Skip to Content

Monthly Archives: februari 2014

Aktiv 365 gästbloggar om valladjungeln

Vallning är inget enkelt, speciellt inte inför årets vasalopp. Men vallning är inget jag kan. Däremot vet jag två stycken som kan det. Därför gästbloggar idag två av mina vänner som driver företaget Aktiv 365 om just kan detta med vallning.

Utbudet av vallor och tillbehör till längdskidor tycks bara öka för varje år, men vad är det man ska tänka på när man ska valla? Här kommer två bra tips att ha med i bakhuvudet.

  1. Vädret styr val av valla. Vad är det för temperatur ute och hur ”gammal” är snön?
  2. Köp inte på dig en massa brukvallor, klistertuber och glid från olika fabrikat. Välj ut ett märke och lär dig hur det fungerar. Våga experimentera

För fästvallan finns det en generell regel som säger att vid minusgrader är det burkvalla som gäller och vid plusgrader är det klister. Vill man inte jobba med klister finns det vallatejp att köpa. Den fungerar i de flesta fören. När temperaturen ligger kring nollan är det lite knepigare, där måste man ha fingertoppskänsla för om det är klister eller burkvalla som gäller, inte helt ovanligt en kombination är att lägga klister i botten och toppa med en varm burkvalla.

En tumregel du kan gå efter är att alltid lägga lite varmare valla än vad det är temperatur ute, dels för att snön oftast är kallare än lufttemperaturen och dels för att du då kommer få ett bättre fäste. Kolla på burken/tuben, där står de olika temperaturerna för ny och gammal snö.

Är det samma förhållanden som sist du åkte och skidorna gick bra behöver du inte göra någonting med fästvallan, det är bara att åka igen. Eventuellt att man kan lägga på ett tunt lager till om man tror sig nött bort lite fäste. Är det däremot nya yttre förhållanden, måste den gamla fästvallan bort innan du lägger på ny. Använd vallaväck på en trasa för att få bort vallan. Innan du lägger första lagret (alltid grön eller bas, oavsett om det är burk eller klister), ta ett sandpapper och rugga upp fästyta, det gör att fästet sitter bättre. Efter ett ha lagt ett tunt lager grönt är det dags att bestämma vilken fästvalla som gäller för dagen. Här är det vädret och snön som styr. Tänk på att lägga flera tunna lager än få tjocka. Om tekniken inte sitter helt hundra eller om du är lite svagare lägg gärna ett lite tjockare lager med fäste då du har svårare att trycka ner skidan i snön och får därför sämre fäste.

Om du ska valla med klister kom ihåg att valla lite kortare än vad du gör med burkvalla, samma sak med tejpen, då de bygger mer än burkvallan och ger kan då ge sämre glid.

Glidet bör man se över efter 2- 4 pass, beroende på hur långt du åker per pass. Börja skidan bli grå i belagen är det dags att valla om. Idag finns det snabbglid på flaska, ett bra komplement till övrig glidvalla. Är skidan bara lite grå eller du inte har tid att ställa dig att valla om kan man stryka på snabbglidet, låta det torka och sedan borsta med en nylonborste. Dock kan inte snabbglidet ersätta övrig glidvallning om skidan ska fortsätta att gå bra.

När du ska lägga nytt glid är det precis som med fästet, grönt i botten, alternativt blått, innan du lägger på den färg som matchar temperaturen.

Ju mer du tar hand om dina skidor desto bättre kommer de må och du kommer få en roligare upplevelse i skidspåret!

Besök gärna Aktiv 365 hemsida här

0 0 Continue Reading →

Viktiga tankar inför Vasaloppet

Vasaloppet, eller vilken annan tävling eller lopp, oavsett om det är löpning, cykling, simning, multisport, triathlon eller vad man nu kan tänkas ställa upp i så är alltid veckan fram till start speciell.

Det är en vecka då man kan få många tankar om hur väl förbered man verkligen är. Hur bra eller dålig ens träning har varit. I vasaloppet kommer saker som hur man ska valla också att kunna vara ett spöke i huvudet. Men mer om vallning i nästa inlägg.
Men allt detta handlar om tankar, föreställningar och idéer i ens huvud.

Bild tagen från http://fasterskier.com/article/brink-and-skofterud-win-vassaloppet-with-record-times/

Bild tagen från http://fasterskier.com/article/brink-and-skofterud-win-vassaloppet-with-record-times/

Med en vecka kvar kanske du inte kan utföra mirakel med mental träning men det kanske kan ge dig en lite knuff i rätt riktning.
Är det din första tävling, oavsett om det är första någonsin eller första längdtävling, så är det svårt att fokusera på ett bestämt resultat. Största anledningen är för att du inte vet hur det är eller hur det kommer att kännas. Det bästa målet och det mål du starkast bör fokusera på är att gå i mål.

likväl gäller det under tävlingen. Att fokusera på tiden kan vara svårt. Försök sätta mål som baseras mindre på ditt resultat och mer på moment. T.ex. att du känner att du har energi att fortsätta, att tekniken håller, att du upplever att pulsen inte skenar iväg, att du har ett lugn i det du gör.

Ovanstående tips är bra oavsett om det nu är första gången du tävlar eller inte. Men desto mer erfarenhet desto mer kan man våga ta in resultatsmål med, men tänk bara på att de mål du sätter upp är realistiska och genomförbara. Att som motionär sätta som mål att man ska åka hela vasaloppet på 2timmar är inte realistiskt.

Men njut av tävlingen med! Du har förmodligen lagt ner x antal timmar för det, njut därför av stunden!

0 0 Continue Reading →

Att kolhydratsladda optimalt

NU har nog kolhydraternas högsäsong dragit igång på allvar. Vasaloppsveckan har inletts. Under en hel vecka avverkas diverse lopp och diverse distanser och sätt.

Skidåkare är nog de idrottare som är mest kända för att kolhydratsladda tror jag. Man sätter sig kvällen innan och öser i sig massa kolhydratsrik mat i olika former och på det sättet får man maximal energi i kroppen. Sanning med modifikation.

Ja vi får massa energi i kroppen men kanske inte exakt där vi vill ha den. För om det vore så enkelt att man bara kunde sitta och ösa i sig kolhydratsrik mat och få laddade muskler, varför går du folk upp i vikt av detta när dem gör det en vanlig vardag istället för att dem får laddade muskler?
Energin finns i kroppen men kanske inte fullt ut lagrad i musklerna, där vi vill ha den. Den lägger sig på andra platser i andra former, dock än som energi fast inte riktigt som vi vill.

För att ladda rätt och få energi där vi vill ha den måste vi först göra en annan sak. Röra oss. Lågintensiv träning, tänk dig typ lätt jogging. När vi gör det öppnar sig våra muskler för att ta in energi. Främst för att dem ska ha energi till arbetet dem ska genomföra. Men vi kan använda oss av detta.

Stick ut och jogga ett litet tag och när du närmar dig slutet på passet börjar du stoppa i dig kolhydrater. Musklerna kommer börja ta upp energin. När du sen slutar jogga har du upp till 60min på dig att fylla på det sista till musklerna, sedan stänger dem sig igen.
Om du gör på detta sättet kommer energin komma till rätt ställe i rätt form. Nu kan du använda den optimalt direkt istället för att kroppen för måste hämta den någonstans, ev. göra om den, och sedan använda den.

0 0 Continue Reading →

Stress är inget mot planering

Vi har alla nog träffat personer som verkar bli stressade över inget. Sen har vi träffat dem som blir stressade när dem har mycket. Stress över saker som måste göras och fixas.

Jag har själv mycket på tapeten så att säga. Jag pluggar på mer än heltid, är fystränare i 2st lag samtidigt som jag ska med på matcher, jag ansvar för fysdelen på en gymnasieskola, driver hela detta företaget och tränar sedan mellan 5-10 timmar i veckan. Då hinner jag ändå umgås med vänner och prata med min familj i Skåne UTAN att bli stressad.
Ändå vet jag personer som har dubbelt upp mot vad jag har och som är än mindre stressade än jag är. Så vad är tricket?

Planering. Vi har alla lika många timmar, minuter och sekunder på ett dygn. Frågan är bara hur du valt att planera dem. Jag planerar min tid väldigt väl OCH är realistisk. Det sista är där många faller enligt mig.
Vi kan alla skriva in massor i kalendern. Men när det väl är gjort måste vi titta på schemat och faktiskt verkligen innerligt känna att, JA detta är realistiskt. Annars har vi planerat dåligt. Jag erkänner fullt och villigt är det är den största och nästan viktigaste anledningen till varför jag blir stressad så otroligt sällan.

Jag planerar min tid och gör det realistiskt. Jag tror på min planering och håller mig till den så gott jag bara kan. Jag låter inte min planering vara i huvudet, den finns nerskriven så jag tydligt kan se att det går ihop.

Realistiskt planering föder lugn

0 0 Continue Reading →

TV:ns makt över dig

Vi möblerar efter den, vi låter den styra delar av vårt liv. TV:n är nog den apparat i ditt hem som styr mest. Titta bara i ditt vardagsrum så kan jag nästan lova att hela rummet är möblerat utefter TV:n. Om du tänker efter tror jag säkert du kan komma på hur du har stressat hem eller planerat om något för att du ska kunna se ett visst program.

Bild tagen från http://www.bubblews.com/news/2215061-the-day-einstein-feared-has-arrived

Bild tagen från
http://www.bubblews.com/news/2215061-the-day-einstein-feared-has-arrived

TV:ns makt är stor. Inte bara hur den styr ditt hem men också mentalt. Det som du ser påverkar dig. Tänk bara hur du kan se en reklam och sedan vara sugen på godis. Eller hur du efterhand känner att du behöver solsemester, ny sådan eller sådant. TV:ns makt är stor över dig.

Men den är större än så. Den förtar våra relationer. Jag har med suttit mängder med timmar framför TV:n. Idag sitter jag nästan aldrig där. Mina mänskliga relationer är viktigare än relationen med TV:n. Om jag umgås med någon vill jag inte se på TV med dem. Jag vill umgås, prata, hitta på något. Att titta på TV blir bara meningslöst för det enda som händer är att alla stirrar på samma glasruta och inte säger något, oftast tills någon är så trött att dem vill gå och lägga sig och sen går alla hem.

Dumburken, är ett ganska passande namn. TV:n gör oss dummare, det är inte den som är dum. Stäng av och titta runtomkring dig. Det finns säkert någon i din närhet som mer än gärna vill hitta på något och umgås. Faktiskt ha en riktigt relation och inte bara meningslöst stirrande.

0 0 Continue Reading →

Hur fungerar det… del 3 – Det vi måste äta

De senaste inlägg har visat på vad vi ska undvika i största möjliga mån samt vad som händer med våra energiämnen i kroppen. Så nu kommer det vi alltid bör äta.

Vi bör alltid äta fett, kolhydrater, proteiner, vitaminer och mineraler.

Fett. Våra celler, i princip det som vi består av, deras yttre vägg består till över 90% av fett. Fett är också ett långvarig bränsle som vi kan använda mycket mycket längre tid än kolhydrater och proteiner men också ett ämne som mättar längre och bättre. Detta är vår grundbränsle och viktigaste skydd mot virus och bakterier på cellnivå

Kolhydrater. Det är vår snabbränsle. Det är härifrån vi vill få energi när vi ska prestera med lite högre puls. Det är bränsle som kräver att vi bränner det annars lagras det. Men det är effektivt när vi ska idrotta med en bra puls. Viktigast att komma ihåg är dock att hjärnan föredrar kolhydrater. Hjärnan kan använda fett också men via en lite jobbig omväg. Så att ha kolhydrater så hjärnan kan tänka är alltid ett smart val

Protein. Protein använder kroppen för att bygga upp muskler och andra strukturer. Det däremot inte lika många vet är att protein är byggstenarna till många våra transportörer i kroppen. Så vi få i oss proteiner för att kroppen ska fungera.

Vitaminer & mineraler. Två saker som hjälper kroppen på fler nivåer och sätt än jag kan beskriva i ett inlägg på 1000 ord tror jag. Det som är viktig att förstå är att dessa två trivs bäst och fungerar bäst när dem är så obehandlade och naturliga som möjligt. Färska fina grönsaker och frukter är alltid bäst.

Sista inlägget – Vad betyder allt detta

0 0 Continue Reading →

Hur fungerar det… del 1 – Att undvika

Kost och vad man ska äta kan vara ett de mest omdiskuterade ämnena i modern tid. Det är något som många tycker är otroligt svårt, invecklat och helt obegripligt. Men det är egentligen simplare än många tror, vilket jag tänkt visa med mina komma inlägg

Dagens – Att undvika.
För att äta bra måste man börja med bra råvaror. En bra råvara är en råvara som är så lite behandlad som möjligt. Drömmen vore om vi alla kunde köpa helt obehandlade varor som är lokalt producerade, men desto närmare vi kommer den drömmen desto bättre.

Det vi är ute efter är att undvika så mycket kemikalier och tillsatser som möjligt. Människan som ras har överlevt miljoner år på det naturen har kunnat ge oss, vilket var naturligt friska och härliga grönsaker, frukter och kött. En människa som äter naturligt och fritt från kemikalier och tillsatser har också ett renare och bättre fungerande system. Magen och tarmen måste inte jobba lika hårt med att försöka bearbeta och bryta ner och använda dessa tillsatser i kroppen. Ett mindre stressat system är en frisk system.
Kemikalier och tillsatser går alltså bort.  Så hur vet vi då om det är kemikalier i maten. E-nummer. Så länge det finns ett E-nummer med på innehållsförteckningen så är det en tillsatts, förmodligen kemikalie. Undvik.

Bild tagen från http://blogg.amelia.se/underbaraclara/2010/02/03/smor-och-margarin/

Bild tagen från http://blogg.amelia.se/underbaraclara/2010/02/03/smor-och-margarin/

Det finns en sak till som man bör försöka undvika med och det är processade livsmedel. Desto mer vi behandlar ett livsmedel desto mer förändrat blir det på olika sätt. Se på bilden till höger. Riktigt smör har tre steg den går igenom sen är den smör. Becel däremot kan välja fler vägar och har fler steg. Samma gäller pasta, speciellt torrpastan som står i alla skåp. Den pastan är behandlad för att den ska klara en lång tid i det skåpet utan att bli dålig. Den naturliga produkten är vete, som man maler, blandar med andra ingredienser och sedan behandlar lite till för att sedan paketera och skicka ut till butiker.

Så undvik kemikalier, tillsatser och behandlad mat så mycket det går.

Nästa inlägg – Den verkliga vikttjuven

2 0 Continue Reading →

Jag vill ju bara få äta

Hur man ska äta och vad man ska äta är två vanliga frågor men många bröder och systrar som jag ofta får frågor kring.

”om jag tränar såhär, hur ska jag äta”  ”Detta är väl något som är bra”  
”behöver jag äta detta”   ”vad är bäst om man vill….” 

Det man måste tänka på är att kost handlar om en helhet. Vi kan inte bara titta på kolhydrater, fetter eller proteiner. Vi måste titta på allt samtidigt. Därför kommer nästa vecka handla om just kost. Hur man ska äta, vad att undvika, vad som alltid är bra och hur det verkligen fungerar.

Totalt kommer det att bli 4 st inlägg där jag försökt vara så beskrivande och lättförståelig som det bara går. Det du som läsare måste ha med dig redan från första inlägget är att kost handlar om en helhet. Första inlägget är bara en del av helheten. Det är när förmodligen först när du läst alla fyra inläggen som många delar kommer att falla på plats.

Men har du frågor under resans gång är det alltid fritt fram att fråga

0 0 Continue Reading →

Självkänsla – att känna sig fet

Om man skulle titta på mig och bara se det ytliga så är jag rätt säker på att dem flesta skulle säga att jag är atletisk byggd, ser vältränad ut, är smal och balanserad. Något som jag själv också kan se och ser. Dem flesta dagar. Men vi tvivlar alla på oss själva ibland. Vår egen självbild och självkänsla.

Oavsett om man i andras ögon och ens egen ser ”normal”, vad det nu verkligen innebär, så har man dagar då man känner sig fet, för smal, obalanserad, har förstora eller försmå armar, ben, rumpa etc. Dagar då vi tvivlar. Jag erkänner fullt ut att ibland när jag går förbi en spegel eller tittar på min egen kropp kan känna mig fet, otränad och obalanserad. Det är en känsla som kan fylla en och få en att tvivla för allt man tycker att man verkligen ser ut att vara. Fastän vi egentligen redan vet svaret.

cropped-DSC_0054.jpg

Självkänsla är en knepig sak. Det kan lura även dem bästa. Men att jobba med den och säga jag bra som jag är kan räcka för att stärka en. Jag är bra som jag är.
Vi kommer alltid att tvivla men vi är bra som vi är. Att vara nöjd med den vi är. Vi lever och det är bra, vi andas och det är bra, vi skrattar och det är bra, vi finns och det är bra.

Jag är bra som jag är

2 0 Continue Reading →

Hur fungerar det… del 4 – Vad betyder allt detta

Nu vet vi vad vi ska undvika, hur det fungerar och vad vi måste få i oss. Men vad betyder allt detta i praktiken?

Variation. Att variera sin kost är viktigt. Det betyder att äta gröt på morgonen, pasta till lunch och avsluta dagen med snabbmakaroner, lasagne är mindre smart. Tre måltider med mest sädeslag. Grönsaker och frukt. Fisk, fågel och kött och naturlig feta produkter.

Energi. Ät fett. Det är här din kropp ska hämta mestadelen av den energi du behöver under dagen. Men grönsaker innehåller kolhydrater, vitaminer och mineraler, vilket gör att du får i dig mycket av det du behöver direkt till träningen redan vid en normal måltid. Inget behov för kosttillskott här. Fettet är grunden men kolhydraterna är det där lilla extra.

Protein. Att äta kött, fisk och fågel är en bra garanti att man får i sig alla livsnödvändiga proteiner. Vissa grönsaker innehåller protein men det är långt ifrån en garanti. Det finns en anledning till varför vegetarianer ofta har proteinbrist, medvetet såväl som omedvetet. Äter du från ovanstående källor kan jag lova att proteinpulvret är bortkastade pengar. kött, fisk och fågel räcker mer än väl. Pulvret blir med större sannolikhet bara fina bilringar på kroppen i slutändan

Så vad det betyder är att du ska äta fett, det är din energigrund. Kolhydrater är toppen när du ska prestera och bränsle till hjärnan men inget vi ska överkonsumera på något sätt. Då blir det bara fett. Protein ska komma från djur och natur. Vitaminer och mineraler finns i grönsakerna tillsammans med kolhydraterna så bara njut.

2 0 Continue Reading →