Skip to Content

Monthly Archives: juli 2014

Nu tar vi sommarlov!

Ja nu är det dags för bloggen att ta ett litet sommarlov men var inte orolig vi är tillbaka igen den 11 augusti!

Men fram till dess så njut av solen, träna på, ät rätt och vila upp er för när vi kommer tillbaka gör vi det med nyheter, inspiration och massa fart!

0 0 Continue Reading →

Du bestämmer över dina väggar

När jag ser på träning, både min egen samt de klienter och aktiva jag arbetar med så är en av grundstenarna för mig att göra det med ett kreativt sinne. Vi har alla skavanker, åkommor, styrkor och svagheter. Det som är det viktiga enligt mig är att hitta den kreativa vägen till hur vi kan använda våra styrkor för att stärka våga svagheter.

Att sätta sig ner och säga att nej nu slutar jag för att det går inte, finns inte. Den tanken existerar aldrig hos mig. Det enda den meningen säger till mig är att man inte hittat en väg igenom utmaningen. Det är här vi måste vara kreativa.
T.ex. tänk på hur ofta jag skriver utmaning istället för problem? Ett problem för mig är när vi har nått ett dödsstopp, men en utmaning kan vi bemästra. Övervinna. Det handlar om en sinnesinställning och hur du ser och tänker på saker.

Bild tagen från http://cavemancircus.com/2014/07/14/nice-dose-motivation-get-week-started-right-direction/#more-32156

Bild tagen från http://cavemancircus.com/2014/07/14/nice-dose-motivation-get-week-started-right-direction/#more-32156

Fundera nu på om du skulle få en person som säger att så fort denne personer böjer benet får den ont i knäet. Vad gör du? Ska vi säga till personen att sluta böja knäet? Absolut inte! Vi måste börja leta efter rörelser personen kan göra för att träna och behandla det som gör att denne får ont.
Att sätta sig ner och skita i att böja knäet mer i livet är inte lösningen. Detsamma gäller din träning, din kost och allt som berör din hälsa. Desto längre bort dina väggar är och desto lägre dem är, desto roligare kommer både din träning, kost och hälsa att kunna bli och vara.

Därför tänker jag nu utmana dig!
Nästa gång du ska träna eller äta så ska du göra något helt nytt. Något du aldrig gjort tidigare. Var så kreativ du bara kan och gå så långt utanför dina vägar som du bara mäktar med! Spräng alla väggar och låt din kreativitet få vara en del av din träning, kost och hälsa!

0 0 Continue Reading →

När är man för gammal för resultat?

Att jobba hela livet för att sedan börja leva. Dem flesta kommer att säga att detta är en konstig tanke men ändå lever alltför många på detta sätt, medvetet som omedvetet. Man jobbar och jobbar, tar inte hand om sigsjälv, sin hälsa eller kropp. ett evigt förfall tills pensionen hägrar. När pensionsdagens väl infaller så börjar livet med en kropp och hälsa som kanske inte kan leva livet fullt ut.

bild tagen från http://cavemancircus.com/2014/07/14/nice-dose-motivation-get-week-started-right-direction/#more-32156

bild tagen från http://cavemancircus.com/2014/07/14/nice-dose-motivation-get-week-started-right-direction/#more-32156

Det bästa, ljuset i tunneln, är att man kan alltid få resultat. Alltid få en förbättring. Men vi måste jobba för det. Inget är gratis i det läget och det finns inga genvägar men det är aldrig försent att få resultat. Du kan alltid börja idag och redan imorgon kommer en förbättring ha skett, hur stort och vilken utsträckning kan alltid diskuteras, men en förbättring kommer att ha skett.

Vi kan alltid sätta upp nya mål och livet kan alltid levas. Inom träning pratar man ibland om att träna för att kunna träna. Samma sak gäller i dessa lägena. Vi måste kanske träna för att kunna leva det liv vi drömt om den dagen pensionen inföll. Men resultat, drömmar och mål blir vi aldrig för gamla för.

Sätt ett mål, dröm om det, kämpa för det så är Du ett steg närmare att vara där

0 0 Continue Reading →

Något din tränare alltid borde kunna

Vi som tränare bör ha utbildning inom vårt fält, en djup kunskap inom det område vi arbetar inom. Inte för att vi ska förmedla all den informationen till våra klienter och aktiva men för att vi måste förstå varför det fungerar som det gör men viktigast av allt för att vi ska veta vilken metod som är bäst att använda i olika situationer och därigenom för de resultat vi jobbar emot med våra klienter och aktiva.

IMG_0835Men som aktiv vill man gärna veta. Förstå varför det är som det är men det är inte alltid så lätt att förstå. Det är här en av dem viktigaste delar som tränare enligt mig. Att kunna förklara det en aktiv vill förstå på ett sätt så att dem förstå.
En aktiv vill sällan exakt veta vilken atom som knyter till vilken eller exakt hur det går till när muskeln förbränner energin. Men vi vill gärna förstå.

Einstein sa de själv på ett väldigt bra sätt. Som tränare bör vi tänka på det ofta. Vi måste kunna förklara det våra metoder och kunskap för våra klienter och aktiva så att dem kan förstå det vi redan förstår.

0 0 Continue Reading →

Att träna varje dag

En fråga jag ofta kan få är ’’kan man träna varje dag?’’
Svaret Nja…

Jag anser att man ska göra något för sin kropp och hälsa varje dag så ja man kan träna varje dag men inte samma sak och än viktigare aldrig på samma nivå.

Det gäller att variera både intensiteten, tiden och belastningen för kroppen. Jag gör personligen något för min kropp och hälsa varje dag. Vissa dagar är det högintensiva intervaller, andra dagar distanspass och ibland en så enkel sak som ett stretchingpass eller en promenad.

Utmaningen som alltid är att lyssna till sin kropp. Höra vad den säger är okej idag och vara nöjd med det som den berättar.

Man kan alltså utan tvekan träna varje dag men man måste variera träningen på en rad olika sätt annars kan man inte träna varje dag. Principen är densamma när det gäller träningen generellt. För att få resultat och en superkompensation så måste man träna lite hårdare ibland för att sedan släppa ner det hela för att få en bra återhämtning och komma tillbaka starkare än någonsin.

0 0 Continue Reading →

Ett lag med många jag

Vi tränar en del lag i vår verksamhet. Vi har hand om fys- och uthållighetsträningen för lagen oftast, vilket också är vår specialitet. Vår uppgift är därför väldigt enkel att förstå i många lägen. Vi skapa träna de aktiva så dem blir snabbare, starkare, mer uthålliga med en så låg skaderisk det bara går.

När vi ser på hur andra fystränare löser denna uppgift så ser vi ofta att alla i ett lag alltid gör samma sak. För vår del funkar inte det.

IMG_0820’Det finns inget jag i ett lag’’ brukar man säga, vilket är helt sant men ett lag består ändå av en massa jag, individer. Varje individ har olika förutsättningar, bakgrund, fysiskaförmågor och ligger helt klart på olika nivåer gentemot andra. Därför måste man jobba individuellt med varje aktiv för att kunna få de bästa resultaten.

Detta ställer helt klart större krav på oss som tränare men samtidigt är inte våra aktiva värda just det? Dem bästa förutsättningarna för att nå dem bästa resultaten?

Det är precis så vi jobbar med varje lag vi är i. Individuellt. Det är mycket det som är vår recept till hur vi fått aktiva att bli mer skadefria, snabbare, starkare och mer uthålliga i allt vi gör. Vi ser till varje individs förutsättningar, bakgrund och förmågor för att planera och utforma träningen därefter.

0 0 Continue Reading →

Racerapport – Vansbro

10522891_10152244837846936_54320679_nDet är tur att jag alltid kollar min utrustning dagarna innan tävling. Inte för att jag hade ställa in tävlingen denna gången men dock är det aldrig roligt när man ser att man råkat sätta en nagel i våtdräkten så att det börjat brista lite. Tur för min del har jag en fantastiskt samarbetspartner som jag bara kunde ringa till och en dag senare hade jag limmet för att kunna laga den. Så först och främst, stort tack till Triathlondepån för deras fantastiska service!

Vansbrosimmet. Tyvärr fick vi inte simma full distans då tävlingsledningen ansåg att det var för kallt, vilket är även överensstämmer med simförbundets regler. Tråkigt men bara att acceptera. Så istället för 3 000m blev det 1 500m, vilket gick fort.
Fick en bra placering från starten i min startgrupp. Kom direkt bakom dem som tänkte crawla så vi drog iväg tidigt, vilket gjorde att jag under hela simningen inte fick ett endaste slag eller spark på mig. Lyckades även hitta strömmen perfekt fram till klarälven. Där gjorde jag misstaget att komma för långt ut för att undvika att bli trängd intill bryggan. Kan lugnt säga att det nästan tog helt stopp. Det var först här man också kände att det blev kallare. Fick ändå till flytläget bra som gjorde att jag snabbt tog mig närmare kanten och kunde hålla en bra linje hela vägen in i mål.

Dock har jag personligen svårt att säga att jag simmat Vansbrosimmet då det egentligen bara är halvsimmet jag gjort. Man kan snacka om att man kan multiplicera tider för att få ett bättre utslag men det händer mycket mer på 3 000m än på 1 500m. Lite som att springa 1mil och sedan multiplicera det med 4 för att säga att det är ens marathontid.
Det jag däremot ställer mig mest kritisk till är hur tävlingsledningen tänkte när man kortade ner distansen och då valde att korta ner sträckan i den varmare älven PLUS att man gjorde tävlingsbanan mindre i bredd men behöll samma mängd folk i både startgruppen och starttiderna.

0 0 Continue Reading →

Nyhet – Nu erbjuder vi akupunktur!

Som vi hintade om i onsdags släpper vi idag en stor nyhet. Vi kan stolt presentera ett nytt ansikte och tjänst på Training Season. Vi strävar hela tiden efter att kunna erbjuda den bästa helheten för våra klienter och ställer därför höga krav på de personer som jobbar med oss. Så därför är vi väldigt stolta över att ha fått Johanna och vi tänkte därför låta Johanna själv få presentera sig och vad hon ska göra hos oss

IMG_20140702_171505Hej! Jag heter Johanna Nilsson och arbetar som Akupunktör efter att ha läst en treårig utbildning enligt Traditionell kinesisk medicin. Tillsammans med Training season startar jag ett samarbete, där jag kommer att erbjuda just Akupunkturbehandlingar.

Jag är född och uppvuxen i Falun där jag nu också bor med min familj. För tillfället är jag mammaledig med min son som snart fyller ett år. Mitt intresse för helhetshälsa har vuxit sedan jag tog studenten från Friskvårdsprogrammet i Falun 2005. Och har sedan dess också utbildat mig till och arbetar som massör och spaterapeut. Nu väntar studier i basmedicin.

Som Akupunktör är jag medlem i och har patientförsäkrig genom Komplementärmedicinska Riksförbundet (KMR). Arbetar med engångsnålar och har tystnadsplikt.

Kort om Akupunktur
Akupunktur är en holistisk terapi där terapeuten arbetar utifrån patienten som helhet.
Med nålar –Akupunktur eller med tryck –Akupressur stimuleras punkter på kroppen, för att balansera flödet av Qi- vår livsenergi i meridianerna. Detta påverkar i sin tur vår kropp och vårt sinne. Regelbunden behandling kan hjälpa kroppen till självläkning.

IMG_20140702_165605

Akupunktur/ Akupressur kan lindra och hjälpa vid tex
– Spänningshuvudvärk och migrä
– Värk i muskler och leder
– Idrotts och belastningsskador
– Psykiska besvär som Stress, oro och depression
– Infertilitet, PMS och övergångsbesvär
– Matsmältningsproblem, illamående
– Neurologiska besvär
– Allergi och eksem
– Övervikt
– Rök och alkoholavvänjning
– Stärker immunförsvaret mm.

Varmt välkommen till mig på Akupunkturbehandling!
Vid frågor och tidsbokning vänligen kontakta Training Season.

Johanna Nilsson
johanna@trainingseason.se

0 0 Continue Reading →

We're back!

Efter en veckas ledighet är vi nu tillbaka och som man längtat!

Det måste egentligen vara det bästa betyg man kan ge ett jobb när man riktigt kan känna att man längtar tillbaks till det efter bara en veckas semester.
Just nu är vi inne på vår sista vecka i Falun för sommaren innan vi drar ner till Båstad för att hand om alla härliga klienter där.  Det blir några långa dagar nu med mycket planeringar och förberedelser men det är lika kul det.

Innan veckan i slut ska vi förhoppningsvis hinna presentera lite nya personer som börjat jobba med oss som gör att vi nu blir än större och än bättre på att kunna hjälpa alla våra klienter till en bättre hälsa och prestationsförmåga så stay tuned!

0 0 Continue Reading →