Skip to Content

Monthly Archives: januari 2014

Misslyckas för att lyckas

Att misslyckas är något många är rädda för. Att bara ta en risk där det finns en chans att man kan misslyckas kan vara en tillräckligt stor utmaning för att vissa ska välja att inte göra det. Besvikelsen, uppgivenheten, kan vara förkrossande i sig.

Men jag vet ingen, INGEN, som någonsin lyckats utan att först ha misslyckats. Det kommer alltid stå folk vid sidan om som säger till en ”du kommer att misslyckas, det kommer aldrig att gå”. Dem kanske har rätt, dem kanske har fel. Men dem personerna är förmodligen dem som vill att du INTE ska lyckas, för att dem inte vågar chansa själva.
Ser dem att du misslyckas vet dem att dem inte behöver försöka, för du lyckades inte. Alltså kan inte dem lyckas. Det är fel.

Alla kan lyckas, men vi måste våga misslyckas. Framgång, oavsett inom vad, är ingen rak väg. Det är ingen väg som är A eller B. Det är en väg fylld med hållplatser som heter misslyckat men slutstationen heter LYCKATS.

Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer oss mest och när vi tillåter vårt ljus att skina igenom tillåter vi automatisk andra att få göra detsamma.

Att våga ta chansen är att våga leva med tvivlet som uppstår. Fallet kan göra ont, men lyckan är lika stor. Tvivla. Tvivel gör att vi tänker till vad vi kan göra än bättre för att lyckas.

Våga chansa, våga ta risken, tvivla, misslyckas. Det är ända sättet att nå slutsationen LYCKATS

0 0 Continue Reading →

Kompressionskläder, bra eller dåligt?

Får mer och mer frågor kring kompressionskläder. Hur det fungerar exakt vågar jag inte svara på men bevisligen fungerar det. I olika grad men dock.
För er som inte är helt med är kompressionskläder som, enkelt förklarat, ”tightar till” kroppen så att våra muskler kan jobba effektivare samt hjälper att med mjölksyrebildning och återhämtning.

Vilka långvariga effekter kompressionskläder kan ha vågar jag inte svara på och har heller inte hittat något bevis om varken bu eller bä. Jag grundar mina följande tankar på logiskt tänkande utefter vad jag vet och har kunskap samt erfarenhet om.

Jag vill att vi ser på kompressionskläder utifrån två sätt. Hälsa eller prestation.
Prestation går oftast ut på att vi ska lyckas göra något så snabbt, effektivt, längst eller lyfta tyngst som möjligt. Detta kan få ske på bekostnad av hälsa. Gränser kan få sprängas och man väger det alltid emot risken för skador samt om det är värt skadorna.
Ur prestationssynvinkel ser jag nästan bara fördelar med kompressionskläder. Dem hjälper oss med just det vi vill. bli snabbare, effektivare, ta så längre och lyfta tyngre.

Hälsosynvinkeln är däremot annorlunda enligt mig. Kompressionskläder får oss att prestera på en nivå som vi annars inte hade kunnat få fram riktigt själva. Inte utan den hjälpen i alla fall. Frågan jag ställer mig är om vår kropp verkligen är redo för den belastningen den får utstå?
Av allt jag vet så gör vår kropp inget som kan skada den, inte medvetet i alla fall. Men vi kan medvetet tvinga vår kropp till det. Kroppen säger nej men vi fortsätter. Men med hjälp av kompressionskläder kan vi lura kroppen till en högre nivå, vilket gör att den kan tro att den klarar av det där vi sedan medvetet pressar gränsen än lite längre.
För att sätta det i siffror. Kroppen klarar av 100%, vi kan puscha gränsen till 110%. Men med kompressionskläder kanske kroppen börjar på 110% och vi puschar till 120%.

Som jag inledde med så är detta bara mina tankar utifrån min kunskap och erfarenhet. Vilket Du är beredd att satsa mest på är upp till dig. Hälsa eller prestation

0 0 Continue Reading →

Till våren blir det En Bättre Löpare x3

Nu är det klart att min löparworkshop ”En Bättre Löpare” drar på turné!

I vår blir det tre upplagor av workshopen på tre olika orter. Stockholm, Göteborg, Falun.

En bättre löpare är en löparworkshop för Dig som är allt från nybörjare till väl erfaren löpare. Under en hel dag kommer Du att få ta del av teorierna bakom våra två löpsteg idag. Få tekniker till hur Du kan springa mer skadefritt, längre snabbare och mer ergonomiskt.

Dagen varvar teori med praktik och är av erfarenhet väldigt väl uppskattad bland alla.

kolla in vår eventkalender här och boka Din plats idag!

0 0 Continue Reading →

Ingen har någonsin misslyckats

När jag var yngre såg jag världen i svart eller vit. Antingen eller. Något mittemellan existerade inte.
Men världen är inte svart eller vit ur en människas ögon. Vi ser världen i en mängd olika färger och djup. Två personer kan till och med titta på samma färg och se helt olika färger. Så färgstark är vår värld egentligen. Men ändå är den svart eller vit i många lägen, för alldeles för många människor.

Bild tagen från http://www.annaaberg.se/hemligheten/

Bild tagen från http://www.annaaberg.se/hemligheten/

Länge tänkte jag att när något inte gick som jag ville. Det gick fel, så var det ett misslyckande. Med misslyckande så underminerar vi vårt eget psyke, undermedvetet. Tänk själv på när du senast misslyckades. Visst blev du ledsen? Arg? Besviken? Nerstämd? Något negativt hände troligen inom dig. Ett misslyckande underminerade dig.

Men världen var ju full av färger. Thomas Edison sägs ha sagt när han uppfann glödlampan att han inte misslyckades, han hittade bara flera sätt på vilket man inte fick en fungerande glödlampa. Samma sak gäller oss. Vi kan inte misslyckas, men vi kan hitta flera sätt på vilket vi inte lyckas.

Varje gång jag jobbar med en klient så jobbar jag för att vi ska lyckas, men för att veta det måste jag prova och se vad som kan lyckas. Jag har inte misslyckats bara för att jag inte lyckades. Jag vet bara vilket sätt som gör att vi inte lyckas.

En negativ tanke är en jobbig tanke. Den kan sänka en, hela ens dag. Bara för att vi sa att vi misslyckades. Så tänk vad som skulle hända om vi alla istället sa att vi lyckades med att inte lyckas?

0 0 Continue Reading →

5år som företagare!

Idag är en liten speciell idag. Idag har jag nämligen drivit Training Season, min lilla bebis, i 5 år.

bild

Idag är det exakt 5 år sen jag startade detta företag och mycket har hänt kan man lugnt säga! På 5 år har företaget hunnit gå från att vara ett helt utomhusbaserat företag med ett starkt fokus på funktionell styrka, till att jobba med uthållighetsträning, lagidrott och styrketräning både inne och ute.

På 5år har mycket också varit sig likt. Loggan har aldrig förändrats, inte namnet heller. Jag jobbar än med det funktionella och naturliga för kroppen. Jag hjälper fortfarande klienter att nå sina mål oavsett om det är viktnedgång eller att springa ett marathon.

På 5 år har detta företag lärt och gett mig otroligt mycket. Jag har haft nöjet att få träffa och jobba med fantastiska personer. Fått se resor från tv-soffan till inbiten hälsomänniska.

På 5år har mycket hänt med mig också. Kan idag lugnt erkänna att jag gjort mängder med misstag längst vägen. Allt ifrån olönsamma projekt till marknadsföringstabbar. Men jag har lärt mig. Om 5 år kommer jag förmodligen har gjort massor med nya misstag men jag kommer att ha lärt mig.

262373_10152117014330434_1788165787_nNär jag tänker tillbaka på dessa 5åren och allt som hänt, alla kunder, företag, föreningar, och försöker hitta vad som varit bäst finns det inte bara en sak. Det som varit bäst är faktiskt resan i sig. Jag får vara med i en bransch som ständigt förändras, som än är ung fastän lika gammal som antiken.
En bransch där marknadsföring och ekonomiska muskler ibland tar övertaget över sanningen. Något som sedan sakta men säkert bryts ner av dem som ser igenom lögnen.

Om 5 år vet jag inte vart jag är. Men just nu kan jag säga att denna resan kommer att fortsätta för jag har alldeles för roligt för att sluta.

Men viktigast av allt av på dessa 5 år är ändå tack.
Tack till alla er som trott på mig och det jag gör!
Tack till alla er som inte trott på mig, ni har motiverat mig med!
Tack till alla er som varit med, som jag fått nöjet att träna, inspirera, motivera och provocera!
Tack till alla er som hjälpt mig med saker jag inte förstått och inte kunnat!
Tack till alla er som varit där när det varit som tyngst
Tack till alla er som varit där när det varit där!

Tack till alla er som varit med på denna resan såhär långt!

Tack!

2 0 Continue Reading →

Bara för att jag säger det

Att hitta fakta som stöder ens teori eller skapa en teori som stöds av fakta. Det kanske låter väldigt lika men är i själva verket helt olika.

Det vanligaste argumentet vi alla nog får höra är nog ”alla säger att…”
Ett utryck som egentligen säger att någon eller några en gång sagt något som sedan sagt flera gånger, för att säga x antal gånger till, för att till sist bli vedertagen sanning. Problemet är det att bara för någon en gång sa det gör det inte till sanning som är skriven i sten.

Kosttillskott sägs hjälpa kroppen med återhämtning, återuppbyggnad och även vissa tillskott med viktnedgång. Om det nu är så, som alla säger, varför blir inte alla starkare och snabbare som äter kosttillskott? Varför går dem inte ner i vikt? Varför återhämtar dem sig inte bättre än alla andra?
Jo för den som sa det först förmodligen ville att det skulle vara så men sanningen var annorlunda

Detta är något som gäller kost, såväl som träning, som allt annat i livet. Men idag är många väldigt duktiga på att lyssna på alla om vad som är sant. Fastän deras egna erfarenhet och verklighet står dem mitt framför näsan och talar ett helt annat språk.

Bild tagen från http://blogg.binero.se/2008/08/ketchupeffekten-i-vasteras/

Bild tagen från http://blogg.binero.se/2008/08/ketchupeffekten-i-vasteras/

Vi kan blunda för verkligheten, erfarenheten och forskningen, vi kan sluta att lyssna på den, vi kan vara tysta och ignorera den. Men i slutändan så är verkligheten alltid just det. Verklighet. Frågan är när Du tänker vakna och se Din verklighet. Vi blundar, undviker att lyssna och ignorerar gärna vissa delar av vår verklighet men inget förändras förrän vi accepterar och jobbar med vår verklighet

0 0 Continue Reading →

Varför vanor är svåra att bryta

En aktiv person är nästan alltid aktiv. En aktiv person mår nästan, om inte, dåligt om den inte får vara aktiv. Samma sak kan man se hos inaktiva. Bara en inaktiv måste gå en längre sträcka kan det vara en lika stor undergång som att en aktiv inte får vara aktiv. Svaret till varför är ganska enkelt.

Du har säkert något liknande i din vardag. En vana. Säg att du är ute och går. Varje gång du kommer till en specifik korsning går du alltid åt höger. Fastän båda vägarna är lika långa så går du alltid åt höger. Varför? Jo desto mer vi gör en och samma sak desto enklare blir det för vårt undermedvetna att göra samma val utan att vi behöver tänka på det.

Bild tagen från http://theheartofmen.wordpress.com

Bild tagen från
http://theheartofmen.wordpress.com

Därför är en aktiv nästan alltid aktiv, för den har en vana att vara aktiv. Likväl har en inaktiv person en vana att vara inaktiv.

Utmaning är att bryta vanor och det börjar alltid med ett val. Första gången är alltid svårast men istället för att alltid gå åt höger när du är ute och går, går du faktiskt åt vänster en gång. Bestäm dig i förväg. Nästa gång du är ute och går gör du samma sak. Men förr eller senare kommer du att vilja gå åt höger igen av någon anledning. Det gäller du att ha en plan för hur du ska tackla just den anledningen.

Oavsett vad det är för vana du vill bryta så kommer du att stötta på en anledning att göra som du alltid gjort tidigare. Att redan långt i förväg tänkt ut, kanske till och med skrivit ner, alla anledningar och sedan kommit på en lösning för dem gör att du lättare kan ta dig förbi anledningen.
Enkelt men effektivt.

0 0 Continue Reading →

Så mycket energi för så lite

Jag har under en längre tid sagt nu att det är intressant att se hur mycket energi vissa tror dem behöver för att utföra så lite.

Det jag syftar till är alla pre-, during- och afterworkout bars, shakes och pulver som finns. Jag ser idag aktiva, i alla olika idrotter och platser, som öser i sig dessa produkter för att träna i kanske 30-60min. Nu syftar jag främst på motionärer oavsett nivå. Elitmotionär som nybörjare.

Många av dessa öser i sig mer workoutprodukter än vad verkliga världseliten faktiskt gör. Detta fastän motionären i fråga har ett eller annat oönskat kilo på kroppen. Det finns ingen anledning att ta dessa produkter ifrån första början.

Med en bra, stabil och välbalanserad kosthållning så löser detta sig själv. Och den måste oftast inte ens vara perfekt. En kosthållning som vacklar lite i kvalité är oftast bättre ändå.

bild

Jag ser tre utmaningar med dessa workoutprodukter.
1. Att ta dessa direkt innan, under och efter träning och tävling gör att blodet faktiskt är i magtarmsystemet istället för ute i kroppen där det behövs för själva muskelarbetet. Så mindre blod, mindre arbete
2. Många av dessa workoutprodukter OM dem är tagna i exakt rätt tid och därmed är ute i kroppen vid RÄTT tidpunkt kan kanske höja ens prestationsnivå, men till vilket pris? Om din kropp håller sig på den nivå den klarar av att prestera på för stunden. Att höja den via externa faktorer ökar skaderisken
3. Dessa workoutprodukter är långt ifrån naturliga och innehåller oftast en hel del kemikalier och även ibland vissa tvivelaktiva preparat. Både sätt för hälsan men också för dopingklassning.

Sen kan man alltid diskutera den verkliga effekten. Jag ser många gånger hur dem som tar dessa produkter ändå inte lyckas prestera på någon märkbart högre nivå utan än är kvar på samma nivå.

Pengar i sjön eller hur är det man säger?

0 0 Continue Reading →

Hur att lyckas med kosten

I förra inlägget skrev jag om en vanlig anledning till varför många inte lyckas hålla i sin träning, fastän man har det som nyårslöfte. Idag är det kostens tur.

Oavsett vilket kosthållning du valt att följa så finns det fällor längst vägen. Speciellt innan man ens börjat och när man väl börjat.
Innan kanske låter konstigt men det är sant. För en bra kosthållning innehåller inte godis, läsk, chips, socker eller skräpmat. Så dagarna innan man ska börja väljer många att frossa i just dessa produkter. Din kropp har nu fått sockerchock i storlek med ditt frossande. Det i sig är inte problemet, det är när chocken avtar och blodsockret försöker gå ner till det normala igen. Man blir sugen igen. kanske lite starkare än man tidigare blivit. Sen faller man dit.

Att frossa innan staren är ingen bra grej. Har du sådana produkter hemma ja se till att äta upp dem innan du startar så dem inte finns i ditt hem. Desto mindre möjligheter att få tag i dem direkt, desto större chans att lyckas. Börja sen inte med din nya kosthållning direkt efter en frossar dag. Det är som att börja springa ett marathon med 40kg extra och sedan försöka bli av med ett kilo i taget.

Bästa sättet att lyckas är att bara börja, inget frosseri innan, inga skärpprodukter hemma,  bara kör.

Det tuffaste kommer ändå efter några dagar kanske någon vecka. Kroppen kommer ändå bli sugen, men då gäller det att bara orka acceptera att nu är jag sugen på det men jag väljer att låta bli.

0 0 Continue Reading →

Koppla in motorvärmaren innan Du kör igång!

Nyårslöftenas stora högtid är inne för alla gym- och träningsanläggningar. Just nu tecknar fler personer träningskort än nästan någon annan månad på hela året. Tråkigt är däremot att en väldigt stor andel också kommer att sluta inom 3månader, fastän dem tecknat ett årskort.

En av anledningarna som jag ser är att alldeles för få kopplar in motorvärmaren. En välkänt faktum är att en kall motor drar mer energi än en varm. Tittar jag på min bil kan den dricka upp emot 30-50% mer beroende på hur kallt det varit över en natt de första milen. Men det räcker med att jag kopplat in motorvärmaren så är det aldrig lika mycket.

För oss människor är det samma sak. Många går nu ut och börjar köra formel1 bil på högsta möjliga hastighet, fastän dem egentligen bara har en vanlig personbil. Vi måste träna för att kunna träna. Vi kan inte börja på vår målnivå utan måste börja med grunden och jobba oss upp dit. Det finns inga genvägar på detta.

IMG_0610

Motorvärmaren i denna metafor är uppbyggnadspass och kanske inte 10pass i veckan utan kanske 1-2pass var, kanske varannan, vecka i några veckor. Den kalla motor är nämligen Din inaktiva kropp. Desto längre sedan det var sen du tränade senast desto längre uppvärmning kommer du att behöva.

Vanligaste anledningen jag ser är just personer som går in och kör på max direkt efter att ha suttit still alldeles förlänge som då antingen kör lust på energin eller skadar sig för det blev för tungt för fort.

Träna MED din kropp, FÖR din kropp inte EMOT din kropp

0 0 Continue Reading →