Många, nästan alla, som någon gång hållit på med någon idrott har varit med om någon form av skada. Allt från stukade fötter till brutna ben. Skador som gör att man blir mindre rörlig och begränsad i sin vardag på något sätt för några dagar.

IMG_1081Så fort vi får en sådan skada så tänker nästan lika många att nu kan jag inte träna längre. Men sanningen är något helt annat. Det är ytterst få skador som gör att du inte kan träna alls. En stukad fot, ja du har fortfarande ett till ben och en bål och två armar som kan tränas. Samma gäller nästan alla skador. Visst du är begränsad men bara i en specifikt kroppsdel, inget mer.

Att sluta träna helt och sedan börja om när man är hel igen är nästan värre. För du börjar inte om, dem flesta kommer gå in på samma nivå som innan skadan och hoppas på att resultaten ska vara dem samma.
När vi är skadade ska vi träna, vi ska träna resten av kroppen och så mycket som det tillåter även det skadade området. Detta gör att vi snabbare kan komma tillbaka efter en skada och slippa nya när vi väl är tillbaka.

Se din skada som det bästa tillfället att träna upp resten av kroppen på nivåer och sätt som du aldrig annars riktigt skulle lägga tid på. Det är nu du har chansen att utveckla andra förmågor som kan hjälpa dig än mer i din egna idrott i framtiden.

Träna fastän du är skadad!