I förra inlägget skrev jag om en vanlig anledning till varför många inte lyckas hålla i sin träning, fastän man har det som nyårslöfte. Idag är det kostens tur.

Oavsett vilket kosthållning du valt att följa så finns det fällor längst vägen. Speciellt innan man ens börjat och när man väl börjat.
Innan kanske låter konstigt men det är sant. För en bra kosthållning innehåller inte godis, läsk, chips, socker eller skräpmat. Så dagarna innan man ska börja väljer många att frossa i just dessa produkter. Din kropp har nu fått sockerchock i storlek med ditt frossande. Det i sig är inte problemet, det är när chocken avtar och blodsockret försöker gå ner till det normala igen. Man blir sugen igen. kanske lite starkare än man tidigare blivit. Sen faller man dit.

Att frossa innan staren är ingen bra grej. Har du sådana produkter hemma ja se till att äta upp dem innan du startar så dem inte finns i ditt hem. Desto mindre möjligheter att få tag i dem direkt, desto större chans att lyckas. Börja sen inte med din nya kosthållning direkt efter en frossar dag. Det är som att börja springa ett marathon med 40kg extra och sedan försöka bli av med ett kilo i taget.

Bästa sättet att lyckas är att bara börja, inget frosseri innan, inga skärpprodukter hemma,  bara kör.

Det tuffaste kommer ändå efter några dagar kanske någon vecka. Kroppen kommer ändå bli sugen, men då gäller det att bara orka acceptera att nu är jag sugen på det men jag väljer att låta bli.