Senaste inlägg på tränar.se ''Niclas grundprincip för träning''

Detta är ett av mina senaste inlägg på tränar.se som handlar om hur jag tänker i min egen träning när det kommer till den specifika träningen och den alternativa träningen.

Alla idrotter, finns inga undantag så handlar allt träning om två saker. Den specifika träningen för idrotten i sig och den alternativa träningen för att klara av den specifika träning och idrotten.

Absolut ingen lätt matematik för någon idrott och självklart väldigt skiftande beroende på idrotten i sig. Däremot försöker jag ofta utgå ifrån en grundprincip, i alla fall när det gäller min egen träning. Så ha det i åtanke nu när jag går igenom modellen att det kan vara så att du får anpassa den lite utefter digsjälv.

Min grundprincip fungerar enligt följande
För varje timme jag genomför med specifik träning resulterar det i att jag ska genomföra 25% av den specifika träningens tid i styrketräning samt i stretching. Inte i samband med ett pass utan som egna pass.

Detta innebär en hel del träning då jag håller på med triathlon och kör mellan 4-6h specifik träning varje vecka.
Viktiga att komma ihåg är att när jag säger styrketräning är det styrketräning med basövningar som dels stärker, stabiliserar och hjälper mig att kunna utveckla kraft  men också orka vara ergonomisk och ekonomisk senare i min specifika träning.

Denna princip gäller främst för personer som redan är igång med sin träning. Om man ska börja med en ny idrott eller bara allmänt ska komma igång med sin träning kan det vara bra att öka procenten för både styrkan och stretchingen och därmed kanske hålla ner den specifika träningens mängd lite mer. Detta för att kroppen ska kunna få bästa möjliga förutsättningar för att hålla sig skadefri och stark.”

Kommentera

Stäng meny