Därför kan vi inte mixa

Varje kosthållning, precis som varje diet som finns, har vissa riktlinjer. Skillnaden mellan en diet och en kosthållning är att dieten har som mål att minska vår vikt och är under en bestämd tid. Kosthållning däremot, som är det enda jag förespråkar, är något vi lever med varje dag. Något vi håller hela tiden för att må bra och hålla vår vikt.

Om vi förenklar väldigt så idag handlar kosthållning om två sidor, äta fett eller inte äta fett. LCHF och tallriksmodellen.

bild tagen från http://www.cardiotrek.ca/2012/09/why-you-should-count-calories.html
bild tagen från http://www.cardiotrek.ca/2012/09/why-you-should-count-calories.html

Båda kosthållningarna fungerar i teorin och även i viss mån i praktik. Dock kräver den ena lite mer eftertanke och vägning än den andre för att den ska kunna fungera fullt ut. Nu vill jag att alla håller i åtanke att detta är ett inlägg baserat på teorierna om båda kosthållningarna. Den som jag står för är LCHF men med en dragning in i gråzonen mellan de båda, dock inte i närheten av tallriksmodellen eller någon mittpunkt.

Däremot blir det farligt när man bestämmer sig för att ta det bästa ur båda. Att både äta fett och kolhydratsrik mat. Att äta kolhydrater kommer påverka vårt hormon insulin, insulin i sig är ett inlagrande hormon, vilket betyder att vi lägger på oss. Här är utmaningen med tallriksmodellen. Man måste då äta exakt rätt mängd kolhydrater, dels för att täcka sitt energibehov men också för att inte skapa en inlagringseffekt i kroppen.
Fett påverkar inte våra hormoner i sig men tillsammans med kolhydrater och insulin i blodet kommer även fettet att tvingas till inlagring och bilda LDL eller VLDL, alltså vår ”onda kolesterol”.

Enkelt sagt vi kan inte båda äta kakan och ha den kvar. Nästan helt uteslutande så är det så att varje gång jag träffar en personer som säger dem testat LCHF men gick upp i vikt så är dem gjort denna varianten. Man har ätit kolhydratsrik mat tillsammans med fett. Då kan det bara gå åt ett håll.

Kommentera

Stäng meny