När det är som effektivast att bränna fett

Först och främst vill jag bara klargöra en sak. För att gå ner i vikt krävs att man gör vissa förändringar på sina levnadsvanor och främst kosten. Att bara göra en sak och tro det ska ge monumentala långvariga resultat direkt är inte sant.
Det jag kommer skriva om snart baseras på ett tillstånd som alla människor, mer eller mindre, befinner sig i en gång per dygn och därför naturligt sätt att den tidpunkt vi har lättast att bränna inlagrat fett på kroppen.

Som sagt finns det en tidpunkt på dygnet där vi alla har lite enklare för att bränna fett men det kräver än rörelse. Mer specifikt låg till medelhög intensiv träning.
För att kroppen ska välja att bränna fett effektivast krävs två saker främst.

  1. Ett lågt till inget påslag av insulin då det annars gör att vi lättare vill använda oss av kolhydrater istället
  2. Aktiviteten får inte vara så hög att den gör att vi drar på oss mjölksyra för då använder vi oss av ett annat energisystem än det vi vill

Sen finns det en rad andra saker men dessa två är dem främsta. Så När är det som effektivast då? På morgonen INNAN FRUKOST.
När du vaknar på morgonen är det oftast den tidpunkt då du har som längst tid mellan två måltider. Detta gör att insulinet i kroppen är lågt och fettförbränningen oftast redan är igång. Det är alltså bara att sticka ut och träna för att din kropp ska fortsätta förbränna fett och därmed öka förbränningen lite till. För att gå eller springa kräver mer energi än att sova.

Sen finns det viss forskning som visar att kaffe kan öka förbränningen, Dock är det inte förbränningen i sig som ökar utan pulsen och andra system i kroppen som aktiveras som kräver energi och därmed ökad förbränning. Lite mer diffust och svårt att säga hur stor effekt men fullt möjligt.

Kommentera

Stäng meny