Skip to Content

Monthly Archives: juni 2014

Enkelt sätt för att återhämta sig bättre

Ibland tar träningen eller en tävling lite extra bra på en och har man då en ny tävling eller träning planerad inom de närmsta dagarna vill man gärna återhämta sig så snabbt man kan. Det kan vara en utmaning för musklerna ibland. Men det finns några knep man kan använda sig av. Det ena är kompressionskläder men ett billigare och enklare sätt är kyla.

IMG_0757Inom eliten där tävlingar och matcher kan ligga tätt inpå varandra används detta flitigt. Så fort en tävling eller match är slut brukar aktiva få hoppa ner i iskalla badkar och kyla ner musklerna, vilket sätter igång en rad olika processer i kroppen som hjälper till med återhämtningen. Kombinerar man det sedan med att varva varmt och kallt kan man öka effekt något mer. Men ofta kan det räcka med just bara att kyla ner musklerna.

Det bästa med sommarens alla tävlingar är att det kan räcka med att man doppar sig i havet eller i en sjö för att få effekten. Något jag lugnt kan lova var väldigt skönt dagen efter Vättern runt

0 0 Continue Reading →

Niclas racerapport – Vättern runt

Vättern runt from trainingseason on Vimeo.

Stort tack till Bikepro för hjälpen med cykeln som tog mig runt med!

0 0 Continue Reading →

Följ min resa på instagram!

IMG_1774Ja imorgon är det dags. Vättern runt, 30mil på cykel.

30mil ska man ha respekt med, inte för, med. Det är långt och mycket kommer att hända under resans gång och jag tänkte att alla som vill skulle få vara med på min resa via instagram.

Under resan ska jag försöka att rapportera via instagram, helt ocensurerat. Målet är att försöka göra några inlägg både på topparna och dalarna längst banan.

Ni hittar mitt konto här om ni vill vara med och se hur jag reagerar på 30mil och längst hela Vättern runt

0 0 Continue Reading →

It's all in the hips

Att jag är en anatomi och fysiologinörd döljer jag inte. Jag fascineras av kroppen och hur allt kan fungera så enkelt och lätt utan att vi ens skänker en tanke på hur det ens fungerar eller vad som måste göras för att det ska fungeras.
Men ibland drabbas vi av smärta i vissa rörelser, muskler och leder. I min vardag träffar när jag jobbar med idrottare och motionärer så handlar det mer ofta om ömma muskler eller smärta när man gör en rörelse kring en, eller i en led. Alla drabbas nog av detta någon gång under livet. Men det häftiga tycker jag är att speciellt för idrottare och motionärer är det vanligaste stället runt höften.

Höften är en speciell led, inte för att den är utformad på ett extremt unikt sätt. Nej utan för att så mycket ska passera den leden och så mycket vilar på den leden. När jag nu pratar om höften som en speciell led menar jag egentligen två leder samtidigt i detta fall. Den ena är själva höftkulsleden och den andra är leden mellan bäckenen och ryggen.

Detta är en speciell ledsregion då blodet ska gå både upp och ner här, nerver ska fram och muskler ska arbeta. Det häftiga enligt mig är att personer kan ofta få ont i benet eller ryggen men sen sitter det hela i höften. Höften är häftig på det sättet att den kan få en låsning eller spänning som sen visar sig på helt andra platser. Ta bara löparknä. Det tänker man bör sitta i knäet men det sitter mer i höften än något annat. Det är musklerna i höften som spänt sig och påverkar knäet.

Så nästa gång du får ont, kolla höften med för oddsen är ganska stora på att du hittar något där som kan vara orsaken

0 0 Continue Reading →

Skönheten som ska ta mig runt – Tack Bikepro!

På lördag är det dags! Första steget i min upptrappning till en ironman. Ironman-tävlingen är än långt borta man Vättern runt är en del i min upptrappning till det. Det första delmålet i resan till det stora målet.

Vättern runt är 30mil på cykel, en distans som är längre än det jag sedan ska köra men klarar jag av detta vet jag att jag klarar av 18mil. Däremot får jag tyvärr inte köra med min egen cykel på Vättern runt då jag har en tempocykel och måste ha en racer. Men tack vare en fantastiskt samarbetspartner som alltid levererar med högsta kvalité och ett starkt kundfokus så är detta inget problem.

bildDet är denna skönheten som ska ta mig runt Vättern, en minst sagt fantastiskt cykel. Det är en ren njutning att cykla med den. Cyklar är en dyr historia i många lägen. Min egen cykel har jag spenderat mycket pengar på och att lägga än mer pengar på en helt ny cykel är inte roligt. Men tack vare Bikepro så är detta löst. Det var aldrig en diskussion ens utan jag fick en likvärdig cykel och kan nu se fram emot en god tur runt Vättern. För nu är det bara jag som sätter stopp för resultatet, materialet kan jag inte skylla något på.

0 0 Continue Reading →

Vad bilkörning kan göra för din cykling

Idag har jag tillsammans med en vän kör Tur och Retur Skåne för att hämta de sista sakerna inför Vättern runt som är nästa helg. En cykeltävling på 30mil. Utan tvekan så medför distansen i sig respekt. Respekt på det sätt att man ska ha respekt att det är 30mil man ska köra och att mycket kommer hända med ens kropps under dem milen.

Men jag kunde inte låta bli att tänka på en sak när vi körde idag och det är vad bilkörning har lärt mig om cykling. Min bil har nämligen en bränslemätare som visar hur mycket diesel jag förbrukar, vilket är intressant på många sätt.

Det bästa med den är just att den visar hur väl jag kör. En välplanerad körning där man har lättat på gasen i god tid innan en kurva kostar mindre energi, att ligga i vindsuget på en annan bil eller lastbil så lättar man lite på gasen men håller samma fart. Att köra ekonomiskt så kan man spara flera liter på en resa.
Samma sak gäller cyklingen om jag hela tiden trampar max, tvärbromsar inför en kurva och alltid ligger utanför en annan cyklist vindsug så kommer jag bränna mera energi än om jag planerar min körning.

Så nästa gång du cyklar, kör ekonomiskt

0 0 Continue Reading →

Det bästa anti-depressiva medlet

Att allt fler människor blir deprimerade, nedstämda och utbrända får vi nog höra minst en gång i månaden på något sätt. Jag tror att vi alla vet någon som varit deprimerad eller utbränd i vår närhet. Anledningen till att man blir deprimerad, nedstämd eller utbränd kan vara tusentals och alla medför sig olika vägar tillbaka. Men det är inte detta jag vill diskutera.

Läkare i Sverige är idag expert på att behandla symptom och inom just depression och utbrändhet så är det oftast en och samma väg, medicin som ser till att ändra hormonställningen i kroppen så de hormoner som gör oss glad ökar och de som gör oss ledsna minskar. Detta är mediciner med allt från lite ofarliga, men dock, bieffekter till lite allvarligare beroende på hur kraftig medicinen är.

Bild tagen från http://cavemancircus.com/2014/01/03/hell-putting-bodies-truth-food-eating/

Bild tagen från
http://cavemancircus.com/2014/01/03/hell-putting-bodies-truth-food-eating/

Det finns däremot ett medel som motverkar depression med enbart positiva bieffekter. Träning.
Vi vet idag att träning ökar våra må-bra-hormorner och minskar våra ledsna-hormorner. Man kan få effekter väldigt snabbt av detta och allt i olika utsträckning men man får effekten. Denna medicin behöver inte kosta många kronor, det är ju du som bestämmer vilken aktivitet du ska göra. Det bästa är att den är förebyggande med. Du kan ta den och må än bättre utan att ens behöva må dåligt över att du gett din kropp något som kan vara dåligt för den.

Träning är underskattat men det gör så mycket bra med oss så träna istället för att ta piller nästa gång.

0 0 Continue Reading →

Rör det inte men äta det går bra

Att maten vi äter idag är behandlad med olika preparat för att den ska bli ”bättre”, hålla längre och se hälsosammare ut. Men det finns ganska intressanta saker med detta preparat.

Bild tagen från http://cavemancircus.com/2014/01/03/hell-putting-bodies-truth-food-eating/

Bild tagen från http://cavemancircus.com/2014/01/03/hell-putting-bodies-truth-food-eating/

Monsanto är ett sådant preparat och bilden talar för sig själv. Man ska inte låta denna kemikalie nudda ens skin. På med heltäckande skyddskläder och sedan kör vi. Men att äta det har vi inget emot…

Tur nog är detta ett preparat som används mycket utomlands och inte i Sverige men vi äter det ändå. En grönsaksdisk idag innehåller en hel del importerade frukter och grönsaker, vilket i sig ökar risken att vi äter just sådana här kemikalier. Vill du verkligen äta något som inte får beröra din hud?

För att undvika detta kan man göra en väldigt enkel sak. Handla lokalt, gärna direkt ifrån bonden, helst lokala och mindre gårdar. Varför? Jo desto mindre jordbruk desto högre är chansen att bonden kan inte har råd eller investerar i besprutningsmedel utan kör ekologiskt. Men fördelarna är fler. Miljön får ta mindre stryk då transportsträckorna minskar, vi gynnar den lokala bonden och tillväxten, vi håller ett aktivt landskap vid liv men bäst av allt… DU får veta att du faktiskt får äta bra mat fri från kemikalier vilket kommer få dig att må mycket bättre i längden

2 0 Continue Reading →