Tänk dig följande senario. Du tränar för att kunna klara av en stor tävling. Du vet vad som kommer att krävas av dig och tävlingen närmar sig. Dagarna bara går och du känner att du är inte riktigt där än. Du ligger efter mot vart du vill vara i din prestationsförmåga. Vad gör du?

Min gissning är att dem flesta kommer att öka mängden träning och kanske även intensiteten under passen. Man tränar alltså både mer och tyngre.
Scenariot är inte helt ovanligt för många. För en del handlar det om en tävling, för andra att kunna ta en plats i ett lag och för den tredje att faktiskt gå ner lite i vikt och får en tightare kropp. Men oavsett anledning så är inte mer och tyngre träning svaret. Långt ifrån faktiskt.

tired-runner2

bild tagen från http://barefoottc.wordpress.com/2013/04/24/ive-realised-that-fartleks-are-hard-work/

Träning handlar om en helhet mellan kost, återhämtning och träning. Min erfarenhet när resultaten uteblir är att oftast är det inte träningen som fallerat utan kosten eller återhämtningen. Vi tränar på som galningar men äter inte det som kroppen kanske behöver eller återhämtar oss inte så bra som vi tänkt att vi ska göra vilket gör att kroppen fortsätter ligga kvar på samma nivå. Oavsett om vi tränar hårt eller mycket eller båda två samtidigt så blir återhämtningen alltid viktig. Speciellt desto mer det är av vardera.

Vanligaste lösningen är inte att öka mängden träning utan att minska den. Ge kroppen en chans att andas och därmed återhämta sig, bygga upp sig och komma tillbaka starkare än någonsin. Då kan resultaten och prestationerna frodas