Bild tagen från http://www.raisemagazine.co.uk/2012/12/product-review-for-goodness-shakes-sports-recovery-drink/

Bild tagen från http://www.raisemagazine.co.uk/2012/12/product-review-for-goodness-shakes-sports-recovery-drink/

En fråga som ofta återkommer i träningsvärlden är vad som är bäst att äta och när det är bäst att äta för att få den bästa återhämtningen efter att man har tränat.
Det finns inget enväldigt svar på den frågan tyvärr… Speciellt inte när det kommer till vad som ska äta. Inte heller när man ska äta heller efter träning men bilden börjar klarna mer och mer.

Vad
Det beror lite på vad man tränat men väldigt generellt skulle man kunna säga att du behöver protein till musklerna samt vitaminer och mineraller. Desto mer du svettats desto med vätska, alltså vatten, behöver du med.
Men energi är en annan grej. Desto tätare på du har nästa träning eller tävling/match desto bättre kan det vara att få i sig lite energi så att du orkar. Men desto längre du har till nästa träning eller tävling/match desto mer minskar just behovet att ösa i dig energi.
Det vi anser är däremot är att man ska använda sig av naturliga källor och inte massa pulver och magiska drycker. Naturen och det naturliga är alltid det bästa.

När
Detta är en spännande fråga när det kommer till återhämtning. Det man tittar mest på är utvecklingen, alltså hur mycket starkare eller uthållig du blir beroende på när du äter. Det man hittat är att dem som inte äter något får en viss utveckling, dem som äter direkt efter får något bättre MEN det mer och mer forskning visar är att om man väntar upp till 1-2h efter träningen och äter då så får man en än bättre utveckling.

Vilket som är bäst och hur man ska balansera de olika parametrarna beror självklart på hur hög frekvens du har på dina träningar och tävlingar/matcher. Men fundera alltid på vilket som är bäst och passar dig bäst.