Har sedan ett tag tillbaka funderat en del på detta med energidrycker, speciellt när det kommer till motionärer och viktminskning.

En energidryck tar vi oftast för att vi vill få en extra kick och bli piggare inför eller under ett pass. För att vi ska få en effekt finns det, grovt indelat, tre ämnen vi kan stoppa i oss. Ett, faktiskt energi i form av glukos, alltså socker
Två, koffein, som i sin tur speedar på nervkopplingar och hjärtarbetet
Tre, kemiska substanser som verkar på liknande sätt som koffein

Ja av dessa tre låter två i alla fall bättre än den sista. Ni kan själva få tänka ut vilken den tredje jag ratar är. Men vad blir effekten av det hela då? Om vi tar den första, glukos, så får blir effekt i kroppen att blod nu måste ta sig till magen, där magtarmsystemet måste skicka vidare, eventuellt bryta ner sockret lite och sedan skicka det blodet och ut i kroppen. Blod som hade kunnat användas bättre i blodet istället. För att inte säga att vi ville ju gå ner i vikt kanske och har nu stoppat i oss mer energi som vi föst måste förbränna innan vi kan börja använda oss av kroppens reserver.

Två, koffein. Koffein i sig ”stressar” kroppen genom att den ökat hastigheten i nervkopplingarna. Nu snackar vi minimala förbättringar men dock. Samt att koffeinet gör att hjärtat ökar sitt arbete något. Låter helt ok. Utmaningen är den att effekt inte är långvarig för vissa då man har en vana för ämnet koffein i kroppen sedan tidigare. ELLER motsatsen att man får en kick av det hela och därmed kanske kan ta i mer än vad kroppen egentligen borde. en ökad skaderisk.

Tre, kemikalier. Ja bara ordet säger allt i sig enligt mig. Kemikalier är inte naturliga och ska inte finnas i varken vår mat eller dryck och därmed inte i vår kropp.

Det intressantaste med energidryck och träning är däremot detta. När du börjar tränar, passet startar, kommer kroppen att börja frigöra energi direkt ifrån depåer för att orka med arbetet, vilket i sin tur gör att vi blir piggare sig men också får den önskade effekt med passet från början, nämligen viktnedgång.
Principen är faktiskt den samma för den som vill utveckla sin träning generellt. Bästa sättet att utvecklas är att låta kroppen arbeta med sina egna resurser och inte stoppa i sig konstgjorda utifrån.