Jag har under en längre tid sagt nu att det är intressant att se hur mycket energi vissa tror dem behöver för att utföra så lite.

Det jag syftar till är alla pre-, during- och afterworkout bars, shakes och pulver som finns. Jag ser idag aktiva, i alla olika idrotter och platser, som öser i sig dessa produkter för att träna i kanske 30-60min. Nu syftar jag främst på motionärer oavsett nivå. Elitmotionär som nybörjare.

Många av dessa öser i sig mer workoutprodukter än vad verkliga världseliten faktiskt gör. Detta fastän motionären i fråga har ett eller annat oönskat kilo på kroppen. Det finns ingen anledning att ta dessa produkter ifrån första början.

Med en bra, stabil och välbalanserad kosthållning så löser detta sig själv. Och den måste oftast inte ens vara perfekt. En kosthållning som vacklar lite i kvalité är oftast bättre ändå.

bild

Jag ser tre utmaningar med dessa workoutprodukter.
1. Att ta dessa direkt innan, under och efter träning och tävling gör att blodet faktiskt är i magtarmsystemet istället för ute i kroppen där det behövs för själva muskelarbetet. Så mindre blod, mindre arbete
2. Många av dessa workoutprodukter OM dem är tagna i exakt rätt tid och därmed är ute i kroppen vid RÄTT tidpunkt kan kanske höja ens prestationsnivå, men till vilket pris? Om din kropp håller sig på den nivå den klarar av att prestera på för stunden. Att höja den via externa faktorer ökar skaderisken
3. Dessa workoutprodukter är långt ifrån naturliga och innehåller oftast en hel del kemikalier och även ibland vissa tvivelaktiva preparat. Både sätt för hälsan men också för dopingklassning.

Sen kan man alltid diskutera den verkliga effekten. Jag ser många gånger hur dem som tar dessa produkter ändå inte lyckas prestera på någon märkbart högre nivå utan än är kvar på samma nivå.

Pengar i sjön eller hur är det man säger?