Så väljer Du rätt intervaller

I många idrotter finns där ett uthållighetsmoment med. I lagidrotter handlar det ofta om att ta sig ifrån en punkt till en annan samtidigt som man ska göra mål på något sätt. I individidrotter är det oftast mer eller mindre från start till mål som gäller bara. Väldigt förenklat. Oavsett idrott, lag eller individuell, så tränar vi intervaller emellanåt. Det finns en hel uppsjö av olika typer av intervaller så vilka är rätt?

IMG_0875Varje idrott bär sitt eget svar. I lag handlar det om att se på hur lång en intervall är i en match. I fotboll är det mer en rusch medan i innebandy mer ett byte. Tiden styrs alltså av hur långa de olika intervallerna i en match är. Detta blir arbetstiden på ett intervallpass. Vill man träna upp uthålligheten bör man då ha en vila som är minst dubbelt så lång som arbetstiden. Desto mer mjölksyraträning, desto kortare vila.

Uthållighetsidrotter som marathon och kortare är lite annorlunda. Här gäller det att hålla en så hög fart som möjligt i ett så bra tempo som möjligt så att man klarar av hela loppet. Men det finns än moment men kan titta på. Hur lång tid tar det t.ex. att göra en omcykling i en cykeltävling eller att springa om någon som man legat i rygg på under stora delar av en etapp?
Principen är här den samma som ovan. Se på intervallen i tävlingsmomentet och dubbla vilan för uthållighetsträning eller minska den för mjölksyrevana.

Titta på din idrott, titta på vilka olika typer av intervaller som finns i tävlingsmomenten och träna på dem tiderna så är du alltså på rätt väg

Kommentera

Stäng meny