Distanspass V.S. Intervallpass

När vi tränar för en uthållighetsport, löpning, cykling, simning, längdskidåkning etc. Så är alltid en stor fråga i träningen. Vilket behöver jag mest, distanspass eller intervallpass?

Egentligen behöver vi båda. Intervallerna hjälper oss att förbättra vår uthållighet mer men distanspassen får kroppen att vänja sig mer och mer att både arbeta under lång tid plus att huvudet får vara med och tränas på hur jobbigt det kan bli på längre sträckor.

Frågan är mer hur balansen mellan dessa två ser ut. Om vi skulle träna för ett marathon så är man inte direkt så sugen på att testspringa 4,2mil sådär på en dag kanske. Men att dela upp distansen i två pass på en och samma dag är mer tänkbart. Springa 2,1mil 2 gånger på en dag. På det sättet kan du få disansvana och kroppen kan få en försmak på hur tung det kan tänkas bli.
Däremot kommer du att behöva köra intervaller med för att förbättra din uthållighet så att kroppen faktiskt får rätt förutsättningar för att klara av att genomföra just ett marathon.

Så hur balasen mellan dessa två ska vara är svårt att säga. Det handlar mer om hur vältränad du är från start och kanske vilket som kommer att vilja sätta mest käppar i hjulen, uthålligheten eller distansvanan i kropp och knopp?

Kommentera

Stäng meny