Skip to Content

Monthly Archives: november 2014

Apples hälsoapp

När apple släppte sitt nya operativsystem samt nya iphone så släppte dem en ny app. På svenska heter den hälsa. Det är en app där man kan samla info kring sin hälsa, både träning, sömn och näringsintag. Vissa andra appar kan även kopplas ihop med den så att alla ens hälsoappar samlas i just deras hälsoapp.

Bild tagen från http://macworld.idg.se/2.1038/1.583779/darfor-drojer-halsoapparna-for-ios-8

Bild tagen från http://macworld.idg.se/2.1038/1.583779/darfor-drojer-halsoapparna-for-ios-8

Från vår sida ser vi detta en bra app. Det är en app där du själv kan skriva in när du somnade och vaknade. Den registrera automatiskt hur många steg du tar varje dag. Du kan skriva in din vikt dag för dag.
Vi ser många möjligheter med detta. Dels kan Du själv få bättre koll på hur mycket du faktiskt sover varje natt. Du kan faktiskt få se hur din vikt påverkas av olika perioder i din vardag. Du kan se hur mycket du faktiskt går varje dag. Du kan helt enkelt få bättre koll.

Men med alla sådana appar är det viktigt att komma ihåg att det är bara siffror. Du ska inte fastna i siffrornas värld för all data kan tolkas på olika sätt. Men det kan ändå ge dig en bra indikation på hur saker och ting kanske går och är.

Det vi däremot ställer oss mest skeptiska till är näringsdelen där Du själv ska skriva in hur mycket av vad du ätit samt vad det då innehåller i form av vitaminer, mineraler, fett, protein och kolhydrater. Detta är alltid mer tveksamt för maten varierar alltid i kvalité beroende på årstid, besprutningsmedel och behandlingssätt.

Men i sin helhet ser vi många fördelar med Apples hälsoapp

0 0 Continue Reading →

Våga ifrågasätta sin kunskap & sanningar

Redan från första dagen då vi sitter i skolbänken får vi lära en massa saker, sanningar om historien, matematik, fysik, kemi, biologi. Allt där det ena alltid blir det andra. Kunskap och sanningar som vi alla tar för givet och utan tvivel. Men desto äldre vi blir och desto djupare vi studerar vissa ämnen desto mer inser vi att vissa kunskaper och sanningar ifrågasätts.

Träningsvärlden är fylld med sanningar. Sanningar där en sanning kan motsäga en annan sanning. Kunskaper som säger emot varandra. Men också kunskap och sanningar som funnits så länge att när ny kunskap säger att det gamla är fel så blir det ändå det nya som är fel, för det gamla hade ju rätt från början.

IMG_1238Det är aldrig lätt att behöva ta in ny kunskap om ett ämne man kände sig tvärsäker i. Ämnen som man studerat i flera år och som sedan kastas åt sidan då saker och ting förändras.
Träningsvärlden är som sagt fylld med sådana sanningar och kunskaper och det viktigaste enligt mig är att man alltid, ALLTID, vågar ifrågasätta både den nya kunskaper och sanningen men också sin egen. Speciellt sin egen. Framförallt sin egen. Ofta kan jag uppleva att många inte vill ha sin kunskap ifrågasatt för det är enklare att veta att det är som man lärt sig. Men det är inte kunskapens eller sanningens väg. Den är fylld med tvivel, tveksamheter och ifrågasättande. Det är det som driver oss framåt i vår kunskap och sanningar.

Ta din kunskap och dina sanningar för vad dem är men var öppen och redo att ifrågasätta både dem och det nya som kommer att komma för att skapa din nya kunskap och sanningar.

Niclas Mårtensson1

0 0 Continue Reading →

Svingande vikter och rätt teknik

Om Du går in på ett gym, vilket gym som helst faktiskt, så kommer Du ganska så snabbt att se någon som står och gungar, för att kanske inte säga svingar, med vikterna. Det är inga små vikter oftast heller utan rejäla vikter som gungas lite bak innan den kastas upp. Vanligaste övningen som Du kan se någon göra detta med är just bicepscurl. Här flyger vikterna ofta både fram och bak.

bild tagen från http://idamariaberg.myshowroom.se/2014/03/15/dagens-ryggbicepspass/

bild tagen från http://idamariaberg.myshowroom.se/2014/03/15/dagens-ryggbicepspass/

Vad vi vet finns det väldigt få träningsredskap och vikter man faktiskt ska svinga med. Och dem redskap man ska svinga vikter i är tekniken oerhört viktig.
Om vi tar bicepscurl, övningen Du ser till höger, så att ställa sig och börja svinga upp en hantel här är inte helt korrekt. Överarmen ska hållas still så att bicepsmuskeln får jobba upp vikten och hålla emot hela vägen ner. Om Du istället börjar svinga kommer den inte får jobba lika väl och Du får ett mindre resultat än vad du annars hade fått.

Största anledningen till att Du förmodligen behöver svinga upp vikten är att Du ökat får snabbt. Dina muskler är inte starka nog och därmed måste Du börja svinga för att klara av det. Nästa gång Du är på gymmet, testa göra utan sving, klarar Du det så kör på, annars kan det vara läge att sänka vikten och hitta tillbaka till tekniken

Training Season1

0 0 Continue Reading →

Niclas var med på Dalarnas idrottsgala

Igårkväll genomfördes Dalarnas idrottsgala för första gången och Niclas var på plats tillsammans med IBF Falun som var nominerade till årets lag.
Läs vad DT.se skrev om galan här och hör Niclas egna ord nedan

Det är egentligen så att jag kan inte vara något annat än glad och stolt över att få vara med i ett sådant fantastiskt lag. Att få vara med och planera, genomföra och se hur vi alla kämpar varenda träning och match för att vinna. För att se hur vi gång på gång väcker den där outtröttliga hungern och hur ögon svartnar i törst på att ta hem nästa titel är fantastiskt.
IMG_1234När vi sedan som lag enligt mig får grädden på moset och får utmärkelser för just våra prestationer på en gala så kan det inte vara något annat än roligt. Visst det är inte idrottsgalan i Stockholm men det var verkligen vår gala, alla idrottares i dalarnas egna gala, och det kändes.

Det finns otroligt många idrottare överallt som sällan får den där stora stunden i rampljuset, eller ens får sina prestationer uppmärksammade då andra skiner större i media. Att få vara med på dalarnas idrottsgala tycker jag var fantastiskt kul och jag hoppas verkligen att jag ska få chansen att vara med fler gånger!

Niclas Mårtensson1

0 0 Continue Reading →

Det är en fråga om motivation

IMG_1202

Vi fick igår tag på denna bilden och kunde inte låta bli att lägga upp den här. För vad det är som motiverar en till att börja träna är ganska så flyktigt men detta kan vara en bra anledning till det.

Frågan är alltid vad det är som motiverar dig. Hitta det och Du kommer att bli riktigt svårstoppad i alla lägen, alla dagar i veckan.

Training Season1

0 0 Continue Reading →

Hur vi sitter och hur vi borde sitta

Att sitta ner är något som vi gör en hel del under en dag. Ibland länge och i samma ställning. Det kan vara i en stol, i bilen, vid datorn, matbordet. Ja vi sitter till och med i gymmet när vi tränar. Tänk egentligen på det, hur mycket Du sitter ner under en dag.

Något av det vanligaste när vi masserar våra klienter är just spänningar i ryggen och runt skulderbladen. Idrotter i all sin ära kan skapa många spänningar men att sitta ogynnsamt. IMG_0312När vi sitter ogynnsamt så belastar vi ryggens muskler vilket gör att dem måste arbeta onödigt mycket vilket i långa loppet leder till spänningar och stela muskler. det långa loppet behöver inte heller vara speciellt långt. Tänkt bara på de gånger Du åkt bil en längre sträcka och  hur ryggen kan kännas efter det.

Bilden här till höger visar just skillnaden. Vi vet många hur vi bör sitta. raka i ryggen, skulderbladen kvar i kroppen och armarna lätt vilande på skrivbordet. Men ändå sitter många väldigt galet, kanske inte så galet som personen till höger ligger men dock. Det ska lite till för att vi ska börja få spänningar, men det ska lite till för att vi ska sitta rätt med.

Att sitta rätt kan skona Dig ifrån onödiga spänningar och stela muskler, vilket i sig skonar Dig ifrån ömma och smärtande muskler.

Sit up strait!

Training Season1

0 0 Continue Reading →

Favorit i repis! ''Fett är fett''

Ett av våra mest populära inlägg genom tiderna på denna blogg var när Niclas skrev inlägget ”Fett är fett”. Ett inlägg som helt enkelt förklarar varför fett är bra och hur det verkligen är när vi lagrar på oss fett. Så idag tänkte vi faktiskt köra en favorit i repis

Har tidigare skrivit här på min blogg om fettskräcken som råder i Sverige och jag tror att alla har någon gång hört hur vanliga människor gått ner i vikt av att börja äta lågkolydratskost, även i media kallat LCHF. Detta är inget som någon forskare eller dietsist kan förneka på något sätt då det visuella resultatet om inget annat är ett rätt bra starkt bevis. Tappar man 10, 20, 30, 40 50kg så kommer det att synas! Men varför funkar det då? Vad är det som gör att personer helt plötsligt börja tappa vikt när dem går emot livsmedelsverket och börja äta det ”farligt” och ”dödliga” fettet?

Nedan har jag gjort en väldigt förenklad bild av varför det är som det är. Jag har valt att inte använda alla exakt korrekta ord och inte heller ta med alla enzymer och transportörer i denna process för att alla ska kunna förstå helhetsbilden av det hela, inte för att det ska vara kemiskt korrekt ner till minsta atom och bindning.

När maten kommer ner i magen och tarmen börjar den brytas ner till mindre delar för att lättare kunna transporteras runt i kroppen. Fettet kommer sedan in i blodet  för att passera en fettcell. Fettcellen i sig kommer då att vilja lagra in fettet om ingen annan del av kroppen är i större behov av denna energi, vilket vi säger att den inte är vid detta tillfället. Fettcellen drar då till sig fettet MEN för att kunna lagra in fettet måste cellen också ha kolhydrater. Så när både fett och kolhydrater finns i blodet kommer fettcellen ta sig till dessa och lagra in det. Men vad händer då om man inte har kolhydrater i blodet eller i alla fall så lite att kroppen hellre vill ha den någon annanstans än uppbundet för att lagra in fett? Jo fettet lagras inte.

Kan det då fungera likadant med kolhydrater om man tar bort allt fett? Tyvärr inte. Kroppen kan för att lättare kunna lagra den energi omvandla kolhydrater till fett, vilket gör att om man äter en kolhydratsrik kost där man sedan inte förbränner alla kolhydrater så kommer den att lagras som vad? Jo fett.

Fett kommer däremot alltid vara fett. Helt enkelt fett är fett

0 0 Continue Reading →

Träningskorsetten för Din träning

För några dagar sedan publicerade metro en artikel om träningskorsetten som dyker upp allt mer i media av träningsprofiler och kändisar. Metro sågade den via de experter dem talat med. En expert gick till och med så långt som att säga att den kan vara farlig och ger en falsk trygghet likt viktbältet. Ni hittar artikeln här

IMG_1211Det vi säger först och främst är att man måste skilja på funktion och mode. Modemässigt delar vi det experterna säger om att korsetten används för att idealisera kvinnor till former dem annars inte har.
Men funktionen delar vi inte åsikten med fullt ut. Nu ska vi börja med att säga att vi inte haft möjligheten att testa eller hittat någon att fråga som personligen har testat korsetten. Det vi däremot kan säga utan att ha testat är att om Du måste spänna åt korsetten så hårt att den faktiskt hämmar dina lungor från att kunna arbeta normalt så kommer det att påverka både din andning, hjärtats rytm och därmed ditt blodtryck ja. Måste du däremot inte spänna det så hårt så uppstår inte dessa effekter. Så desto hårdare desto större påverkan.

När det kommer till falskt stöd och att likställa det med ett viktbälte delar vi inte heller åsikten fullt ut.
Om du har en försvagning eller ska lyfta väldigt tungt kan viktbältet eller korsetten vara ett bra stöd. Däremot bör Du som använder korsetten eller viktbälte vara medveten om att det är ett hjälpredskap för att Du ska kunna träna antingen tyngre eller en hjälp för att bygga upp omkringliggande muskler.
Viktbältet har länge använts för att hjälpa aktiva att klara av att lyfta tyngre då man kanske vill utveckla än bättre styrka i andra muskelgrupper fastän bålen inte är riktigt lika långt utvecklad än. Något som kan vara bra vid specifik träning men inte alltid.

Att däremot såga viktbältet och därmed korsettens alla funktioner och olika delar är inte det bästa enligt oss. Men man bör tänka till både två och tre gånger om varför man verkligen ska använda dessa hjälpredskap, vad syftet med passet verkligen är och vilka eventuella konsekvenser det kan ge innan man sätter på sig det.

0 0 Continue Reading →

Hur att hålla motivationen till ens mål uppe

Jag vet själv att vissa av mina mål, även om det är ett delmål, så kan det kännas som om det är långt borta. Så långt borta och att resan dit känns så oändlig att även fast man gjort allt för att sätta upp bra, tydliga, konkreta och tidsrimliga mål så räcker det inte för att motivera en. För det är lätt så att desto tyngre träningsperiod man är i, desto mer kan motivationen svikta oavsett mål.

IMG_0712Även motivationen måste ibland ha lite stöd. Att påminna sig om sitt mål om och om och om igen är enligt mig otroligt viktigt. Att hela tiden kunna se något som påminner en om det, något man kan läsa som påminner en, höra något som påminner en. Desto mer man kan bli påmind om sitt mål och hur viktigt det är för en desto större är chansen att man väljer rätt.
Man avsätter den tid som behövs för det. Man offrar inget i ens planering. Man väljer att göra det rätta valet istället för att ta den enkla, snabba och kortvariga belöningen.

Skriv det på en lapp och sätt den på kylskåpet, lägg det som en bakgrundsbild. Om du byter lösenord ofta, varför inte ha målet som lösenord eller saker som påminner dig om det? Desto oftare du ser det, läser det, hör det, desto starkare blir du påmind om det som är viktigt och vad du verkligen kämpar för. Varför din kropp så eka av träningsvärk och smärta. Varför du får känna dig helt matt, helt utslagen, trött, hängig, allt. Låt dig påminnas om ditt mål, varje dag, så ofta du bara kan.

Niclas Mårtensson1

0 0 Continue Reading →

Hur vi utvärderar individen i ett lag

Ett lag är aldrig starkare än sin svagaste länk – ett ganska vanligt uttryck som ofta kan höras speciellt i lagidrotter på olika nivåer. Men hur vet man vilken den svagaste länken är och vad det är den svagaste länken ska träna på ens?

Fler och fler tränare börjar nu se till det individuella för varje spelare i ett lag, att den måste träna mer på det medan en annan på något annat. Men det är inte självklart än till hur man ska komma fram till vad en individ ska träna på.

IMG_1132När vi på Training Season tar oss an den utmaningen gör vi så att vi först analyserar idrotter ner i minsta detalj, identifierar de kritiska momenten i idrotten och sätter det sedan i perspektiv till vilken division ett lag spelar i och deras mål. Utifrån det kan vi se vilka grundkrav som ställs dels för att utföra idrotten men också för att dem ska kunna nå sina mål. När vi det detta kan vi sedan välja rätt tester för de kritiska momenten.
Alla individer får sedan testas och det är här det individuella kommer fram som bäst.

Utifrån resultaten kan vi se hur varje individ ligger till gentemot laget generellt, sin position i laget men också gentemot kraven för sporten och för målet. På detta sätt kan vi se att en aktiv kanske måste träna uthållighet mer medan en annan ska träna mer styrka.

Så för oss finns det inte en svag länk men många länkar i den långa stora länken som blir ett lag. För även den bästa har något den kan bli bättre på

Training Season1

0 0 Continue Reading →