Paceing/löpstrategi under en tävling

I helgen går ett av Sveriges största löptävling, Lidingöloppet. Likt många andra löptävlingar så handlar det i sin enklaste form att ta sig från start till mål. Hur man däremot gör det är en helt annan fråga.

Det är ingen hemlighet att Niclas älskar löpning och att han kan sitta och grotta ner sig i löpsteget om och om igen. Men att springa långt och hur man lägger upp det på ett enkelt sätt är något han har ett bra tips på med.

När jag springer så låter jag min puls och känsla i kroppen styra. Men desto längre jag ska springa desto mer noggrann måste jag vara att lyssna på båda. Om vi tittar på min pulskurva nedan från ett pass jag körde för någon vecka sen så ser man en sak direkt. pulskurvaKurvan är väldigt jämn. Jag har inga extrema toppar och dalar, fastän detta var en tur som både hade fina backar och utförslöpningar. Här upplever jag att de flesta klienter jag har som springer och har utmaningar med att springa långt missar en viktigt sak. Desto mer variation du har i din puls, desto jobbigare och därmed desto kortare orkar du springa.

pulskurvapulskurvapulskurva

En pulsklocka kan vara väldigt bra här för många just för att kunna se sin puls och se hur stora en toppar och dalar är. Jag vet t.ex. att om jag ska springa en mil kan jag hålla min puls runt 180-185 men om jag ska springa 3 mil som nu på lidingöloppet så måste jag gå ner till runt 165-170 för att orka. Sen ska man inte heller stirra sig blind på pulsen och tro att man ska ligga exakt på slaget. Men desto närmare man håller sig med så låg spridning som möjligt, desto jämnare takt och paceing har man, vilket underlättar när man ska springa långt.

Kommentera

Stäng meny