Att kolhydratsladda optimalt

NU har nog kolhydraternas högsäsong dragit igång på allvar. Vasaloppsveckan har inletts. Under en hel vecka avverkas diverse lopp och diverse distanser och sätt.

Skidåkare är nog de idrottare som är mest kända för att kolhydratsladda tror jag. Man sätter sig kvällen innan och öser i sig massa kolhydratsrik mat i olika former och på det sättet får man maximal energi i kroppen. Sanning med modifikation.

Ja vi får massa energi i kroppen men kanske inte exakt där vi vill ha den. För om det vore så enkelt att man bara kunde sitta och ösa i sig kolhydratsrik mat och få laddade muskler, varför går du folk upp i vikt av detta när dem gör det en vanlig vardag istället för att dem får laddade muskler?
Energin finns i kroppen men kanske inte fullt ut lagrad i musklerna, där vi vill ha den. Den lägger sig på andra platser i andra former, dock än som energi fast inte riktigt som vi vill.

För att ladda rätt och få energi där vi vill ha den måste vi först göra en annan sak. Röra oss. Lågintensiv träning, tänk dig typ lätt jogging. När vi gör det öppnar sig våra muskler för att ta in energi. Främst för att dem ska ha energi till arbetet dem ska genomföra. Men vi kan använda oss av detta.

Stick ut och jogga ett litet tag och när du närmar dig slutet på passet börjar du stoppa i dig kolhydrater. Musklerna kommer börja ta upp energin. När du sen slutar jogga har du upp till 60min på dig att fylla på det sista till musklerna, sedan stänger dem sig igen.
Om du gör på detta sättet kommer energin komma till rätt ställe i rätt form. Nu kan du använda den optimalt direkt istället för att kroppen för måste hämta den någonstans, ev. göra om den, och sedan använda den.

Kommentera

Stäng meny