”Barfotaskor är en trend och inte naturligt för oss utan kommer bara att skada oss”
Jo den kommentaren har man ofta hört. Igår släppte aftonbladet en artikeln som också syftade till just det med då vibram fivefingers nu fått betala ut 25 miljoner i skadestånd för falsk marknadsföring. Hela artikeln hittar ni här.

Låt oss granska detta.
1. Dem stäms och måste betala ut skadestånd för falsk MARKNADSFÖRING, inte för att folk skadat sig. Däremot påstår vissa personer att man KAN skada sig. Men som sagt det är inte det man stäms för och än mindre måste betala ut skadestånd för.

2. Ja man kan skada sig med barfota skor, men det kan man med vanliga skor med. Men till skillnad från vanliga skor så brukar det vara nya användare av skorna som får överbelastningsskador i form av överansträngda vader eller hälsenor då man oftast börjat springa för långt för fort eller använder sig av healstirke tekniken istället för vårt naturliga löpsteg.

3. En ortopedtekniker som jobbar på Runners’ store, en butik som vill sälja löparskor, uttalar sig och säger att dessa skorna gör att folk skadar sig. Vet inte men jag litar inte direkt på en försäljare som just vill sälja skor.

4. Det ortopedteknikern som är försäljare radar sedan upp skador som man oftast får med vanliga löpskor eller med fel löpteknik också. För att säga att man får det oftare med just vanliga löpskor och felaktig löpteknik.

bildNu ska man inte bara vara kritisk. Ja barfotaskor är ingen gudalösning på alla problem. Men att börja springa med vårt naturliga löpsteg efter att i flera år sprungit med healstrike-teknik tar tid att lägga om. Lägger man sedan till att man börjar springa med barfotaskor så gör man inte omläggningstiden kortare. All träning tar tid, även tekniksträning. Men att påstå att springa med barfotaskor indirekt ska vara skadedrabbande är galet då man också får dessa skadorna med vanliga löparskor.

Ska man börja springa med barfota skor är mitt stående råd att man ska lära sig rätt teknik så man börjar springa med vårt naturliga steg och att man gör det i kroppens egna tempo. Gör man bara det så har jag aldrig träffat någon som varken fått överbelastningsskador eller problem, bara fördelar. Men det tar tid att ändra och det ska man komma ihåg.