Skip to Content

Monthly Archives: november 2013

Bästa sättet att förbättra immunförsvaret

Detta var en fråga jag fick för inte alltför länge sedan. Hur kan man förbättra sitt immunförsvar. Svaret är enkelt och består av tre delar. Ät rätt, motionera, vila ordentligt.

Bilden tagen från http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/myter-och-folktro/myter---c-vitamin-och-immunforsvar-/

Bilden tagen från
http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/myter-och-folktro/myter—c-vitamin-och-immunforsvar-/

Äter vi rätt så får vi i oss mindre mängd ämnen som vår kropp inte tycker om samt att vi får i oss de vitaminer och mineral vi behöver. Den man jag pratar om är mat som är fri från kemikalier, har mycket grönsaker och naturliga fett i sig samt att man undviker gluten. Gluten är ett ämne vår kropp har svårt för och retar upp många tarmar på alltifrån väldigt låg nivå till hög.

Motion innebär att hjärtat, lungorna och musklerna får jobba lite extra. En bra allmän kondition i sig gör att kroppen bygger upp ett starkare försvar gentemot virus och bakterier och därmed kan klara av dem bättre.

Vila ordentligt handlar inte som många kanske hoppas på att man ska ligga på soffan hela dagarna eller powernapa en massa. Nej det handlar om att faktiskt se till att man får en god natts sömn och är utvilad. Vilket vi i första hand ska tillgodogöra oss under natten. Men det tillkommer även en annan del och det är undvik stress. Stress tröttar ut oss snabbare vilket gör att vi måste vila mer.

Det finns däremot en sista sak. Precis som musklerna i kroppen blir immunförsvaret starkare av lite motstånd och träning. Så att våga utsätta sig för bakterier är inte fel. Då för immunförsvaret jobba lite och bygger upp en högre resistens gentemot bakterierna och viruset. Samma gäller faktiskt om man blivit sjuk. Börja inte knarka massa piller, drycker, sprayer. Det är läkemedelsverkets våtaste dröm. Låt immunförsvaret få jobba så att det klarar av och kan hantera virus och bakterier i framtiden att vara beroende av läkemedel

0 0 Continue Reading →

Frukost och innovation

Dala Sports Academy, DSA, hade igår bjudit in till frukost i deras labb. Dels för att presentera deras miljö lite närmare men också för att visa hur dem samarbetat med olika företag och skapat nya produkter och tjänster.
DSAs miljö är enligt mig väldigt inspirerande och fylld med möjligheter. Det är lite som ordspråket säger:

Det är bara fantasin som sätter gränserna

Igår fick vi som var på plats se en ny produkt och tjänst, en som jag aldrig tidigare hade sett. Jag har aldrig sett det tidigare med tanke på exakt vad både produkten och tjänsten gjorde.

Ett företag hade tagit fram en app för längdskidåkning, mer specifikt tekniksträning. Appen själv kunde avgöra vilken teknik du använde och sedan ge dig feedback på din teknik så fort du stannade. Du behövde alltså inte ställa in om du åkte klassiskt eller skate. Bara att starta och börja åka.

Efteråt började jag pratade med han som var där ifrån detta företaget om andra sporter, självklart löpning. Gick det att göra samma sak där? Skulle man kunna göra så att appen själv kunde känna av om du sprang med healstrike, midfottlanding eller frontfotlanding? Axlarnas position.
Svaret, dem höll redan på men behövde fler personer att få data och testa det på.

Gissa vem som var snabb att vara med på det tåget

0 0 Continue Reading →

En dålig dag, inte bara på jobbet

Som vissa säkert märkt så kom det inget blogginlägg i helgen som det brukar göra varannan dag här. Det har sin förklaring.

Vi kan alla ha en dålig dag. En dag då allt verkar gå emot en, då det kvittar vad vi gör så går något ändå fel. Fredagen var en sådan dag. Först och främst ska jag nog börja med att säga att jag mår bra och är hel och fri från skador.

Min fredag började med att jag blir påkörd i min bil, vilket resulterade i att jag inte kunde köra till Loka Brunn för helgens uppdrag där och därmed gick miste om en hel del pengar. Men dagen fortsatte. Bara någon timme senare blir hemsidan hackad. Ni som följer mig via mail fick garanterat de konstiga inläggen som lades ut. Men när jag sitter och försöker få kontroll över hemsidan tar min surf slut på mobilen så jag inte längre göra något från där jag satt. Väl hemma hos två vänner på eftermiddagen där jag sitter och försöker ladda om kom grädden på mosen, löken på laxen. När jag ska gå och använder deras skohorn lyckas jag knäcka det så jag får platsflisor in i hälen. En kanonstart på helgen.

För dem som känner mig väl så skulle dem säkert hålla med om att jag inte är den som blir knäckt i första taget, än mindre ger upp och tycker synd om migsjälv. Men den fredagen kan jag lugnt säga att jag var knäckt. Däremot har jag sedan länge lärt mig en viktigt sak och den bär jag med mig även idag. 

Det är okej att bli knäckt men frågan är inte hur man blev det utan hur snabbt man tänker ta sig upp igen.

Svaret för min del är nu.

0 0 Continue Reading →

Nytt Samarbete – Dala Sports Academy

Att flytta till Falun var ett stort beslut för mig både privat och företagsmässigt. En av de första företagskontakterna jag fick i Falun har också varit det mötet som betytt mest och ständigt utvecklats efter varje möte jag haft med dem.

Tillsammans Dala Sport Academy kan jag erbjuda uthållighet- och fystester såsom, VO2max, DXA kroppscanning, laktattröskeltest etc. En verksamhet som är både kostsamt att start upp och driva, vilket gör det ypperligt där vi både kan gynna varandra framåt.
Det är även tack vare Dala Sport Academy jag kommit kontakt med andra företag i Falun där olika samverkansprojekt kunnat börja gro och utvecklats. Vilket varit en fantastiskt förutsättning för min snabba tillväxt.

Dala Sport Academy arrangerar även nätverksträffar där spännande föreläsare bjuds in och föreläser som spännande ämnen, allt hälsa och idrott till försäljning och marknadsföring.

Ett samarbete som jag hoppas ska fortsätta att utvecklas än mer och starkare för varje nytt möte vi har, som det än är idag

DalaSports                   EUlogo_Inv_v_RGB

0 0 Continue Reading →

Att låsa en leds rörlighet

Igår när jag gick hem efter ett simpass så jag en person som väldigt tydligt hade ont. Var exakt kan jag inte säga men av det jag kunde utgöra från personens gång så var det någonstans i höften eller i benet.

Intressanta med det hela som inte alla tänker på är att allt hänger ihop. Vi säger att personen igår hade hon i benet, mer exakt foten. Detta gjorde att han inte kunde gå med en normalt gångmönster utan istället satte ner lite mer försiktigt och undvek att belasta hela benet, vilket i sin tur gör att det andra benet måste jobba mer. Höften måste lyfta benet lite extra på den sidan som har ont, vilket då påverkar hela ryggraden som måste böja sig. Bara för att personen hade ont i foten.

Bild tagen från  http://www.aliexpress.com/cp/compare-ankle-protector.html

Bild tagen från
http://www.aliexpress.com/cp/compare-ankle-protector.html

Idag har vi många skydd för olika leder, axel, knä och fot är väl de vanligaste som jag stöter på. I varierande funktion och kvalité. Men något alla dessa nästan har gemensamt är att de begränsar om inte låser en led. Utmaningen är nu den samma som mannen som har ont. En led som inte kan röra sig som den ska påverkar också resten av kroppen.

T.ex. Om vi låser fotleden så foten i kan böja sig neråt så kommer det betyda att vi tvingas rulla av foten i alla lägen. Vilket i sig kommer påverka hur knäet kan böja sig, vilket då kommer påverka höften hur den rör sig, vilket påverkar hur mycket vi måste lyfta höften med hjälp av bålen som i sin tur kommer påverka ryggraden.
Enkelt sätt att testa detta är att antingen tejpa eller linda foten på ett sådant sätt så att den inte kan röra sig fri längre och sedan gå eller springa. Du kommer nu att ha ett helt annat rörelsemönster.

Lösningen är alltså inte ett skydd som hindrar. Lösningen är att göra träningsarbetet rätt så vi kan komma tillbaka. Sen kanske ett skydd kan vara ett stöd på vägen men kom ihåg vad det gör med oss samtidigt

0 0 Continue Reading →

Därför bör alla föra träningsdagbok

Om man skulle prata med en elitaktiv så skulle du säkert få höra att minst 90% om inte alla förde träningsdagbok. Man kan använda den på lite olika sätt men oavsett vad är det ett perfekt sätt att hålla koll på sin träning.

Träningsdagbok kan vara hur kortfattad eller detaljerad som man själv vill. Jag för träningsdagbok i min kalender. Det är ett enkelt sätt för man kan alltid skriva anteckningar i sina mötesbokningar och jag har den alltid nära.

Bilden tagen från http://gamingghouls.com/write-for-us/

Bilden tagen från
http://gamingghouls.com/write-for-us/

Träningsdagbok är något jag rekommenderar mina klienter som ska komma igång eller vill komma upp en nivå att föra. När vi för träningsdagbok kan vi lätt gå tillbaka och se hur många pass vi verkligen gjorde och vad vi gjorde när. Styrka, uthållighet, stretching etc. Det är ett perfekt sätt att få koll på hur många av ens inplanerade pass som verkligen blev av, men också ett sätt att kunna gå tillbaka och se vad som ev. blivit fel.

Sista kanske lite konstigt men det är sant. Genom en träningsdagbok kan du se hur många pass du kör och vilken typ, oftast. Genom detta kan vi se om vi tränar för hårt eller ensidigt. Kanske till och med om vi missat någon del av träningen.

Så motionär som elit, för träningsdagbok!

0 0 Continue Reading →

Att äta det vi tycker om

Jag är inte den som förnekar att kolhydrater är gott, i alla dess former. Socker som långsamma. Men det är också naturligt för alla människor. Inbyggt i vår kropp finns ett system, en del av vår överlevnadssystem skulle man kunna säga från de gamla hårda tiderna då vi inte hade mat alltid, som är där för att hjälpa oss.

Detta systemet triggas av just kolhydrater i alla dess former. Så fort det landar på tungan och hela vägen genom systemet skickar det signaler till hjärnan att detta var bra, snabb energi som behövs för att vi ska kunna lagra in så vi har energi till vintern ELLER när vi måste fly och slåss.

Idag äter vi otroligt mycket kolhydratsrik mat. Mat som alla tycker om. Nu pratar jag kolhydrater generell, håll det i åtanke. Denna maten tycker vi om, vi vill ha mer av den. Inte så konstigt med tanke på att vår kropp, vår hjärna belönar oss för vi stoppar i oss snabb energi som vi antingen kan använda till att fly, slåss eller lagra till vintern så vi överlever.

Bild tagen från http://www.fitnessbyd.com/4-ways-to-reward-yourself-without-food

Bild tagen från http://www.fitnessbyd.com/4-ways-to-reward-yourself-without-food

Det inget mysterium varför godis är gott. Det triggar detta systemet rejält. Sen är det bara att tänka sig en fallande skalla neråt beroende på hur mycket och i vilken form kolhydraterna som vi stoppar i oss påverkar oss. Men alla har en sak gemensamt. Alla triggar detta systemet vilket säger till oss att det är gott och vi vill ha mer av det. Frågan man kanske ska ställa sig är, ska vi verkligen stoppa i oss den mängd kolhydrater vi gör?

Eller än viktigare, ska vi alltid belöna oss?
Vi lever i de snabba kickarnas ärovarv med belöning, njutning och ruscher. Våra system i kroppen går på högvarv med, för vissa personer, alldeles för kort vila och återhämtning. I slutändan är inte det hälsosamt, varken fysisk eller psykiskt. Det är ett beroende som vilket annat som kan bli värre och värre. Till slut måste man ta till tyngre saker för att få samma kick….

Så ska vi verkligen belöna oss hela tiden, och vart slutar det i så fall?

0 0 Continue Reading →

Nytt uppdrag – IBF Falun

Jag har idag många spännande uppdrag. Uppdrag som utvecklar mig på många plan, som individ, tränare, kunskaps- och erfarenhetsmässigt. Något jag är personligen väldigt glad och stolt över.

8ef9a498-8b70-41e5-ad23-67ce85882f11Däremot har jag aldrig jobbat med elitlag tidigare, har jobbat med personer som tränar och är elitidrottare men aldrig ett helt lag. Något jag nu kommer att få göra.
I veckan har det nu blivit helt klart att jag kommer att gå in i IBF Faluns herrlag som bl.a. assisterande fystränare, massör samt sjukvårdare på matcher.

Har tidigare som sagt jobbat med både lag och elitaktiva men aldrig ett helt lag, vilket ska bli fantastiskt roligt och en grym erfarenhet att ha med sig vidare framåt. Att sedan få jobba med svenska mästarna i innebandy, min egen hjärtesport, gör ju bara saken bättre.

0 0 Continue Reading →

Vad som är värt allra mest

I helgen blev det inget bloggande, inga kommentarer, mail eller någon form av arbete. Inte på grund av brist på saker som behövs fixas. Men i fredags satte jag mig på ett plan ner till Skåne, ner till familjen.

Jag sätter många saker först. Prioriterar träning, kost, vila, arbete och skola högt. Men en sak går alltid före allt, verkligen allt. Oavsett vad och utan någon som helst tvekan. Familjen går alltid först. Vi har bara en. Det är ens familj som älskar en och som oavsett vad kommer att stå dig närmast i livet.
Visst vi bråkar och vissa talar inte ens med sin familj. Men även då så har vi ett hål i oss, litet som stort, som bara familjen kan fylla.

För mig går familjen före allt. Verkligen allt. Så för mig var det inte ens en tvekan om att slå igen locket och stänga av telefonen. Kan ju lugnt säga att det blev ett än enklare val när jag inte fått träffa hela min familj sedan augusti.

Familjen är viktigt. Umgänget är viktigt. Vi har bara en familj och tiden går fort. Därför anser jag att familjen ska gå före allt. Oavsett om man träffar den varje dag eller en gång per år. Familjen går före allt

0 0 Continue Reading →

Att leka med gränser

Just nu är jag inne i en fas i min egen träning där belastningen, intensiteten och antalet pass är väldigt hög. Det blir många pass, både långa och hårda. Jag känner hur hela min kropp får mer och mer träningsvärk. Varje morgon så är man lite mer stel och trött i musklerna samtidigt som man känner att kraften minskar lite. Det som sker just nu är att min kropp håller på att brytas ner.

Det kan låta väldigt korkat men det är egentligen tvärtom. När vi bryter ner vår kropp så är den så smart, när den väl får vila, att den bygger upp sig lite starkare än vad den var innan. Tänkte inte gå in djupare på hur detta exakt fungerar idag utan en annan sak i denna träningsfasen. Gränsen.

Hur mycket ska man våga träna med många pass på hög belastning och intensivt innan det är dags att gå ner och låta kroppen återhämta sig?
En otroligt svår fråga för det är först och främst väldigt personligt. Den andra utmaningen i detta är att för många måste man gå fortsätta köra på ett tag fastän kroppen är trött, musklerna inte har samma kraft och man känner sig allmänt slö.
Enligt mig ligger här också den största utmaningen.

När vi är trötta, känner att kraften tynat lite och slöa så kan risken för skador öka. Muskulärt sätt är musklerna än med på samma nivå längre. Vilket i sin tur gör att vi kanske inte får den där perfekta tekniken. Likväl när vi tränar ner oss på detta sättet, om man har ett virus/bakterie i kroppen, kan vi lättare bli sjuka för att även dessa systemen är med stressade.

Man bör träna ner sig ibland för effekterna det kan ge överväger men man måste göra det med respekt och i samråd med sin kropp. Det är viktigt att lyssna till när kroppen säger att nu har vi nått en bra nivå det är dags att vila. Vi måste vara extra uppmärksamma på vår teknik och se till att inte slarva med varken maten eller vilan. Men det är personliga gränser vi leker med och det måste vi alltid ha i tanken.

0 0 Continue Reading →