Igår när jag gick hem efter ett simpass så jag en person som väldigt tydligt hade ont. Var exakt kan jag inte säga men av det jag kunde utgöra från personens gång så var det någonstans i höften eller i benet.

Intressanta med det hela som inte alla tänker på är att allt hänger ihop. Vi säger att personen igår hade hon i benet, mer exakt foten. Detta gjorde att han inte kunde gå med en normalt gångmönster utan istället satte ner lite mer försiktigt och undvek att belasta hela benet, vilket i sin tur gör att det andra benet måste jobba mer. Höften måste lyfta benet lite extra på den sidan som har ont, vilket då påverkar hela ryggraden som måste böja sig. Bara för att personen hade ont i foten.

Bild tagen från  http://www.aliexpress.com/cp/compare-ankle-protector.html

Bild tagen från
http://www.aliexpress.com/cp/compare-ankle-protector.html

Idag har vi många skydd för olika leder, axel, knä och fot är väl de vanligaste som jag stöter på. I varierande funktion och kvalité. Men något alla dessa nästan har gemensamt är att de begränsar om inte låser en led. Utmaningen är nu den samma som mannen som har ont. En led som inte kan röra sig som den ska påverkar också resten av kroppen.

T.ex. Om vi låser fotleden så foten i kan böja sig neråt så kommer det betyda att vi tvingas rulla av foten i alla lägen. Vilket i sig kommer påverka hur knäet kan böja sig, vilket då kommer påverka höften hur den rör sig, vilket påverkar hur mycket vi måste lyfta höften med hjälp av bålen som i sin tur kommer påverka ryggraden.
Enkelt sätt att testa detta är att antingen tejpa eller linda foten på ett sådant sätt så att den inte kan röra sig fri längre och sedan gå eller springa. Du kommer nu att ha ett helt annat rörelsemönster.

Lösningen är alltså inte ett skydd som hindrar. Lösningen är att göra träningsarbetet rätt så vi kan komma tillbaka. Sen kanske ett skydd kan vara ett stöd på vägen men kom ihåg vad det gör med oss samtidigt