Skip to Content

Monthly Archives: september 2014

Hur man gör för att våga mer

Titta på bilden nedan. Den är tagen från toppen av det högsta hopptornet i Falun. Hade Du vågat ställa dig på ett skidor här och hoppa?

IMG_1080

Om Du aldrig tidigare har hoppat gissar jag att ditt svar är att Du inte skulle våga hoppa. Ändå kan många börja precis såhär. Man bestämmer sig för att man ska göra detta hoppet fastän det både är skrämmande stort och fastän man absolut inte är redo för det.

Men man kan definitivt stå där i slutändan. Men Du måste börja ifrån början. Börja med en utmaning som Du vet du klarar av. När du klarat det höjer Du ribban så högt Du vågar. Jobba sedan för det, träna för det och vips så är Du där. På toppen av den största hoppbacken utan varken rädsla eller oro om Du klarar av det eller utan känslan av att Du inte kan klara det.

Börja från början och jobba Dig igenom varje utmaning längst vägen så är inte toppen, det stora målet lika tufft, lika svårt eller omöjligt att uppnå.

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att uppnå

0 0 Continue Reading →

Paceing/löpstrategi under en tävling

I helgen går ett av Sveriges största löptävling, Lidingöloppet. Likt många andra löptävlingar så handlar det i sin enklaste form att ta sig från start till mål. Hur man däremot gör det är en helt annan fråga.

Det är ingen hemlighet att Niclas älskar löpning och att han kan sitta och grotta ner sig i löpsteget om och om igen. Men att springa långt och hur man lägger upp det på ett enkelt sätt är något han har ett bra tips på med.

När jag springer så låter jag min puls och känsla i kroppen styra. Men desto längre jag ska springa desto mer noggrann måste jag vara att lyssna på båda. Om vi tittar på min pulskurva nedan från ett pass jag körde för någon vecka sen så ser man en sak direkt. pulskurvaKurvan är väldigt jämn. Jag har inga extrema toppar och dalar, fastän detta var en tur som både hade fina backar och utförslöpningar. Här upplever jag att de flesta klienter jag har som springer och har utmaningar med att springa långt missar en viktigt sak. Desto mer variation du har i din puls, desto jobbigare och därmed desto kortare orkar du springa.

pulskurvapulskurvapulskurva

En pulsklocka kan vara väldigt bra här för många just för att kunna se sin puls och se hur stora en toppar och dalar är. Jag vet t.ex. att om jag ska springa en mil kan jag hålla min puls runt 180-185 men om jag ska springa 3 mil som nu på lidingöloppet så måste jag gå ner till runt 165-170 för att orka. Sen ska man inte heller stirra sig blind på pulsen och tro att man ska ligga exakt på slaget. Men desto närmare man håller sig med så låg spridning som möjligt, desto jämnare takt och paceing har man, vilket underlättar när man ska springa långt.

0 0 Continue Reading →

Ta det lugnt när man är förkyld

Nu börjar vi närma oss den tiden på året då fler och fler blir sjuka. Förkylningar, magsjuka, feber och influensor. En tid då så fort man blivit drabbad av något, söker sig till närmsta säng eller soffa med tekoppen i högsta hugg för att så snabbt som möjligt bli frisk igen. Att vila och ta det lugnt gör att kroppen snabbare kan bli frisk igen.

Bild tagen från http://www.politicususa.com/2013/06/18/republicans-passing-alec-written-laws-banning-paid-sick-leave.html

Bild tagen från http://www.politicususa.com/2013/06/18/republicans-passing-alec-written-laws-banning-paid-sick-leave.html

Men det är inte helt sant visar mer och mer forskning. Idag börjar bladet vändas mot att man faktiskt ska göra något när du börjar känna dig lite hängig och sjuk. Vi pratar inte om några maxpass men ett lätt pass där man höjer pulsen något boostar faktiskt kroppens immunförsvar.
Ett lätt pass kan vara en rask promenad, en lätt simtur, kanske till och med en långsam löptur. Ett lätt pass egentligen ett pass där du utan problem än kan föra en enklare konversation med någon.

Gör man detta så kommer du att boosta ditt immunförsvar och på så sätt hjälpa kroppen mer till att bli frisk snabbare.

Hur mycket snabbare du blir frisk är däremot desto svårare att säga. Att ett lättare pass boostar immunförsvaret förstärks för varje dag med mer ny forskning men hur mycket det exakt förkortar varje sjukdomstid med är desto svårare att säga. Men en sak är ju säkert som vi alla kan hålla med om. Det är helt klart värt att prova för att slippa vara sjuk

0 0 Continue Reading →

Youtube som PT

Vi älskar träning och det finns det inget tvivel  om. Den kultur vi har bland oss tränare här på Training Season är just att alltid vara kreativa, träna varje klient utefter de bästa tänka metoderna för situationen och alltid på ett tekniskt korrekt sätt.
Detta innebär i klartext att vi ser till att Du får träna på ett roligt sätt varje gång utefter hur du svarar på träningen för dagen men alltid med bästa säkerhet.

Men sen kommer alltid den där lilla roliga frågan smygande i under ett pass.

”jag såg den hör övningen på youtube”

Jag personligen älskar när klienter kommer med den meningen och än bättre har kvar klippet så att jag kan få se det. Det ger både mig en chans att se nya övningar visar också att våra klienter är så taggade på sin träning att dem vill ha mer. Det är en bra träningskultur enligt  mig. Men sen är det där lilla saken bara. Hur bra PT är egentligen Youtube?

Den kan vara bra. Men den kan också vara farlig. Vi ser nog alla dagligen olika klipp på olika platser. Allt ifrån roliga skämtklipp till allvarliga filmer. Men vem som helst kan lägga upp dessa klipp och vem som helst kan säga att det är såhär det ska göras.
Många övningar jag ser på youtube som mina klienter kan komma med är tekniskt komplexa övningar där det ställs höga krav på både stabilitet, styrka, koordination och kroppkontroll. Kanske mycket för att jag jobbar mycket med TRX:n med mina klienter. Men övningar i sig är klockrena ofta. Dem har tydliga och bra syften, dem tränar hela kroppen effektivt men dem som utför övningen på videon. Det är där det oftast kan brista.

Ibland visar dem inte fullt rätt eller poängterar inte viktiga moment i övningen eller än värre. Utför dem fel själva. När vi ser på videos på nätet gäller det att tänka till. Ser det verkligen rätt ut eller vad skulle min egen pt säga?

0 0 Continue Reading →

Målbilder i lagidrott

Mentalträning är något som vuxit mycket de senaste 10åren och som kommer att fortsätta växa. Både aktiva och tränare inser att det mentala spelar en stor roll och om man kan behärska det kan prestera än bättre. Oavsett om det är för att man ska lyfta vikter på gymmet eller ska klättra inom divisionerna i en idrott.

Men i det hela så gör många samma sak oavsett vad det är man ska göra. I lagidrotten pratas det om målbilder. Att se sig själv göra mål, kontra, rädda målet, prestera. Men målbilder fungerar på det sättet att man måste se sig själv i ett visst läge och göra en viss sak som man vill. Frågan jag ofta kan ställa är, hur ofta sker det exakta läget man visualiserat så att man kan göra det man vill?

När vi jobbar med lagidrott jobbar vi istället utefter IZOF-modellen. En enkel men väldigt spännande modell där man istället ser till vilka känslor som kan få en att prestera bra eller dåligt. Utefter modellen jobbar man sedan man andra mentala övningar där man på olika sätt låter individen hitta verktyg och medel för att få fram eller bort dessa känslorna och på så sätt befinna sig i en optimal zon för prestation.
För känslor kommer vi oundvikligen alltid att få under en match, därför ser vi det som mer optimal och lämpligt att jobba med dem än en situation som kanske aldrig ens uppstår

0 0 Continue Reading →

Nyhet – Nu presenterar vi vår gymlokal!

Nu tar vi helhet, till en helt ny helhet.

bild 1När Du tränar hos oss har vi alltid tagit ett helhetsansvar. Vi har sett till att Du har kunnat få bästa möjligheterna för att lyckas med Dina mål och för att skapa den bästa hälsan. Nu tar vi det till nästa nivå.

Idag kan vi stolt i samarbete med en ny partner presentera vår gymlokal, på Lugnets såklart! Nu kan Du få en personlig tränare i en egen lokal där allt fokus ligger på Dig, där alla redskap finns där för Dig och där all träning sker på ett naturligt sätt.
När Du tränar hos oss kan vi hjälpa Dig att bli starkare än någonsin på ett naturligt sätt.

När Du tränar här med oss kommer Du aldrig att vara ensam. Här kommer Du alltid att vara tillsammans med Din personliga tränare som ser till att alla övningar blir rätt men också kan hjälpa Dig att bedöma vad som är rätt träning för dagen.

bild 2Vi står för helheten, vi jobbar med helhet, vi jobbar med träning på ett naturligt sätt. Det är därför självklart att vi vill se till att du kan få den bästa träningen oavsett vilken typ av träning det är. Nu tar vi just den helheten till en än bättre helhet

Välkommen att boka Ditt nästa pass hos oss!
0707 – 91 35 00 & info@trainingseason.se

0 0 Continue Reading →

Nyhet – Nu finns vi på andra sidan väggen

8ef9a498-8b70-41e5-ad23-67ce85882f11Vi går en spännande vecka till mötes. I veckan är det seriepremiär för IBF Falun, både herrar och damer. Men redan igår var vi på plats där damerna spelade sin sista träningsmatch inför premiären. Igår var Johanna med som sjukvårdare och massör. Vilket också nu är klart att hon kommer att vara hela säsongen.

Vi är oerhört glada och stolta att vi fått ett förtroende även hos damerna. Det är för oss ett kvitto på att vi gör det vi ska bra. Nu finns vi alltså vägg i vägg på denna fantastiska arena. Tillsammans med både damerna och herrarna tänker vi göra allt vi kan för att ge dem alla de medel och möjligheter vi kan erbjuda för att det ska bli segrar och titlar. Mål som ska få gå i uppfyllelse och en härlig resa.

Nu kör vi!

0 0 Continue Reading →

Vårt trainee program

Här på Training Season tror vi på samverkan mellan olika parter oavsett om det är föreningar, företag eller utbildningsverksamheter. Detta är just en fråga som Olof jobbar mycket med hos oss.

En av våra störta sådana projekt är vårt trainee program. Idag kan vi hitta många personer som har utbildning inom träning men ingen praktiskt erfarenhet, vilket alla som jobbar i fältet vet behövs. I verkligheten har man inte timmar på sig att slå upp saker i böcker eller stå och fundera på vilken teori som är rätt. Där handlar det om att nästan omedvetet redan veta hur man tänker, hur man ska agera för att få en aktiv mer motiverad och än viktigare vilket omhändertagande som gäller och hur det ska utföras när någon skadar sig.

Det kan låta självklart. Man har ju läst om det och gjort det på sina klasskamrater i skolan. Men i verkligheten handlar dem om en halv sekund sen måste man vara igång och halvvägs klar ibland.

Vår trainee program går ut på att just ge våra trainees den möjligheten att få lära sig allt detta genom att få gå bredvid en av våra topptränare i ett år och på det sättet utbilda sig och få stöd i hur vi som tränare bör tänka, agera och vad som är viktig kunskap i det verkliga tränarlivet med 20 aktiva runtomkring sig.
Som trainee hos oss för Du möjlighet att se hur våra bästa tränare agerar, planerar och lägger upp träningsplaneringar och pass individuellt för varje aktiv vi har hand om. Du får även möjligheten att träna på hur ett effektivt akut omhändertagande går till.
Vi vill ge våra trainees den bästa utbildningen och ge verktyg vi anser en tränar bör ha. Detta gör vi via internutbildningar och genom att köpa in rätt verktyg och visa dem hur dem hjälper oss att bli än bättre på att ta hand och träna våra aktiva

Är Du sugen på att vara med? Vill Du också få den praktiska erfarenheten att kunna bli än bättre och se hur skolböcker kommer till liv?

Maila oss på info@trainingseason.se och berätta varför du ska få denna fantastiska möjlighet!

0 0 Continue Reading →

Distanspass V.S. Intervallpass

När vi tränar för en uthållighetsport, löpning, cykling, simning, längdskidåkning etc. Så är alltid en stor fråga i träningen. Vilket behöver jag mest, distanspass eller intervallpass?

Egentligen behöver vi båda. Intervallerna hjälper oss att förbättra vår uthållighet mer men distanspassen får kroppen att vänja sig mer och mer att både arbeta under lång tid plus att huvudet får vara med och tränas på hur jobbigt det kan bli på längre sträckor.

Frågan är mer hur balansen mellan dessa två ser ut. Om vi skulle träna för ett marathon så är man inte direkt så sugen på att testspringa 4,2mil sådär på en dag kanske. Men att dela upp distansen i två pass på en och samma dag är mer tänkbart. Springa 2,1mil 2 gånger på en dag. På det sättet kan du få disansvana och kroppen kan få en försmak på hur tung det kan tänkas bli.
Däremot kommer du att behöva köra intervaller med för att förbättra din uthållighet så att kroppen faktiskt får rätt förutsättningar för att klara av att genomföra just ett marathon.

Så hur balasen mellan dessa två ska vara är svårt att säga. Det handlar mer om hur vältränad du är från start och kanske vilket som kommer att vilja sätta mest käppar i hjulen, uthålligheten eller distansvanan i kropp och knopp?

0 0 Continue Reading →

TGIF & måndagsångest

Så var det måndag igen. fem tunga dagar med arbete och krav tills det är fredag igen och livet som bara existerar på helgen kan ta vid.

Vi är nog några av dem få som kanske är lyckligt lottade med att få jobba med det vi älskar så mycket som vi gör här på Training Season. Men fastän vi vet om detta så har vi ändå svårt att förstå varför man väljer att se det negativa i sitt jobb framför allt annat?
Titta på Facebook idag. Idag är dagen då många klagar, suckar och stönar över att det är måndag och man måste tillbaka till jobbet. Så fort det är fredag däremot så byts ångests, klagomålen och suckarna ut mot TGIF. Thank god it’s friday.

Vi kan villig erkänna att ja vi jobbar med det vi älskar men även vi har dåliga dagar på jobbet då saker och ting känns lite tyngre, lite jobbigare. Likväl har vi delar av vårt jobb som vi tycker är mindre roliga. Men hur hade det varit om vi fokuserade på det hela tiden istället för det roliga. Att när vi får en klient suckade och stönade för vi nu visste att vi kanske skulle behöva sitta ner vid en dator och skriva ett träningsprogram eller analysera ett test? Vad hade vi förmedlat för känsla och engagemang till vår klient? Till våra medarbetare? Till vår omgivning?

Du har valt jobbet för att något i det jobbet förmodligen var något du tyckte om eller kanske till och med älskade. Låt det fylla din dag och hela dig istället för det som är tråkigt

0 0 Continue Reading →