Skip to Content

Monthly Archives: oktober 2014

Fredagsmys & Lördagsgodis

Idag är det fredag vilket för många innebär fredagsmys och imorgon blir det lördagsgodis. Två dagar då många tillåter sig att äta godis, chips, glass och massa annat som är onyttigt. Två dagar då det är mer accepterat och okej att vara onyttig, en två dagar då man får vara onyttig. Men vart kommer hela konceptet ifrån? Hur många av er vet det?

Grunden sägs ha sin grund i Vipeholmsexperimentet under 40-50-talet. Ett experiment där man ville undersöka sockret verkan på tänderna enkelt förklarat. Det hela experimentet konstaterade var att socker påverkar tänder negativt. Detta ledde till att man i samhället istället för att äta socker varje dag tyckte det var bättre att koncentrera det till en dag då detta gav en lägre påverkan än om man åt det varje dag. Helt klart ett steg i rätt riktning.

Men nu börjar det luta åt att bli två dagar för att inte säga tre för dem som äter ”resterna” på söndagar och sedan går och ”småfuskar” under veckorna med en godisbit eller två. För att inte tala om läskdrickandet.
Vår poäng är den att socker i dessa former medför inget bra, varken för dig eller din familj.

Fredagsmys ska bör inte vara sockerkickarnas veckohögtid, likväl behöver inte lördagsgodis vara sockerintagsdagen. Låt lördagsgodiset vara en extra god måltid eller något av naturens eget godis så som frukt, nötter eller liknande.

0 0 Continue Reading →

Kan ert lag motstå detta?

Vi får Er att orkar mer!

bild 1Lagträning i egen gymlokal med instruktör

Träna med hela laget i en egen gymlokal tillsammans med en välutbildad instruktör som hjälper med ett individuellt upplägg till alla i hela laget

från endast 600 kr/månaden

 

Låt oss ta hand om Er fys- & uthållighetsträning

Det finns en anledning till varför lag och idrottare som vill prestera tar hjälp av oss. På fem år har vi alltid sett till att våra aktiva och klienter nått sina mål. Vi ser till er helhet och hjälper att skapa dem bästa förutsättningarna för att lyckas och prestera

Kontakta oss redan idag!
info@trainingseason.se eller 0707 – 91 35 00

0 0 Continue Reading →

Ta hand om vår mat!

bild tagen från http://cavemancircus.com/2014/01/03/hell-putting-bodies-truth-food-eating/

bild tagen från http://cavemancircus.com/2014/01/03/hell-putting-bodies-truth-food-eating/

Bilden här till höger säger väldigt mycket. Jag tänker inte prata om monsanto, varken vad det är eller vad det gör med både vår mat eller våra kroppar utan själva budskapet i bilden. För budskapet säger allt.

Tyvärr är det så att om jag skulle fråga Dig idag vart allt som ligger på din tallrik kommer ifrån så tror jag de flesta av oss får väldigt svårt att svara rätt på den frågan. Än mer blir det när jag om jag skulle fråga när de grönsaker som ligger på din tallrik under en säsong verkligen ska vara mogna och om det är nu.

Bilden säger en annan spännande sak med. Tilliten till reklamen som kommer från företagen. Ta becell som är smöret som ska vara bra för vårt hjärta. I Danmark får det bara säljas med en varningstext som säger att det kan öka risken för hjärtproblem.

Maten är en stor del av våra liv. Jag lägger stor vikt vi vart mitt kött kommer ifrån och vilka grönsaker jag väljer. Sen får jag ta skit så som att det är farligt att välja bort vissa råvaror som vete, men om det nu är vete som är det livsavgörande, varför lever jag än? Människan står och faller inte på en råvara. Men om alla våra råvaror börjar innehålla saker som i slutändan är farliga eller dåliga för oss så kommer vi att stå och falla på våra råvaror. Frågan är bara om du tänker ta ställning och göra det som är enkelt redan nu och vara aktiv i dina matköp eller vänta tills det är försent.

0 0 Continue Reading →

10 000 steg om dagen

Stegräknare är ett enkelt sätt att mäta hur mycket man har rört sig på en dag. Ett vanligt mått som cirkulerat länge är att man bör gå ca 10 000 steg om dagen. Men vad säger egentligen 10 000 steg om dagen?

Egentligen inte så mycket för du måste ändå väga in vad och hur mycket du har ätit den dagen. Missförstå oss inte. Att gå 10 000 steg på en dag är 10 000 gånger bättre än inget steg alls.Men 10 000 steg är just 10 000 steg.
Vi säger att Du har som mål att gå ner i vikt. Om du går 10 000 steg och samma dag äter en stor frukost, lunch, middag och sedan två mellanmål och avslutar dagen med chips, godis och läsk…. ja då är dem där 10 000 stegen väldigt bra men med tanken på mängden mat och energi du stoppat i dig lär viktnedgången utebli.

10 000 steg är alltid bra att gå per dag men sätt det i perspektiv, det är det enda vi säger

0 0 Continue Reading →

Ett besked som Ni alla bör veta

Alla vi på Training Season är i en spännande tid just nu. Det är en tid som är fylld med utmaningar och frågor. Men från min sida är det inga frågor om det hela, och inte heller ifrån någon som jobbar med oss. Alla våra fantastiska tränare och terapeuter vet om det. Jag vet om det och ser bara en möjlig utgång. Vi är här för stanna.

Den senaste tiden har jag fått lite positivt nervös frågor om vi tänker bli kvar. Svaret är ja, vi ska bli kvar. Vi är här för att stanna. Vi kämpar varenda dag för det och om ett år kommer vi att stå här. Kvar i Falun.
Det vi får vara med och skapa med våra klienter och aktiva är värt allt. Vi har fantastiskt roligt och vi skapar hela tiden nya kreativa lönsamma projekt och lösningar.

Jag är först ut att erkänna att vägen till att bli kvar är tuff. Det finns dem som försöker motverka oss i varenda sväng men det är också tack vare dem som vi blir än bättre. Så till alla er, fortsätt utmana oss för vi tänker lösa det oavsett vad! Vi är ett företag att räkna med. Vi är tränarna som alltid gör det lilla extra för att vi gemensamt ska nå målet. Vi är terapeuterna som alltid gör allt för att du ska komma tillbaka till banan. Vi är företaget som ser till Din helhet och vi är här för att stanna.

Vi tänker inte gå någonstans. Vi tänker bli kvar i Falun

0 0 Continue Reading →

Vad är bäst för återhämtningen?

Bild tagen från http://www.raisemagazine.co.uk/2012/12/product-review-for-goodness-shakes-sports-recovery-drink/

Bild tagen från http://www.raisemagazine.co.uk/2012/12/product-review-for-goodness-shakes-sports-recovery-drink/

En fråga som ofta återkommer i träningsvärlden är vad som är bäst att äta och när det är bäst att äta för att få den bästa återhämtningen efter att man har tränat.
Det finns inget enväldigt svar på den frågan tyvärr… Speciellt inte när det kommer till vad som ska äta. Inte heller när man ska äta heller efter träning men bilden börjar klarna mer och mer.

Vad
Det beror lite på vad man tränat men väldigt generellt skulle man kunna säga att du behöver protein till musklerna samt vitaminer och mineraller. Desto mer du svettats desto med vätska, alltså vatten, behöver du med.
Men energi är en annan grej. Desto tätare på du har nästa träning eller tävling/match desto bättre kan det vara att få i sig lite energi så att du orkar. Men desto längre du har till nästa träning eller tävling/match desto mer minskar just behovet att ösa i dig energi.
Det vi anser är däremot är att man ska använda sig av naturliga källor och inte massa pulver och magiska drycker. Naturen och det naturliga är alltid det bästa.

När
Detta är en spännande fråga när det kommer till återhämtning. Det man tittar mest på är utvecklingen, alltså hur mycket starkare eller uthållig du blir beroende på när du äter. Det man hittat är att dem som inte äter något får en viss utveckling, dem som äter direkt efter får något bättre MEN det mer och mer forskning visar är att om man väntar upp till 1-2h efter träningen och äter då så får man en än bättre utveckling.

Vilket som är bäst och hur man ska balansera de olika parametrarna beror självklart på hur hög frekvens du har på dina träningar och tävlingar/matcher. Men fundera alltid på vilket som är bäst och passar dig bäst.

0 0 Continue Reading →

Vanlig läsk, light eller zero, vilket är bäst?

Det mest intressanta med denna frågan tycker jag är frågan i sig. Vad är bäst att dricka vanlig läsk som är fylld med socker? Light som har mindre socker och lite mer kemikalier eller zero som inte har något socker men är fylld med kemikalier?
Det är samma sak som att fråga vilket som är bäst mellan  öl eller vin?

Oavsett vilket du väljer får det samma effekt i kroppen.

När vi dricker läsk, light eller zero så triggar vi igång vårt insulin som har till uppgift att ha hand om socker i kroppen. Rent ut sagt det lagrar in sockret i kroppen. När vi äter eller dricker något sött brukar vi även bli mer sugna på mer av det hela. Det är belöningssystemet i hjärnan som nu vaknar samtidigt som insulinet sätter fart. Så till frågan då.

Bild tagen från http://funny-quotes.picphotos.net/coca-cola-coke-zero-diet-soda-script-logo/3/

Bild tagen från http://funny-quotes.picphotos.net/coca-cola-coke-zero-diet-soda-script-logo/3/

Vanlig läsk – Innehåller socker och triggar vårt belöningssystem till att vi vill ha mer samt att sockret lagras in i kroppen.
Light – Det lilla socker som finns gör exakt samma sak med kroppen som ovan fast kemikalierna lurar kroppen att tro att där finns mer socker än vad det egentligen gör så för mycket insulin utsöndras och för mycket socker tas upp vilket gör att vi blir än mer sugna på mer sött.
Zero – Innehåller inget socker men är fyllt av kemikalier som triggar samma effekt som ovan fast här finns inget att lagra in så vi blir än mer sugna på något sött.

Så vilket är då bäst? Socker som lagras in? Lite socker som lagras in och kemikalier som lurar kroppen? Eller mycket kemikalier som bara lurar kroppen?

Ta ett glas vatten istället.

0 0 Continue Reading →

Gör det bästa av en skada

Tyvärr är det så att hur bra vi än tränar och tar hand om vår kropp så är olyckan och oturen ändå där och hälsar på oss ibland. Att bli skadad är inget roligt. Det kan förstöra något man byggt upp eller håller på att bygga upp. En skada kan helt få en att tappa all motivation för träning. Ens starkaste eld kan börja svalna även för det största av mål man har satt upp.

Men en skada är aldrig ett stopp. Aldrig slutet, det är bara ett gupp i vägen. Ett farthinder. Skador kan till och med vara en expressfil framåt. När man skadar sig har man två val. Antingen sätta sig ner och vila och hoppas det blir bra igen, eller se till att det blir bra och träna annat under tiden.
Gör man det sista finns det många bevis på både hög och låg nivå där idrottsstjärnor kommit tillbaka starkare än någonsin och bättre än någonsin. Idrottare som kommit tillbaka med helt nya talanger som gjort dem än bättre än vad dem var tidigare.

En skadeperiod är den perfekta perioden för att träna så likt det man tränar för men också för att stärka upp de delar som annars kanske blir lite åsidosatta.
Ta inte en skada som ett stopp. Se det som en annan väg för att bli än bättre i det du redan tränar för.

0 0 Continue Reading →

Vi bjuder på ett träningsprogram

I nästan alla idrotter som finns måste vi använda våra ben på olika sätt. Ibland för att springa, ibland för att bara stå eller för att sparka en boll, hoppa, landa, sparka vatten etc.

Benen arbetar i nästan alla idrotter så därför är det också viktigt att ha stabila leder i benen. Därför bjuder vi idag på ett benstabilitetspass som Du kan köra 1-2ggr/vecka, var som helst. Hemma eller på gymmet, kanske i samband med er träning i Ditt lag?

Klicka här för att ladda ner programmet, benstabilitet

0 0 Continue Reading →

Vår Trainee Sara berättar om varför hon valde att börja hos oss

Att vara tränare i verkligheten skiljer sig starkt mot att vara tränare i skolbänken. Detta är en av de anledningar som gjorde att vi startade vårt traineeprogram. Ett program för dem som studerar till tränare men känner att dem saknar den praktiska erfarenheten. Sara var en av dem första som hoppade på vårt program och har nu varit med oss i snart två månader. Hör hennes tankar om varför hon började hos oss

SARAHej, jag heter Sara Weiberth, är 25 år gammal och uppvuxen i Falun. Efter diverse olika turer runt om i världen och Sverige så är jag tillbaka i Falun och läser nu på tränarprogrammet på Högskolan Dalarna. De första föreläsningar denna termin handlade om tränarskapet som yrkesroll och vi fick reflektera mycket över vad det innebär att vara tränare. Jag hade redan innan insett att det krävs mycket praktiska kunskaper för att bli en bra tränare och detta blev ännu mer tydligt redan under den första veckan. Det blev också allt tydligare att utbildningen i sig inte skulle täcka det där glappet mellan teori och praktik som jag upplever. Därför kände jag att jag var tvungen att söka mig utanför skolans väggar för att själv försöka överbygga det glappet.

Detta ledde till att jag tog kontakt med Niclas på Training Season eftersom han var fystränare i det handbollslag jag tidigare hade spelat i, innan jag lade handbollsskorna på hyllan för några år sedan. Han erbjöd mig att få gå med honom som trainee under ett år och det kändes självklart från första början att tacka ja till den möjligheten. Detta innebär att jag följer med Niclas på träningar och matcher och ser och lär hur han tänker och arbetar med de aktiva.

Anledningarna att jag tackade ja är flera. Jag har, och har alltid haft, ett stort intresse för träning och hälsa. Jag går den här utbildningen för att jag tycker det är väldigt roligt. Däremot inser jag att man inte kommer särskilt långt inom denna bransch på enbart ett stort intresse. Man måste faktiskt kunna någonting också och det räcker inte med att kunna alla modeller i kurslitteraturen utantill, utan det gäller även att kunna tillämpa detta i praktiken. På det här sättet får jag möjligheten att prova på detta genom att ”smyga” mig in i tränarrollen i takt med att jag lär mig mer och mer. Training Season framstod som ett ambitiöst och seriöst företag och att få vara en del av det kändes inspirerande. Dessutom uppfattade jag det som att de delar en liknande träningsfilosofi som mig- individanpassad träning utan quickfix och magiska pulver.

0 0 Continue Reading →