Hur fungerar det… del 4 – Vad betyder allt detta

Nu vet vi vad vi ska undvika, hur det fungerar och vad vi måste få i oss. Men vad betyder allt detta i praktiken?

Variation. Att variera sin kost är viktigt. Det betyder att äta gröt på morgonen, pasta till lunch och avsluta dagen med snabbmakaroner, lasagne är mindre smart. Tre måltider med mest sädeslag. Grönsaker och frukt. Fisk, fågel och kött och naturlig feta produkter.

Energi. Ät fett. Det är här din kropp ska hämta mestadelen av den energi du behöver under dagen. Men grönsaker innehåller kolhydrater, vitaminer och mineraler, vilket gör att du får i dig mycket av det du behöver direkt till träningen redan vid en normal måltid. Inget behov för kosttillskott här. Fettet är grunden men kolhydraterna är det där lilla extra.

Protein. Att äta kött, fisk och fågel är en bra garanti att man får i sig alla livsnödvändiga proteiner. Vissa grönsaker innehåller protein men det är långt ifrån en garanti. Det finns en anledning till varför vegetarianer ofta har proteinbrist, medvetet såväl som omedvetet. Äter du från ovanstående källor kan jag lova att proteinpulvret är bortkastade pengar. kött, fisk och fågel räcker mer än väl. Pulvret blir med större sannolikhet bara fina bilringar på kroppen i slutändan

Så vad det betyder är att du ska äta fett, det är din energigrund. Kolhydrater är toppen när du ska prestera och bränsle till hjärnan men inget vi ska överkonsumera på något sätt. Då blir det bara fett. Protein ska komma från djur och natur. Vitaminer och mineraler finns i grönsakerna tillsammans med kolhydraterna så bara njut.

Kommentera

Stäng meny