Pulsklocka är idag något som många använder, oavsett vad det är dem ska träna. Pulsklockan visar för att vår maxpuls för passet, medelpulsen och hur länge vi tränat. En perfekt grund men vad säger den egentligen om hur tung din träning är? Hur väl vi har tränat? Och hur tung en viss träningsperiod verkligen är?

Inte speciellt mycket. Att se en medelpuls och hur länge man tränat är en bra start. Utmaningen är ju här att se vilket som är tyngst. Två maxpulspass som varat i 30min eller tre stycken pass som varit måttligt tunga som varat i en timme, vilket är tyngst?

Detta är egentligen enkelt att göra bättre så att vi kan se den verkliga belastningen.
Det första vi måste göra är att ta reda på våra pulszoner. Pulszoner berättar nämligen lite mer för oss hur hårt vi har jobbat. För att få reda på pulszonerna tar du bara din maxpuls och räknar ut procenten för de olika nivåerna. I bilden nedan kan ni se en tabell som visar mina pulszoner.

 % av maxpuls pulszon 216
mycket hårt 90% 5 194,4
hårt 80% 4 172,8
måtligt 70% 3 151,2
lätt 60% 2 129,6
mycket lätt 50% 1 108

När vi vet dessa pulszoner så har vi all info vi behöver. För att ni få fram hur tungt ett pass var så tar vi (medelpulsen X pulszonen) X tiden. Om vi då ställer upp min fråga innan om vilka pass som blev tyngst så får vi svaret nedan. Maxpulspasset är tyngre i sig men tre måttliga är tyngre än två maxpulspass.Om man använder pulsen, tiden och pulszonerna på detta sättet kommer man alltid att kunna se hur tungt ett speciellt pass varit men även en träningsvecka eller period.  Något som är väldigt viktigt att veta när det kommer till just återhämtningen sen eller för att se om man tränar för hårt eller lätt mot vad man tänkt.

Puls Pulszon Tid Belastning
200 5 0,5 500
160 3 1 480