning och idrotten.

Absolut ingen lätt matematik för någon idrott och självklart väldigt skiftande beroende på idrotten i sig. Däremot försöker jag ofta utgå ifrån en grundprincip, i alla fall när det gäller min egen träning. Så ha det i åtanke nu när jag går igenom modellen att det kan vara så att du får anpassa den lite utefter digsjälv.

Min grundprincip fungerar enligt följande
För varje timme jag genomför med specifik träning resulterar det i att jag ska genomföra 25% av den specifika träningens tid i styrketräning samt i stretching. Inte i samband med ett pass utan som egna pass.

Detta innebär en hel del träning då jag håller på med triathlon och kör mellan 4-6h specifik träning varje vecka.
Viktiga att komma ihåg är att när jag säger styrketräning är det styrketräning med basövningar som dels stärker, stabiliserar och hjälper mig att kunna utveckla kraft  men också orka vara ergonomisk och ekonomisk senare i min specifika träning.

Denna princip gäller främst för personer som redan är igång med sin träning. Om man ska börja med en ny idrott eller bara allmänt ska komma igång med sin träning kan det vara bra att öka procenten för både styrkan och stretchingen och därmed kanske hålla ner den specifika träningens mängd lite mer. Detta för att kroppen ska kunna få bästa möjliga förutsättningar för att hålla sig skadefri och stark.”

0 0 Continue Reading →

Energidrycker och motionärer

Har sedan ett tag tillbaka funderat en del på detta med energidrycker, speciellt när det kommer till motionärer och viktminskning.

En energidryck tar vi oftast för att vi vill få en extra kick och bli piggare inför eller under ett pass. För att vi ska få en effekt finns det, grovt indelat, tre ämnen vi kan stoppa i oss. Ett, faktiskt energi i form av glukos, alltså socker
Två, koffein, som i sin tur speedar på nervkopplingar och hjärtarbetet
Tre, kemiska substanser som verkar på liknande sätt som koffein

Ja av dessa tre låter två i alla fall bättre än den sista. Ni kan själva få tänka ut vilken den tredje jag ratar är. Men vad blir effekten av det hela då? Om vi tar den första, glukos, så får blir effekt i kroppen att blod nu måste ta sig till magen, där magtarmsystemet måste skicka vidare, eventuellt bryta ner sockret lite och sedan skicka det blodet och ut i kroppen. Blod som hade kunnat användas bättre i blodet istället. För att inte säga att vi ville ju gå ner i vikt kanske och har nu stoppat i oss mer energi som vi föst måste förbränna innan vi kan börja använda oss av kroppens reserver.

Två, koffein. Koffein i sig ”stressar” kroppen genom att den ökat hastigheten i nervkopplingarna. Nu snackar vi minimala förbättringar men dock. Samt att koffeinet gör att hjärtat ökar sitt arbete något. Låter helt ok. Utmaningen är den att effekt inte är långvarig för vissa då man har en vana för ämnet koffein i kroppen sedan tidigare. ELLER motsatsen att man får en kick av det hela och därmed kanske kan ta i mer än vad kroppen egentligen borde. en ökad skaderisk.

Tre, kemikalier. Ja bara ordet säger allt i sig enligt mig. Kemikalier är inte naturliga och ska inte finnas i varken vår mat eller dryck och därmed inte i vår kropp.

Det intressantaste med energidryck och träning är däremot detta. När du börjar tränar, passet startar, kommer kroppen att börja frigöra energi direkt ifrån depåer för att orka med arbetet, vilket i sin tur gör att vi blir piggare sig men också får den önskade effekt med passet från början, nämligen viktnedgång.
Principen är faktiskt den samma för den som vill utveckla sin träning generellt. Bästa sättet att utvecklas är att låta kroppen arbeta med sina egna resurser och inte stoppa i sig konstgjorda utifrån.

0 0 Continue Reading →

Du är vad Du tänker, del 2

Det är onekligen så att vi är vad vi tänker. En person som tänker positivt blir positiv. En person som säger att detta är omöjligt, ja då kommer detta vara omöjligt. Är vi nere och tänker sorgsna tankar så förblir vi nere.

Bild tagen från http://www.123rf.com/photo_14119184_brain-thought-with-word-bubble-symbol-represented-by-an-isolated-human-head-looking-forward-as-busin.html

Bild tagen från http://www.123rf.com/photo_14119184_brain-thought-with-word-bubble-symbol-represented-by-an-isolated-human-head-looking-forward-as-busin.html

Men det bästa med detta är att vi verkligen är våra tankar. Vi kan påverka dem. Som allt krävs lite tålamod. Och säger man nu att man inte har tålamod då är det kanske just den tanken man ska börja med.
Att ändra sina tankar handlar mycket om att vara medveten om sina tankar. När vi ställs inför en jobbig situation, hur tänker Du och vill Du tänka så? Hur skulle Du vilja tänka istället?

När du kan svara på dessa tre frågorna gäller det att hålla de två sista i tanken nästa gång du stöter på denna, eller en liknande, situation igen. När den tanken du INTE vill ha kommer säger du bestämt i huvudet nej och tänker den tanke du VILL ha.
Tålamod är ordet nu. Det ger sig inte direkt på första gången utan tar ett tag.
Detta är som att ändra en teknik i vilken idrott som helst. Det tar tid att lära om så Tålamod.

 

0 0 Continue Reading →

Du är vad Du tänker

En tanke kan kännas ofarlig. I många lägen är den det med. Men i lika många lägen är den  mer betydelsefull och påverkande än Du någonsin tror.

En tanke som säger något negativt eller positivt påverkar oss direkt. Den påverkar vårt sinnestillstånd  åt något håll och inget går obemärkt förbi. Men våra tankar är mer än så. Hur vi tänker dem är också avgörande. Om vi tänker en tanke som negativ eller positiv blir den just det också. Ingen tanke undgår detta.

Tänk nu på en person som du alltid uppfattar som positiv eller negativ. Hur tror du deras tankar går? Likadant är det om du tänker på en person som säger ”så har jag alltid gjort” ”det är vem jag är”, ”det är inget jag kan ändra på”, ”det tillhör mitt arv”. Ja självklart är alla dessa tankar sanna för det är en tanke som denna person säger är sann vilket för att det medvetna gör sinnestillstånden till just sanning.

Men det är just Dina tankar vilket också betyder att Du kan förändra dem. Att lära sig att kunna påverka sina tankar och därmed sinnestillstånd så kan jag lova att världen kommer att förändras och se väldigt annorlunda ut fort. Att istället för att få massa negativa tankar och låta dessa påverka ens sinnestillstånd kunna hålla sig positiv och vara positiv gör att världen kan ge en så mycket mer.

Börja med att göra ett val med hur Du vill tänka och börja sen tänka mot det. Det är bara Du som kan vända Dina tankar och påverka dem till det bättre.

0 0 Continue Reading →

Har länge sagt….

Har länge sagt detta och det är verkligen en del av min innersta kärna och filosofi. När jag hör hur personer kan säga till andra men än värre till sig själva att:

Det kommer jag aldrig att kunna!
Jag kommer aldrig att lära mig detta!
Det är omöjligt!

IMG_2223Hela min kropp och själ skriver JO det kan du visst, JO det kommer du, JO det är möjligt!
Jag har sett så många människor som legat på botten, som inte ens kunnat gå ta sig från dessa platserna till att springa marathon och bestiga berg. Allt går och jag menar ALLT! Utmaningen är bara vilket tid du är redo att lägga ner på det.

Jag har själv gått igenom sådana resor och får bevittna klienter som gör det varje år. Det är helt otroligt vad vi kan åstadkomma och klara av. Inget är omöjligt allting går, det tar bara lite längre tid att nå dit ibland. Men det går, allt går!

0 0 Continue Reading →

När det är som effektivast att bränna fett

Först och främst vill jag bara klargöra en sak. För att gå ner i vikt krävs att man gör vissa förändringar på sina levnadsvanor och främst kosten. Att bara göra en sak och tro det ska ge monumentala långvariga resultat direkt är inte sant.
Det jag kommer skriva om snart baseras på ett tillstånd som alla människor, mer eller mindre, befinner sig i en gång per dygn och därför naturligt sätt att den tidpunkt vi har lättast att bränna inlagrat fett på kroppen.

Som sagt finns det en tidpunkt på dygnet där vi alla har lite enklare för att bränna fett men det kräver än rörelse. Mer specifikt låg till medelhög intensiv träning.
För att kroppen ska välja att bränna fett effektivast krävs två saker främst.

  1. Ett lågt till inget påslag av insulin då det annars gör att vi lättare vill använda oss av kolhydrater istället
  2. Aktiviteten får inte vara så hög att den gör att vi drar på oss mjölksyra för då använder vi oss av ett annat energisystem än det vi vill

Sen finns det en rad andra saker men dessa två är dem främsta. Så När är det som effektivast då? På morgonen INNAN FRUKOST.
När du vaknar på morgonen är det oftast den tidpunkt då du har som längst tid mellan två måltider. Detta gör att insulinet i kroppen är lågt och fettförbränningen oftast redan är igång. Det är alltså bara att sticka ut och träna för att din kropp ska fortsätta förbränna fett och därmed öka förbränningen lite till. För att gå eller springa kräver mer energi än att sova.

Sen finns det viss forskning som visar att kaffe kan öka förbränningen, Dock är det inte förbränningen i sig som ökar utan pulsen och andra system i kroppen som aktiveras som kräver energi och därmed ökad förbränning. Lite mer diffust och svårt att säga hur stor effekt men fullt möjligt.

0 0 Continue Reading →

Glad hela vägen in i själen

I Sverige, och även i andra delar av världen för den delen, är det av någon anledning ganska vanligt att matproducenterna är med och bestämmer vad som är hälsosamt på olika sätt. Påverkar det genom marknadsföring, ekonomiskt kapital till forskning etc. Men starkast är marknadsföring.

Många av oss har säkert träffat på Becel ute i våra mataffärer någon gång där dem helt kostnadsfritt mätte vårt kolesterol. Märkligt nog hade nästan alla högt kolesterol enligt Becel och rekommenderades därför att köpa och äta deras ”smör”. Finns liknande exempel med andra företag och produkter men denna är nog mest välkänd i dagsläget.

Detta är något som skrämmer mig för jag får ofta frågor om just kost på föreläsningar, träningar, möten och alla andra möjliga träffar, där personer börjar meningen med:
”jag har hört av företaget X att detta är bra för hälsan”

Ta Becel nu då som säger att deras produkt är bra för hälsan. Den får nu en varningsetikett på sig i Danmark där man varnar att deras produkt ökar risken för de saker dem påstår den ska minska.

IMG_2274Därför blir jag så glad när jag ser skyltar och lappar som denna! Inte för att någon satt upp den men för den visar att vi kanske är påväg att bryta trenden, trenden där vi tveklöst litar på livsmedelsproducenterna och faktiskt börjar ifrågasätta och till och med slutar köpa dem för vår förbättrade hälsas skull. Att det blir fler och fler som tänker vänta vill detta företaget tjäna pengar genom att sälja sin produkt utan att bry sig om min hälsa.
Hälsan ska vi ha med oss hela livet så ta hand om den och lita inte blint på alla livsmedelsföretag som säger att dem gör det för din hälsa. Dem bolag är väldigt få i världen men dem finns.

0 0 Continue Reading →

Därför bålen är så viktig

I alla idrotter jag spontan kan tänka på så är bålen med i någon form. Tror inte det finns någon idrott där den inte är med och jobbar. Innan vi går vidare vill jag definiera vad jag som enligt mig är bålen.

Bild tagen från http://www.dreamstime.com/stock-photo-anatomy-man-woman-image332160

Bild tagen från http://www.dreamstime.com/stock-photo-anatomy-man-woman-image332160

För mig att den bålen från axlarna halvvägs ner till knäna. Varför? Jo för att bålen är med  alla dessa leder i det området och hjälper till att stabilisera dem.

Bålens betydelse för vår rörelse som människor är väldigt avgörande. Dock är det många som antingen slarvar med att träna den för lite eller inte alls. Vilket i sin tur kan leda till smärta och skador. Det hela handlar i grunden om balans mellan musklerna i hela bålen. framsida, baksida och sidorna.

två exempel på detta kan vara löparknä och en kastarm.
Löparknä först kopplar vi ihop med löpsteget, vilket i sin tur kan vara en del av lösningen. Men för en del handlar det om hållning och en bål där magen får trilla fram onödigt mycket, vilket i sin tur skapar en felaktig belastning och vridning i höfter som leder till löparknäet.
Kastarmen kan vara samma sak. Läs även tennis och andra racketsporter. Många kan få ont i baksida när problematiken i själva verket kanske är en trött subscapularis, muskeln som håller skulderbladet fast mot revbenen, eller en för tight bröstmuskulatur, oftast den djupare i de fallen.

Båda dessa exemplen är tydliga på varför en balans och stark bål är nödvändigt. I vardagen kan vi prata om ryggsmärtor och folk som gör sit-ups i evigheter för att bli fri från smärtan när dem i själva verket kanske gör en övning som förvärrar det hela. Sit-ups tränar främst höftböjaren som har sitt ursprung på insidan av pelvis och de nedre kotorna i ryggen.

Kom ihåg att träna din bål!

0 0 Continue Reading →