Vasaloppet, eller vilken annan tävling eller lopp, oavsett om det är löpning, cykling, simning, multisport, triathlon eller vad man nu kan tänkas ställa upp i så är alltid veckan fram till start speciell.

Det är en vecka då man kan få många tankar om hur väl förbered man verkligen är. Hur bra eller dålig ens träning har varit. I vasaloppet kommer saker som hur man ska valla också att kunna vara ett spöke i huvudet. Men mer om vallning i nästa inlägg.
Men allt detta handlar om tankar, föreställningar och idéer i ens huvud.

Bild tagen från http://fasterskier.com/article/brink-and-skofterud-win-vassaloppet-with-record-times/

Bild tagen från http://fasterskier.com/article/brink-and-skofterud-win-vassaloppet-with-record-times/

Med en vecka kvar kanske du inte kan utföra mirakel med mental träning men det kanske kan ge dig en lite knuff i rätt riktning.
Är det din första tävling, oavsett om det är första någonsin eller första längdtävling, så är det svårt att fokusera på ett bestämt resultat. Största anledningen är för att du inte vet hur det är eller hur det kommer att kännas. Det bästa målet och det mål du starkast bör fokusera på är att gå i mål.

likväl gäller det under tävlingen. Att fokusera på tiden kan vara svårt. Försök sätta mål som baseras mindre på ditt resultat och mer på moment. T.ex. att du känner att du har energi att fortsätta, att tekniken håller, att du upplever att pulsen inte skenar iväg, att du har ett lugn i det du gör.

Ovanstående tips är bra oavsett om det nu är första gången du tävlar eller inte. Men desto mer erfarenhet desto mer kan man våga ta in resultatsmål med, men tänk bara på att de mål du sätter upp är realistiska och genomförbara. Att som motionär sätta som mål att man ska åka hela vasaloppet på 2timmar är inte realistiskt.

Men njut av tävlingen med! Du har förmodligen lagt ner x antal timmar för det, njut därför av stunden!