Hur vi sitter och hur vi borde sitta

Att sitta ner är något som vi gör en hel del under en dag. Ibland länge och i samma ställning. Det kan vara i en stol, i bilen, vid datorn, matbordet. Ja vi sitter till och med i gymmet när vi tränar. Tänk egentligen på det, hur mycket Du sitter ner under en dag.

Något av det vanligaste när vi masserar våra klienter är just spänningar i ryggen och runt skulderbladen. Idrotter i all sin ära kan skapa många spänningar men att sitta ogynnsamt. IMG_0312När vi sitter ogynnsamt så belastar vi ryggens muskler vilket gör att dem måste arbeta onödigt mycket vilket i långa loppet leder till spänningar och stela muskler. det långa loppet behöver inte heller vara speciellt långt. Tänkt bara på de gånger Du åkt bil en längre sträcka och  hur ryggen kan kännas efter det.

Bilden här till höger visar just skillnaden. Vi vet många hur vi bör sitta. raka i ryggen, skulderbladen kvar i kroppen och armarna lätt vilande på skrivbordet. Men ändå sitter många väldigt galet, kanske inte så galet som personen till höger ligger men dock. Det ska lite till för att vi ska börja få spänningar, men det ska lite till för att vi ska sitta rätt med.

Att sitta rätt kan skona Dig ifrån onödiga spänningar och stela muskler, vilket i sig skonar Dig ifrån ömma och smärtande muskler.

Sit up strait!

Training Season1

Kommentera

Stäng meny